Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Trasig Luna punktsvets, hjälp tack

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:34:58, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på auktion och köpte en Luna punktsvets. En liten smidig modell med "tången" monterad i kablar. När jag köpte den, så satt det en kontakt för skenmontage, men den skruvade jag bort och monterade i en europa-handske, med tidigare inkoppling som ledning. Till saken hör att det ju endast var tre "tåtar" i kabeln. En gulgrön ( jord), en blå och en brun. De sistnämnda var kopplade på faser och jag kopplade dem så i handsken = jordefelsbrytaren löser ut innan jag ens vridit på strömställarvredet. Lossade de blå och bruna kablarna i svetsen och testade så att inte kabeln var trasig och det funkade. Kopplade in den bruna, som går till påslagsvredet och då löste jordfelsbrytaren ut direkt. Till saken hör att vredet går att vrida åt två håll, 220 el. 400v. Om man kollar anslutnningarna så går det, vridet till 200v, en kabel in i trafon. Vridet till 400v, så går det 2 kablar in i trafon. Verkar ju logiskt om det inte vore så att det bara går en ut :uupps: . Någon som har lust att förklara? Någon som har tips på hur jag ska fortsätta? Den tredje blå "tåten" från elkabeln går in i ett kretskort. Blå ska ju vara nolla, men här var det kopplad som fas :???: . Till saken är att den tidigare varit inkopplad hos en av Sveriges största industrier. De borde ju veta? Skulle det underlätta med foton? Vore himla trevligt att få den användbar.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Turbodiesel

#2 » 00:46:27, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det den i linghem? gick bara förbi den som hastigast i så fall..

Blå kan vara nolla, men måste inte det. Däremot får inte gröngul vara något annat än skyddsjord.


Vredet kopplar om trafon för 230 eller 400V.


Det är väl inte omöjligt att svetsen behöver torka ur en tid.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ghaven

#3 » 01:06:59, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei . Det høres ut som maskinen er kablet for det norske nettet. Det som jeg kaller 230 en fas. Fase på blå og brun, skyddjord på gul grønn. Slik kobles det meste i norge. Dere har et annet nett i sverige. Tre fasen i norge har en sort fas i tillegg. Hvis ikke noen har endret på kablene burde vel forskjellen ligge i tn og it nett. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

nordsjöklättrarn

#4 » 06:27:44, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 21:59:14, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite på nätet och tydligen ska man , då man vill köra på 220, koppla om kablarna. Kan det stämma. Till saken hör att de tidigare hade satt ett stopp, så att man oavsiktligen inte kunde vrida till 220.
Sedan har jag även läst att vissa äldre maskiner inte funkar ihop med jordfelsbrytare :???: . Men jag känner inte för att skruva bort den och prova.
Om jag inte klarar av att fixa den, är den då värd att reparera. Och för hur mycket? Inköpespriset var försumbart.
Jag betalade 25 kr på bonnauktion i Linghem. Men oavsett vore det ju roligt att få den att funka. Borde vara en bra sak :grin: .

Här är lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Janson1

#6 » 22:15:29, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så enkelt att den egentligen funkar om man provar utan jordfelsbrytare...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#7 » 23:06:21, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller har någon kört in 400V med brytaren i 220V läget, det finns en viss anledning att bibehålla mekaniska begränsningar.

Vad innebär "skenmontage" ?

Billiga transformatorsvetsar har en förmåga att läcka ström till omgivningen, ofta står dom fuktigt i enkla meklokaler längre stunder typ blå hallen :)

Det är inte ekonomiskt försvarbart att leja ut reparationen...,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Kungsis (trådstartaren)

#8 » 23:57:42, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Eller har någon kört in 400V med brytaren i 220V läget, det finns en viss anledning att bibehålla mekaniska begränsningar.

Vad innebär "skenmontage" ?

Billiga transformatorsvetsar har en förmåga att läcka ström till omgivningen, ofta står dom fuktigt i enkla meklokaler längre stunder typ blå hallen :)

Det är inte ekonomiskt försvarbart att leja ut reparationen...,


Den mekaniska begränsningen som finns (skruven) är det jag som lossat, när jag skulle kolla om vredet funkade som det skulle, så jag tror inte att någon kört den i fel läge.

På många industrier och även andra lokaler numera så har man ju kablar samlade i en skena som löper runt i lokalerna. Denna svets hade ett kontaktdon som skulle monteras i en specel sorts sådan skena. Det är en kopplingsdosa med säkringar och flatstift. Försökte googla, men hittade inget. Kanske är en gammal standard?

Ok, leja bort är för dyrt. Då blir det till att försöka själv, och det är ju bara bra på sätt och vis. Kundskap som man får på köpet är ju aldrig tungt att bära :grin: . Ska, till att börja med, försöka hitta någon snäll vän med 400v och ingen jordfelsbrytare.

Någon som har koll på hur man ska kontrollera en trafo med en 220v och en 400v ingång, som bara har en utgång? Jag fattar inte hur den är uppbyggd. Vilka ska ha kontakt med varandra?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Turbodiesel

#9 » 00:16:00, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafon är det inget magiskt med, du har en nollpunkt, en kopplingspunkt ungefär på mitten för 230V, sedan går tråden tillbaka in och slutar vid 400V plinten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#10 » 08:09:29, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kan ju vara som norrmannen påtalar men det är väl relativt ovanligt i sverige men på industrier vet man aldrig. Hyrde garage i gamla essemplast i väsby för länge sen och de hade sånt system fast här kallar vi det nog 230 volt tvåfas. Man använder alltså jord och sen får man ut 230 volt mellan två faser så alla förbrukare hade alltså två säkringar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#11 » 19:43:56, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I primärlindningen har du antagligen tre tåtar och vridbrytaren som väljer hur dessa kopplas samman,

En svetstransformator är normalt tvåfas

Antingen 240V eller 400V

240V har du om (sverige) ena sidan är fasledare (L1) och andra sidan är en nollpunkt - 400V har du om ena sidan är L1 och andra sidan är L2

*EDIT* (Tack TD)
Norge har vi 113V (varierande) mellan L1 och skyddsjord när L1 är obelastad och 230V mellan L1 och L2, samt att dom är på väg till 400V trefas med nolledare och skyddsjord, fot för fot.

Matar du en tvåfas transformator med Norsk 230V eller svensk 230V blir det samma sak ut på sekundärsidan.

i sekundärlindningen har du två sidor, är svetsen utrustad med likriktardioder? klipper den halva kurvan och ger ut likström, dock ger själva transformatorn ut samma som in, altså växelström.



Korrigera mycket gärna om ja formulerat mei felaktigt.
Senast redigerad av Michael Meier 20:12:48, 13-05-2015, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#12 » 20:15:00, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ohmmätt om det är kontakt mellan fas och hölje och mellan nolla och hölje?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#13 » 20:16:19, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael, det är vad jag kan se helt rätt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Kungsis (trådstartaren)

#14 » 22:26:21, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag nästan skäms, men ändå inte. Jag tog med den till en granne, som inte har någon jordfelsbrytare och då funkade den :grin: :grin: :grin: . Borde kanske börjat så :ohnej: . Men iof hjälper det ju inte mig själv, då jag ju har jordfelsbrytare. Till saken hör att innan jag åkte till grannen, lossade jag en massa kablar och mätte lite överallt, inkl. ohm mätning mellan chassi och övriga komponenter. Hittade inga fel och i kombination med att den ser bra ut, så vågade jag prova (ville ju försöka att inte elda upp grannens hus). Men visst, jag kan ju missat något för annars skulle väl inte jordfelsbrytaren lösa ut? Frågan är väl om det är fel på maskinen eller om den helt enkelt inte är konstruerad för moderna elskåp/istallationer och man får acceptera läget.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Janson1

#15 » 22:33:15, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker att jord och nolla sitter ihop i svetsen så går jordfelsbrytaren...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se