Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB Buddy Tig 160, liten "recension" och några bilder

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Tottoman (trådstartaren)

#1 » 13:14:18, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovade i en annan tråd att komma med en liten recension av ovanstående maskin, som tillsammans med sina syskon Buddy Arc 145 och 180 får sägas tillhöra ESAB's lågprislinje eller vad vi ska kalla det. :grin:

Det första man slås av när man öppnar kartongen är lukten! Ni som varit på Biltema, Jula eller annan liknande kedja vet vad jag menar, den där gummi-/plastaktiga lukten som alla Kinaprylar har.

Rotar vi vidare i lådan så hittar vi förutom svetsen en Tig-brännare, en jordkabel en kabel för pinnsvetsning samt en manual för svetsen och en för Tig-brännaren.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-115602.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-115325.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-123125.jpg



Elektrodhållaren är av den vanliga, usla typen:

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-115410.jpg


Tig-brännare, stora Linde:


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-123050.jpg


Maskinen riggad för TIG-svetsning:


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150603-123105.jpg


Maskinen har HF-tändning och Lift arc, justerbar down slope samt 2- eller 4-takt till tigdelen.


Jag riggar för Tig och slår igång maskinen, direkt hör jag ett rasslande missljud, det visar sig vara kylfläkten som tar i någonting, jag knackar till lite på baksidan och den blir tyst, åtminstone för tillfället. :grin:

Testar att köra lite på en skrotbit, kör med HF-tändning, det fungerar bra, inga konstigheter alls.


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EBJAM/img-20150521-102232.jpg


Kopplar om och kör lite pinne, kör några gamla (säkert 30 år) 3,25mm basiska Philips-pinnar, svetsen är lättänd och går i största allmänhet bra, testar att labba lite med Arc force-justeringen, men märker ingen skillnad. Kör några klenare rutilpinnar, även dessa går fint.

Dock konstaterar jag snabbt att elektrodhållaren är urusel, den nyper i så dåligt att pinnen glappar, vilket inte känns vidare stabilt. Till försvar skall väl dock sägas att alla originalhållare är mer eller mindre usla.


Intermittensen uppges enligt nedan:

Intermittensfaktor 20 %, A/V 160/26,4
Intermittensfaktor 60 %, A/V 105/24,2
Intermittensfaktor 100 %, A/V 85/23,4

Jag kör en 3-4 pinnar på ca 130A och det går utmärkt.


Nu är inte jag någon proffssvetsare utan nästan helt självlärd, men ett litet omdöme ska jag väl kunna lämna iaf. Det märks att svetsen är förhållandevis billig (5900+moms), byggkvaliteten är inte den bästa, vilket illustreras av missljudet i fläkten, kommer det tillbaka så blir det reklamation. I övrigt så känns den också just billig, i allt från kablar, elektrodhållare, Tig-brännare mm. Men den går riktigt bra att svetsa med, både Tig och pinne.

Vill man ha en Tig-svets med HF-tändning som även går fint att köra pinne med och har en gansk tight budget så kan detta vara något att kika på, bara man inte tror att det är proffskvalitet bara för att Esab satt sin dekal på den. :grin:

Man får räkna med att köpa till riktiga kablar och en riktig elektrodhållare. Originalkablarna är korta och känns som de kommer att vara stenhårda direkt det blir någon kallgrad, hållaren är som sagt usel.

Hur länge den håller i dagligt bruk är ju svårt att sia om, men ska man svetsa så mycket så köper man nog inte denna maskin iaf. Just detta exemplar köptes in för att några gånger i månaden skarva ett rostfritt transportband (jag arbetar som servicetekniker på en industri) och för detta syfte tror jag den kommer att tjäna väl många år framöver.

11 personer gillar det här inlägget.
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen



Andreas_77

#2 » 21:28:16, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt här gillas :eat:
Recensioner från någon som faktiskt provat en produkt på riktigt är toppen :thummar:
Du har visst TIG-svetsat förr ser det ut som.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

Tottoman (trådstartaren)

#3 » 21:37:12, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, förhoppningsvis ger det lite mera kött på benen än att bara se prylarna på bild, alternativt att någon har en svåger vars kusin känner en som provat osv... :)

Jag är fortfarande nybörjare på att tigga, men att stapla svetsar på varandra så där går ganska bra iaf. :) Svetsreparerar en del verktyg på jobbet så då blir det lite finlir. Var nyligen iväg på kurs i svetsning av verktygsstål hos Uddeholm, och där fick man med sig en massa matnyttigt. :thumme:



Andreas_77 skrev:Sånt här gillas :eat:
Recensioner från någon som faktiskt provat en produkt på riktigt är toppen :thummar:
Du har visst TIG-svetsat förr ser det ut som.
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

senmathal

#4 » 10:30:58, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här 8 år senare, har svetsen fungerat tillfredsställande? Funderar på en tig att svetsa bilplåt med. Dom här dyker upp till bra pris begagnade ibland. Det skryts en del över tig för just bilplåt då svetsen inte blir lika hård som med mig. Eller mag för att vara korrekt.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Tottoman (trådstartaren)

#5 » 11:04:14, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovars, den är fortfarande i bruk och fungerar fint än.
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

senmathal

#6 » 12:00:35, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste att det inte går att sätta in fotpedal på den. Nu är jag helt novis på Tig så jag har inge aning om det är något jag kommer att sakna. Jag kommer att använda den till karosseriarbeten på veteran/hobbybilar. Det vill säga plåt mellan 0,6 -1,2 mm.

Det finns ju gott om billiga Kina maskiner som säkert fungerar utmärkt och med mer finesser men jag får för mig att det blir lättare med service om det står Esab på den.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#7 » 12:59:11, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att prylar som säljs under prestigemärken som t ex ESAB i lågpriskategorin egentligen är ombrandade Kinamaskiner?
Sk "badge engineering".
Satsar inte de mer mot proffssegmentet, med större o kraftigare maskiner, när det gäller egen utveckling och tillverkning av produkter?
Dvs egentligen spelar det ingen roll om det står ESAB, Meec, eller Biltema på produkten? När den är inriktad mot det lägre prissegnmenten.
Dock behöver det inte vara totalt skräp för den sakens skull, jag har själv en migsvets som det står Biltema på. Den är jag ganska nöjd med, trots allt! :grin:

Tillägg:
Jag köpte en högtryckstvätt för ett par år sedan, av märket Kärcher. ca 4000 kr kostade den. Känns lite samma där.... Högtryckslangen t ex är en vedervärdig historia i plast (!). Men det är skapligt drag i den.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

senmathal

#8 » 19:13:18, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är nog Kinasvetsar men kan ändå tänka mig att ett märke som Esab väljer med viss omsorg bland utbudet innan dom sätter sitt namn på svetsen. Men mest tänker jag att det kan finnas en liten chans att få hjälp om något strular. Köper man direkt från Kina via någon säljsajt så är det nog rätt kört att få hjälp. Eller så tar det ett halvår att få tillbaka den.

Men det finns ju i och för sig företag som är etablerade både här i Sverige och uti i europa som säljer kinasvetsar. Kanske kan man lättare kan få hjälp om man köper på ett sådant ställe. Har kollat på en svets som säljs under namnet Vector. Finns i olika modeller och storlekar. Gissar att samma svets säljs under andra märken.

Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

bokajj05

#9 » 21:28:08, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ögonen på en AC/DC Tig för stunden. Welbach entrix 200. Finns att köpa på Expondo. Bara hört gott om den hittils, men var ju tvungen att testa! Svetsen presterar långt över förväntan för att vara en kines. Den är kompatibel med fotpedal vilket underlättar enormt vid framförallt tunnplåten. Oslagbart att kunna justera strömmen medan man svetsar. Då får man jämn inträngning vartefter materialet värms. Svetsen ligger på ca 8-10 tusen beroende på utförande. Rekommenderar starkt! Går Buddy Tiggen att få tag i ny fortfarande?
Kvalitet innebär att vara noggrann även när ingen ser!
bokajj05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:24, 02-07-2018
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674 -77
VW Caddy -08
Blomqvist BSN1000 -62

magloman

#10 » 22:23:43, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esab har egna fabriker i asien där dessa billiga maskiner görs. De dyrare svetsarna görs i europa, tror Belgien gör många.
Det är stor skillnad inuti hur dom är tillverkade. De billiga undrar jag om dom inte är för dyra. Borde finnas mer prisvärda svetsar idag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

senmathal

#11 » 20:33:05, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bokajj05 skrev:Har ögonen på en AC/DC Tig för stunden. Welbach entrix 200. Finns att köpa på Expondo. Bara hört gott om den hittils, men var ju tvungen att testa! Svetsen presterar långt över förväntan för att vara en kines. Den är kompatibel med fotpedal vilket underlättar enormt vid framförallt tunnplåten. Oslagbart att kunna justera strömmen medan man svetsar. Då får man jämn inträngning vartefter materialet värms. Svetsen ligger på ca 8-10 tusen beroende på utförande. Rekommenderar starkt! Går Buddy Tiggen att få tag i ny fortfarande?


Har du redan köpt svetsen eller har du testat den ändå? Jag har sett dom där vita svetsarna på Expondo. Dom säljer ju några andra märken också. Har inte riktigt förstått det där med fotpedal och vad den gör. Fungerar den även som av och på knapp eller är det bara strömstyrkan med reglerar med pedalen?

magloman skrev:Esab har egna fabriker i asien där dessa billiga maskiner görs. De dyrare svetsarna görs i europa, tror Belgien gör många.
Det är stor skillnad inuti hur dom är tillverkade. De billiga undrar jag om dom inte är för dyra. Borde finnas mer prisvärda svetsar idag.


Jo jag har tänkt den tanken också. Köper man en Kina-Esab betalar man för namnet i onödan jämfört med om man köper en icke "märkessvets" som är lika bra eller bättre fast billigare.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

bokajj05

#12 » 21:23:56, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:
Har du redan köpt svetsen eller har du testat den ändå? Jag har sett dom där vita svetsarna på Expondo. Dom säljer ju några andra märken också. Har inte riktigt förstått det där med fotpedal och vad den gör. Fungerar den även som av och på knapp eller är det bara strömstyrkan med reglerar med pedalen?

/Mats


Brorsan köpte en till sina bilprojekt, så har testat den några gånger. Han har köpt mycket maskiner och verktyg på expondo och han är görnöjd!
Angående fotpedalen; Direkt när du nuddar pedalen så tänder svetsen (om du har HF-tändning aktiverat) Ju mer du trampar desto högre ström ger svetsen. Oftast ställer du in ett strömområde ex. mellan 20 och 60A, så justerar du inom det området med pedalen. Lite knepigt i början, men underbart när man har vant sig.
Kvalitet innebär att vara noggrann även när ingen ser!
bokajj05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:24, 02-07-2018
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674 -77
VW Caddy -08
Blomqvist BSN1000 -62

tortap

#13 » 09:38:24, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Nu är jag helt novis på Tig så jag har inge aning om det är något jag kommer att sakna. Jag kommer att använda den till karosseriarbeten på veteran/hobbybilar. Det vill säga plåt mellan 0,6 -1,2 mm.


Förutom att kunna reglera strömstyrka under svetsning så hjälper det att kunna hålla handtaget lite hur man vill utan att behöva nå knappen. Brukar stödja handen mot nåt och hålla handtaget typ underifrån, blir alltid nån knepig situation. Det är inte helt lätt med pedal heller men jag hade inte velat vara utan.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

senmathal

#14 » 09:55:15, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att jag ska köpa en med pedal eller köpa till pedal. Tack för råd och tips till en novis.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

osla

#15 » 12:19:31, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag tycker det går bra utan pedal, bara öka slope down till en dryg halv sekund så justerar man strömmen med hur länge du håller in knappen

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se