Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Söker svetsare för gjutjärn

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

daniel n (trådstartaren)

#16 » 14:07:32, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och funderar - hur är hållbarheten på hårdlödning? Delen kommer defintivt att känna på krafter i flera olika riktningar. En hel del vibrationer blir det också.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Mattias Petterson

#17 » 16:06:18, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns två likadan på blocket idag
Senast redigerad av Mattias Petterson 18:20:07, 28-06-2015, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

G-son

#18 » 16:50:29, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"When mild steel or cast iron are properly braze welded, the strength of the joint, at normal temperatures, is likely to be equal to, or even superior to, the strength of the base metal."

http://www.esabna.com/euweb/oxy_handbook/589oxy14_5.htm

Har några gamla gassvetsningshandböcker med kapitel om hårdlödning. Bland annat finns det bilder på plattjärnsliknande provbritar som skarvats ände mot ände och därefter dragprovats, och brottet har skett i stålet en bit från lödningen. Det finns även instruktioner för test av hårdlödningens vidhäftning på gjutjärn, en ganska stor "vårta" av lod ska byggas upp mitt på en gjutjärnsdel, och därefter ska vårtan slås bort. Om lödningen är korrekt gjord ska den lossna genom att spräcka loss ytan av gjutjärnet, inte släppa vid ytan eller spräckas i lodet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ivar Risslén

#19 » 17:30:45, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gick fordonsutbildning så fick vi hårdlåda ihop två gjutjärnsplåtar och sedan så fick vi slå isär dom. Då såg man hur bra lodningen hade tagit. Hade man gjort det riktigt så gick biten av en liten bit ifrån fogen. Hade man inte lyckats riktigt så gick det sönder i fogen eller rättare sagt där fogen inte hade häftat i gjutjärnet.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

daniel n (trådstartaren)

#20 » 22:08:00, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hårdkörning är alltså tveklöst starkt nog. Nu blir väl nästa fundering hur det kommer att gå med gjutjärnet när så mycket värme ska in i biten, känns som att kallsvetsning är skonsammare på den punkten?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#21 » 10:42:58, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Har goda erfarenheter av Krohns Svetsningsverkstad i Örkelljunga. TEL 0435 51105
fråga efter Jörgen. PO


Jag har nu pratat med Jörgen som gav ett mycket seriöst och intresserat intryck. Tyvärr kände han sig inte riktigt glad för att ta i detta jobbet med tanke på risken att det inte blir bra trots att man gör enkligt konstens alla regler. Dock gav han mig lite tips i allmänhet och rekommenderade mig att ringa till gjutjärnsverk o höra vad de tipsar om. Jag fick intrycket av att han var mycket mån om att jag skulle hitta en lösning, en inställning jag gillar!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Michael Meier

#22 » 12:17:34, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett pluspoäng till svetslagning är att skadan inte är av överbelastning, annars är det bara att inse, laga gjute är ofta orimligt, antingen gjuta nytt eller tillverka nytt av stål som är mer lämpat att bearbeta och svetsa.

enstycktillverkning av gjute är dyrt :) hur pass komplicerad är enheten ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

daniel n (trådstartaren)

#23 » 11:17:29, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att jag hade missat att rapportera tillbaka i denna tråd, ber om ursäkt för det, avskyr själv när man aldrig fick reda på hur det gick!

BEMA-slip i Södra Sandby (de tog hjälp av en svetsfirma för svetsningen, jag vet dock inte vilken) åtog sig jobbet. Detaljen svetsades i många omgångar med nersvalning emellanåt och frästes sen. Resultatet blev utmärkt!

2 personer gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se