Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Söker svetsare för gjutjärn

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 21:38:56, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr tagit sönder lite gjutjärn...Se denna tråd: Problem med sinkmaskin (var: Söker en bricka - var hittar jag den?)

Jag söker nu en riktigt skicklig och noggrann gjutjärnssvetsare. Det är mycket viktigt att vinklarna behålls för att maskinen skall fungera och jag kan tänka mig att det är ett svårt jobb.

Någon som har tips om svetsare utöver det vanliga? (gärna i Skåne)
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



G-son

#2 » 21:58:28, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föreslår hårdlödning istället. Tyvärr ett "lite" stort och precisionskrävande projekt för en glad amatör som mig.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

daniel n (trådstartaren)

#3 » 22:21:25, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset med hårdlödning, har dålig koll på detta. Är det generellt sett svetsare som sysslar med hårdlödning också?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

G-son

#4 » 22:43:02, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det nog. Gassvets är ett av de vanligaste redskapen att värma med när man hårdlöder denna typ av reparationer.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

PO

#5 » 15:30:11, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har goda erfarenheter av Krohns Svetsningsverkstad i Örkelljunga. TEL 0435 51105
fråga efter Jörgen. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

ianews

#6 » 18:04:50, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n skrev:Tack för tipset med hårdlödning, har dålig koll på detta. Är det generellt sett svetsare som sysslar med hårdlödning också?

Hårdlödning är ett bra förslag. När det gäller motorblock tex har jag upplevt att det är svårt att få styrkan och täthet mot gjutgods. Castolins metod för flamsprutning har jag funnit mycket bra med möjlighet till noggrannhet, styrka och homogenitet. Kolla om du har nån i närheten som kan denna metod. Alla större massaindustrier med uppsjö av pumpar brukar använda denna metod för att bl. a öka axeldimensioner före avsvarvning. Alternativet är en nickelelektrod som är till för gjutjärn. Man kopplar svetshandtaget till - polen för att värmen ska vara större på gjutjärnet och man får något kallare droppar från elektroden. Kallsvetsning är metoden. Svetsa ett par centimeter i taget och sedan peena med en rund hammare. Håll elektroden så nära lodrätt du kan och ändå få ett vanligt svetsutseende. Aldrig mera än handvarm kring rep-området. Var försiktig när du slipar upp. Behåll en del av godset för att fixera stycket. Laga bit för bit och ta sist det som fixerades. Börja alltid "längst" ut och svetsa in mot brottet ifall det finns avgreningar. Lycka till!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

63an

#7 » 18:53:11, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsar man ljutjärn typ så ska man kyla av i fint träkolpulver i timtal, då slipper man de här spänningarna som alla pratar om! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

G-son

#8 » 20:03:04, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Svetsar man ljutjärn typ så ska man kyla av i fint träkolpulver i timtal, då slipper man de här spänningarna som alla pratar om! :thummar:

Om livet vore så enkelt... Det hjälper, både med spänningarna och annat, men det är inget som löser alla problem automatiskt.

Först och främst spänningarna. Metall expanderar när den värms och krymper när den kallnar. Om man lägger en varm svetsfog mitt på en (jämförelsevis) kall metalldel kommer svetsfogen krympa medan den kallnar, och eftersom det omkringliggande materialet inte kallnar lika mycket uppstår spänningar. Är det vanligt segt stål kommer denna krympning dra delen skev, alla som har svetsat har upplevt det, men eftersom gjutjärn är ett material som inte kan ändra form särskilt mycket och inte tål särskilt hög dragbelastning så spricker det.

Den tidigare nämnda metoden att svetsa nån centimeter och därefter smida ut svetsen är avsedd just att "platta till och expandera" svetsfogen samtidigt som den krymper av att kallna, och förhoppningsvis hålla spänningen så liten att det inte uppstår några problem.

En annan metod är att värma upp hela delen kraftigt före svetsningen, och därefter (gas)svetsa med tillsatsmaterial av gjutjärn (riktigt gjutjärn alltså, inte bara nickelpinnar avsedda FÖR gjutjärn som dom för pinnsvetsen). Efter svetsningen skickar man tillbaka delen in i värmen, eller packar den i isolering och låter den kallna extremt långsamt. Eftersom hela delen är mycket varm från början kommer den krympa ihop med svetsfogen, och spänningarna minimeras. Att hela delen kallnar extremt långsamt gör även att spänningar mellan olika sektioner av delen minimeras, som annars kunde ske om t.ex. tunna utstickande delar kallnar snabbt medan en rejält tjock klump i mitten håller kvar värmen.

Problem nummer två med gjutjärn och svetsning är den tokhöga kolhalten i metallen. Det vanliga grå gjutjärnet får man när det (efter gjutning eller annan kraftig uppvärmning) kallnar mycket långsamt, det blir mörkgrått för att en stor del av kolet separerar från metallen och bildar små grafitflagor inuti den istället. Om gjutjärn kallnar snabbt får man istället vitt gjutjärn med en mycket ljusare färg, kolet hinner inte lösas ut utan blir kvar i form av järnkarbid. Vitt gjutjärn är ännu sprödare och så hårt att det inte går borra eller använda annan skärande bearbetning på.

Nu kanske det ringde någon klocka hos de som svetsat gjutjärn tidigare. En svetsfog som kallnar snabbt leder till att gjutjärnet i den omedelbara närheten blir hårt vitt gjutjärn. Inget man t.ex. vill försöka borra nya skruvhål igenom.

Hårdlödning har den stora fördelen att det görs vid mycket lägre temperatur, med vissa silverlod under 600 grader (gjutjärnets smältpunkt är nått i stil med 1200 grader beroende på kolhalt o.s.v.). I kombination med den jämförelsevis långsamma uppvärmningen som låter värmen spridas till en stor del av det man hårdlöder undviker man det mesta av svetsningens problem i gjutjärn. Fast man ska kanske inte doppa grejerna i isvatten när man är klar ändå... :vissla:
Senast redigerad av G-son 23:27:39, 27-06-2015, redigerad totalt 1 gång.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

63an

#9 » 20:08:06, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker inte diskutera detta mera :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

G-son

#10 » 20:26:48, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tänker inte diskutera detta mera :cool:

Ingen vill leka med mig. :sad:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=MTzmdrsf90U [/youtube]
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

daniel n (trådstartaren)

#11 » 22:53:30, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
63an skrev:Svetsar man ljutjärn typ så ska man kyla av i fint träkolpulver i timtal, då slipper man de här spänningarna som alla pratar om! :thummar:

Om livet vore så enkelt... Det hjälper, både med spänningarna och annat, men det är inget som löser alla problem automatiskt.

Först och främst spänningarna. Metall expanderar när den värms och krymper när den kallnar. Om man lägger en varm svetsfog mitt på en (jämförelsevis) kall metalldel kommer svetsfogen krympa medan den kallnar, och eftersom det omkringliggande materialet inte kallnar lika mycket uppstår spänningar. Är det vanligt segt stål kommer denna krympning dra delen skev, alla som har svetsat har upplevt det, men eftersom gjutjärn är ett material som inte kan ändra form särskilt mycket och inte tål särskilt hög dragbelastning så spricker det.

Den tidigare nämnda metoden att svetsa nån centimeter och därefter smida ut svetsen är avsedd just att "platta till och expandera" svetsfogen samtidigt som den krymper av att kallna, och förhoppningsvis hålla spänningen så liten att det inte uppstår några problem.

En annan metod är att värma upp hela delen kraftigt före svetsningen, och därefter (gas)svetsa med tillsatsmaterial av gjutjärn (riktigt gjutjärn alltså, inte bara nickelpinnar avsedda FÖR gjutjärn som dom för pinnsvetsen). Efter svetsningen skickar man tillbaka delen in i värmen, eller packar den i isolering och låter den kallna extremt långsamt. Eftersom hela delen är mycket varm från början kommer den krympa ihop med svetsfogen, och spänningarna minimeras. Att hela delen kallnar extremt långsamt gör även att spänningar mellan olika sektioner av delen minimeras, som annars kunde ske om t.ex. tunna utstickande delar kallnar snabbt medan en rejält tjock klump i mitten håller kvar värmen.

Problem nummer två med gjutjärn och svetsning är den tokhöga kolhalten i metallen. Det vanliga grå gjutjärnet får man när det (efter gjutning eller annan kraftig uppvärmning) kallnar mycket långsamt, det blir mörkgrått för att en stor del av kolet separerar från metallen och bildar små grafitflagor inuti den istället. Om gjutjärn inte kallnar snabbt får man istället kallnar snabbt får man vitt gjutjärn med en mycket ljusare färg, kolet hinner inte lösas ut utan blir kvar i form av järnkarbid. Vitt gjutjärn är ännu sprödare och så hårt att det inte går borra eller använda annan skärande bearbetning på.

Nu kanske det ringde någon klocka hos de som svetsat gjutjärn tidigare. En svetsfog som kallnar snabbt leder till att gjutjärnet i den omedelbara närheten blir hårt vitt gjutjärn. Inget man t.ex. vill försöka borra nya skruvhål igenom.

Hårdlödning har den stora fördelen att det görs vid mycket lägre temperatur, med vissa silverlod under 600 grader (gjutjärnets smältpunkt är nått i stil med 1200 grader beroende på kolhalt o.s.v.). I kombination med den jämförelsevis långsamma uppvärmningen som låter värmen spridas till en stor del av det man hårdlöder undviker man det mesta av svetsningens problem i gjutjärn. Fast man ska kanske inte doppa grejerna i isvatten när man är klar ändå... :vissla:



Tack för ett grymt inlägg! Har läst esabs instruktioner för svetsning av gjutjärn och tycker mig att förstå att metoden med att kallsvetsa nog är bäst i mitt fall, eftersom det är väldigt viktigt att delarna sitter exakt som tidigare. Hittade också en intressant (o aningens hysterisk) kille på youtube som visar just kallsvetsning av gjutjärn, intressant o lärorikt tyckte jag:

https://m.youtube.com/watch?v=Yopcz-IYDyQ
https://m.youtube.com/watch?v=0jqML4oo1RI
https://m.youtube.com/watch?v=1IvwJziTRJs
https://m.youtube.com/watch?v=le9zhR29lLI
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

G-son

#12 » 00:21:00, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog fortfarande hålla mig till hårdlödning. Lämna några klackar av brottytan kvar föra att ha som styrning medan resten slipas ur och sedan hårdlöds, därefter slipas klackarna ur och löds upp, om det verkar behövas.

Gjutjärnsdel som hårdlöds med mässingslod i V-fog:
https://www.youtube.com/watch?v=h1wnvjFic6E

Det går kanske bara slipa av brottytorna (och lämna styrklackar) så du får en spalt på någon enstaka tiondels millimeter. Silverlod flyter mycket lätt och sugs in i såna fogar, och har även den lägsta arbetstemperaturen.
Rörstump löds fast på plattjärn med silverlod:
https://www.youtube.com/watch?v=uf6J1pmmApk
Två rostfria brickor löds ihop:
https://www.youtube.com/watch?v=XUF0xgAtm2Q
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Harry B

#13 » 05:28:52, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även hört för länge sen att man INTE skall kapa upp sprickor i gjutjärnet med vinkelkapen där man ska svetsa utan använda spånavskiljande bearbetning typ trycklufts fil, detta för att kolet i gjutjärnet reagerar negativit om man använder vinkelkapen av den värme som uppstår när man kapar, och man pga det får en sämre svetsfog mot om man använder typ trycklufts fil..
Någon som har ngn synpungt på detta?
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Michael Meier

#14 » 07:27:48, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harryboy skrev: .... Har även hört för länge sen att man INTE skall kapa upp sprickor i gjutjärnet med vinkelkapen där man ska svetsa utan använda spånavskiljande bearbetning typ trycklufts fil ....


Vi är iockförsei inte i mytspräckarbranschen, men efterföljande hårdlödning/MMA lär höja tempen lite mer än kap/slipskiva, men tanken är vällovlig med .minnet att det finns tjockt material och stora kapskivor, alla snittytor är inte femtio millimeter, det kan vara brutala arbetsstycken i gjute där mycket ska avlägsnas.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

G-son

#15 » 13:35:05, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har läst på ett antal ställen att man minst ska avsluta med skärande bearbetning, för att få en ren yta att jobba vidare med. Men förklaringen jag fått är att slipskivor etc. lämnar en del material efter sig fastsmetat i ytan, slipning förorenar alltså metallen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se