Orsa skrev:En av våra mest tydliga naturlagar säger att gasers volym är proportionellt mot temperaturen. Dvs alla gaser tar mer plats (ökar trycket ) då temperaturen ökas.
sparcraft73 skrev:Tack för alla svar! Då låter det inte som att jag kommer att ha någon nytta av Nitrogentuben. Jag har en tub med Mison som jag har till min MIG-svets och denna bör jag således kunna använda även till att svetsa med TIG-svetsen. Frågan jag ställer mig nu är om jag skall försöka göra mig av med Nitrogentuben eller om jag skall behålla den för framtida bruk.. Jag tror aldrig att jag kommer att använda mig av ROT-gas.
Vad är er rekommendation? Skall jag behålla den? Det kanske är någon som vill byta den mot ett TIG-slangpaket med OKC50-koppling?
Orsa skrev:En av våra mest tydliga naturlagar säger att gasers volym är proportionellt mot temperaturen. Dvs alla gaser tar mer plats (ökar trycket ) då temperaturen ökas.
N2, kvävgas i däck är nog mest för att N2-molekylen är ganska stabil. Syre, O2 exempelvis är ju en stark oxidant som bryter ner. O3, ozon är en riktig elak fan på gummi.
Sen om det är viktigt med syrefritt inuti ett däck? Tja, utsidan blir svåra hålla syrefri.
N2-molekylen är också lite större och vandrar (diffunderar) sämre genom material än gassoppan som finns i luftens andra 1/4-del.
Det här med N2 i däck är mest onödigt egentligen. Visst däcket håller lättare kvar N2 än än luftens andra gassoppa så man ska slippa fylla efter lika ofta. Men det går bra med luft också.
Kvävgas har då aldrig vi fast vi arbetar bara med rostfritt. Det kan man säkert ha som rotgas men inte annars vad jag vet. Skulle vara nåt specialfall/specialstål som inte jag vet. Vi kör samma som rotgas som skyddsgas vad jag menar.
Klart vi har nån flaska med röd hals som ser udda ut men om det är N2 vet jag inte just nu.
Stridis2 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått för mig att det beror på vilket material du svetsar. Kör du i järn så funkar blandgas men i rostfritt ska man ha ren argon. Detta gäller, så vitt jag har förstått, för MIG/MAG, men hur det är med TIG hoppas jag få reda på här snart.
Kvävgas används, som tidigare påpekat, inom laserskärteknik när man vill ha rena skärsnitt. Det drar mycket gas (fyra gånger mer än när man skär med syre), men snittet blir utan glödskal på svartplåt (lättare att svetsa i) och rostfritt blir inte rostfritt längre redan när kvävgasen innehåller lite syre.
Kvävgas används även som läcksökning i AC-anläggningar, oftast då ihop med någon spårfärg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster