Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi pinnsvets

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

DennisCA (trådstartaren)

#31 » 20:47:29, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
DennisCA skrev:Tänker bara på alla stackars nordamerikaner där det är en lyx att ens få 240v enfas, hur fan gör dom? Skulle få fnatt, 3-fas är så bra till allt.

Dom har förvisso lägre spänning, men samtidigt kan dom ta ut mycket högre ström. Medan vi ganska sällan har tillgång till mer än 16A kan dom ha 240V och upp till 50A till t.ex. spisen. Visst, deras system har diverse nackdelar, men det är inte så handikappande som det kan verka baserat på vad vi kan driva med 230V här.


Jo det vet jag om, att dom har typ 100 eller 200 amperes abonnemang, medan vi har 3x25A t.ex., men 3-fasen är ju så bra att ha då man börjar röra sig ens lite i verkstan tycker jag, maskinerna går effektivare, starkare, slipper en massa startmekanismer i motorer som eventuellt fallerar. Och så verkar dom ofta lida av problem med att 120v kablarna deras tappar spänning så snabbt över avstånd att dom ofta har problem med att driva maskiner om man lägger till en skarvsladd. Sådana saker slipper vi bry oss om för det mesta.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



lagun49

#32 » 00:01:15, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
DennisCA skrev:Tänker bara på alla stackars nordamerikaner där det är en lyx att ens få 240v enfas, hur fan gör dom? Skulle få fnatt, 3-fas är så bra till allt.

Dom har förvisso lägre spänning, men samtidigt kan dom ta ut mycket högre ström. Medan vi ganska sällan har tillgång till mer än 16A kan dom ha 240V och upp till 50A till t.ex. spisen. Visst, deras system har diverse nackdelar, men det är inte så handikappande som det kan verka baserat på vad vi kan driva med 230V här.


Amerikaner vore inte amerikaner om dom inte hade individuella lösningar. Jag har varit med och installerat maskiner i fabriker med ett brett urval av spänningar och strömmar. I fabriken fanns mängder av transformatorer, som levererade olika spänningar och faser. Det var bara att välja! I hus och lägenheter är det väl som oftast 120 V 60 HZ, med rejält med ström; 3-fas är nog ovanligt i hushåll.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

magloman

#33 » 00:12:21, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en esab som oxå gick o köra på enfas eller tvåfas. Blev betydligt bättre på 400v. Lättare o tända pinnarna oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DennisCA (trådstartaren)

#34 » 10:30:52, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska uppenbar fråga detta men jag frågar den ändå, tänkte koppla om den idag och det verkar enkelt att koppla om plintarna i maskinen, bilder visar hur det ska vara. Men det står inget om själva kontakten. SOm jag förstår det behöver jag inte en ny kabel för jag använder inte alla faser och jag använder inte nollan. De tre kablar som finns räcker, dvs. fas, nolla och jord. JAg bara lägger en trefaskontakt på kabeln och kopplar nollan till en annan fas.

Vill bara försäkra mig jag har fattat rätt. Ska ta nogra bilder på innanmätet också tror jag.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#35 » 10:53:28, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du ska ha minst 3×2, 5 mm2 kabel, vet inte vad du har för kabel nu.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#36 » 11:00:21, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte storleken på kablarna som nu sitter där, men jag tycker att en- eller tvåfas kopplat, det borde väl gå precis mycket ampere över trådarna som tidigare, fast till högre volt, vilket borde betyder att man t.om klarar sig med mindre kablar om jag fattat min ellära rätt. Så jag tycker fabrikskabeln som det är på den, borde vara korrekt dimensionerad.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#37 » 12:16:24, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på insidan, ser väl OK ut:
Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mansaxel

#38 » 20:39:35, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
DennisCA skrev:Tänker bara på alla stackars nordamerikaner där det är en lyx att ens få 240v enfas, hur fan gör dom? Skulle få fnatt, 3-fas är så bra till allt.

Dom har förvisso lägre spänning, men samtidigt kan dom ta ut mycket högre ström. Medan vi ganska sällan har tillgång till mer än 16A kan dom ha 240V och upp till 50A till t.ex. spisen. Visst, deras system har diverse nackdelar, men det är inte så handikappande som det kan verka baserat på vad vi kan driva med 230V här.


USA är ett skitland när det gäller el. De är rädda för trefas, kör för låg spänning, deras kontaktdon är skräp, och som grädde på moset har de fel frekvens.

Den vanliga stickproppen böjer sig när man tittar på den. Den är så usel att de har ca 17 olika specialproppar för diverse ändamål, en för varje bransch. Vi har ju bara två, CEE7/7 och IEC 60309. (vanlig Schuko och blå/röd/gul/grön/svart rund)

Deras trefaskontakter är oftast Hubbell "Twist-lock", en kontakt det inte finns något snällt att säga om, så jag låter bli.

Det går inte att koppla in något stort utan att ha en trikare (och eftersom facket haft lite motigt i det landet, minst sagt, så är de fruktansvärda när de väl har fått till avtal. En maskinförare får inte koppla ström, för då tar han en elektrikers job. Osv.). Eftersom de har skitspänningen 208/120V när det undantagsvis vankas trefas så blir strömmarna absurda för allt som inte är en simpel sladdlampa. Resultatet är att det esomoftast landar på att plinta in sig eller använda camloks, dvs ett knippe om 5 svetskablar med extra isolerade jättebanankontakter.

Nä, där finns inget att hämta.

3 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Janson1

#39 » 20:51:51, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par fördelar med 60 Hz är lite lättare järnkärnor i motorer och trafos och framför allt, man stör inte hjärtrytmen lika lätt om man skulle få en stöt i ett 60 Hz system.
Annars håller jag med, startkablar till en sketen brödrost och ändå är det för mycke spänningsfall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

östemann

#40 » 21:00:05, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett råd i all välmening DennisCA: http://www.syscon.fi/sv/kontakt.html då det gäller såna installationer.
Får du Boris i luren så berättar han gärna åt dig vad som gäller o funkar. :thumme:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

mansaxel

#41 » 22:56:03, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ett par fördelar med 60 Hz är lite lättare järnkärnor i motorer och trafos och framför allt, man stör inte hjärtrytmen lika lätt om man skulle få en stöt i ett 60 Hz system.
Annars håller jag med, startkablar till en sketen brödrost och ändå är det för mycke spänningsfall.


Ja, 60Hz är ju inte så illa. Inte numera, när var och varannan sak har frekvensstyrning eller switchad nätdel. Annat var det förr. Folk importerade Hammond-orglar, och kunde inte förstå varför de inte stämde.

Saken är den, att en Hammondorgel är en tonhjulsorgel. Förenklat: En synkronmotor driver en axel på vilken det sitter mångkantiga hjul (fyrkant, sexkant, åttkant, osv) som roterar framför järnkärnor inkörda i spolar. Varje hjul motsvarar en ton, och varje spole alstrar den tonen om man släpper på med tangenten. Vill man veta precis så går man hit.

Konsekvensen är alltså att hela maskinen går på nätfrekvens. Som om den inte är rätt för hur orgelen (ja, jag är bördig från Skåne, man säger så där!) byggdes leder till Olycka.

Ett annat ämne där nätfrekvensen är inblandad är TV-teknik. Men det blir för långt att skriva om här. Jobbigt är det hur som helst med 60Hz. Där också.

I flygplan är det 200/115V trefas 400Hz, för att dra fördel av det där med små kärnor. Brukar betyda roterande omformare för att göra markströmmen. Eller brukade, det är halvledare numera. Standarden heter ISO 6858.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

lagun49

#42 » 00:29:26, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mansaxel skrev:
G-son skrev:
DennisCA skrev:Tänker bara på alla stackars nordamerikaner där det är en lyx att ens få 240v enfas, hur fan gör dom? Skulle få fnatt, 3-fas är så bra till allt.

Dom har förvisso lägre spänning, men samtidigt kan dom ta ut mycket högre ström. Medan vi ganska sällan har tillgång till mer än 16A kan dom ha 240V och upp till 50A till t.ex. spisen. Visst, deras system har diverse nackdelar, men det är inte så handikappande som det kan verka baserat på vad vi kan driva med 230V här.


USA är ett skitland när det gäller el. De är rädda för trefas, kör för låg spänning, deras kontaktdon är skräp, och som grädde på moset har de fel frekvens.

Den vanliga stickproppen böjer sig när man tittar på den. Den är så usel att de har ca 17 olika specialproppar för diverse ändamål, en för varje bransch. Vi har ju bara två, CEE7/7 och IEC 60309. (vanlig Schuko och blå/röd/gul/grön/svart rund)

Deras trefaskontakter är oftast Hubbell "Twist-lock", en kontakt det inte finns något snällt att säga om, så jag låter bli.

Det går inte att koppla in något stort utan att ha en trikare (och eftersom facket haft lite motigt i det landet, minst sagt, så är de fruktansvärda när de väl har fått till avtal. En maskinförare får inte koppla ström, för då tar han en elektrikers job. Osv.). Eftersom de har skitspänningen 208/120V när det undantagsvis vankas trefas så blir strömmarna absurda för allt som inte är en simpel sladdlampa. Resultatet är att det esomoftast landar på att plinta in sig eller använda camloks, dvs ett knippe om 5 svetskablar med extra isolerade jättebanankontakter.

Nä, där finns inget att hämta.


Instämmer helt! Jag har installerat maskiner hos amerikanska kunder, och det var en hisnande upplevelse! När elektrikern fick reda på anslutningsspänningen hos maskinen, som skulle installeras, gällde det för honom att leta upp den transformator i fabriken, som hade rätt spänning, och sedan fick det dras (grova) kablar till installationspunkten.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

DennisCA (trådstartaren)

#43 » 11:31:47, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mansaxel skrev:Ett annat ämne där nätfrekvensen är inblandad är TV-teknik. Men det blir för långt att skriva om här. Jobbigt är det hur som helst med 60Hz. Där också.


Jag tycker om att läsa om sånthär, om du vill skriva om det nånstans så skulle jag inte ha emot det.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Janson1

#44 » 12:50:12, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det mest var sändarna som använde 50 hz nätstyrt för bildfrekvens.
Här i Sverige hade vi 625 linjer gånger 50 hz (25 bilder)= 15625 Hz = våran linjefrekvens
I bla England hade man 60 Hz och bara 425 linjer vilket blev 60 hz (30 bilder) och
12750 hz i linjefrekvens. Detta var länge sedan och man kunde se på bildkvaliten, vi hade bättre bild än tex England förr.
Själva TV:n i hemmet var självsvängande utan signal och blev bara zyncade till rätt fasläge, bilden kunde annars rulla förr, på flintatiden känns det som...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BM 4 ever

#45 » 22:41:56, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är bättre på ALLT här i Europa.
USA har sina inch, gallon, och fötter som dom försöker använda för att mäta med efter bästa förmåga. :skratta3:
Inte ens elektrisk ström kan dom ha ordentligt där borta !
Vilken tur att vi bor i Europa :hurra:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se