Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Funkar bara på tunnplåt?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 19:38:45, 11-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Har tänkt att köpa en egen svets nu så man slipper snylta på jobbets! Jag har hittat en på jula, http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210050/

jag undrar bara om någon vet om man bara kan svetsa i tunnplåt med en sån migvariant? Eller funkar det och jobba med grövre järnstycken med?
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant



Loke

#2 » 19:52:57, 11-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johndeere6530 skrev:Tjena!
Har tänkt att köpa en egen svets nu så man slipper snylta på jobbets! Jag har hittat en på jula, http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210050/

jag undrar bara om någon vet om man bara kan svetsa i tunnplåt med en sån migvariant? Eller funkar det och jobba med grövre järnstycken med?


Är nog mest tänkt för tunnare material, finns lite om den svetsen samt lite allmänt om gaslösa miggar här:
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=gasl%C3%B6s+migsvets&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=


Kom på lite mer: Jag har en sån själv och som komplement till dom andra svetsarna så tycker jag att den funkar bra. Däremot ska jag inte lura dig att den funkar skitbra till bilplåt men det är lite väl mycket kräm på lägsta läget på svetsen. Det går att svetsa i tunn bilplåt efter lite övning men det blir inte bra, rostig plåt tär på humöret. Däremot funkar den helt okej till till lite grövre material, över millimetern och uppåt. Tex till konstruktionsmaterial upp mot kanske 8-10 milli passar den bra till, ska man svetsa grövre bör man nog se sig efter en kraftigare svets.
Kolla länken ovan, där har du lite matnyttigt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Stridis2

#3 » 21:27:01, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svetsen vill du inte ha. Enfas och utan gas. :sad:
Jag började min svetskarriär på en strulande gammal Loke. Därefter den största enfasare Clas Ohlsson hade. När jag köpte min första trefas Oerlikon så sa jag att jag genast blev minst tre gånger så bra svetsare (vilket kanske inte säger så mycket :vissla: ). Jag skulle rekommendera alla som funderar på en MIG att leta en bättre begagnad gammal trefassvets.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1

#4 » 21:53:18, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaslös svets vill inte jag heller rekommendera, enfas är väl ganska ok till mindre grejer.
Trefassvetsar har jämnare likspänning (glättad tre gånger bättre än enfas) så det blir helt enkelt bättre men där får ju plånboken bestämma lite ochså...
Jag skall väl nämna att jag har en clasohlsonsvets enfas från 85 talet som fungerar bra, bara det är bra kräm i uttaget, jag kör den med europahandske 16 Amp och är ganska nöjd. När/om den tar slut skall nästa svets bli trefas eller?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se