Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB Power compact 200 - matningen la av

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Gossebear

#16 » 23:59:36, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

får kolla manualerna imorgon, har de samma artikel nr så borde de funka.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.



dogen (trådstartaren)

#17 » 00:27:10, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelar till den här gamla pjäsen kan nog vara intressant. De var ju inte direkt billiga ens begagnad (ja, nya var det väl länge sedan man ens kunde köpa). Även fast man är i stort behov av den så är det ju inte så att man är ute och använder den dagligen så man bara går och köper en ny likvärdig sak.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#18 » 08:35:49, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Jey då ,Binzell 400 har eur koppling så det ska passa det också , även till 200
modellen.

Passa rent ansl. mässigt ja (det har ju eur.ansl) men vem f-n vill ha ett 400 A slangpaket på en 200 A svets..? :/
Blir bara klumpigt, dyrare slitdelar, förbrukar mer skyddsgas och sen är mera lämpliga slangpaket inget som är svårt att hitta heller när behovet uppstår. Dvs det finns ingen anl. till att köpa något "mindre lämpligt" i tron om att det skulle vara svårt att få tag på passande delar om ett tag.

Helt annan sak med "svetsspecifika" delar, sådana som bara finns/funnits som org.del. Där kan det vara motiverat att köpa vad som går att få tag på, även om det bara är "nästan rätt" (omb. bart) bara för att kunna hålla igång en gammal svets.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#19 » 09:19:45, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste instämma i det dimo säger om stora slangpaket. Jag har ett vattenkylt slangpaket som är dimensionerat för 550 A på min Migatronic. Mycket osmidigt och kräver starka handleder. Inget jag rekommenderar.

Frågan är om det inte till och med vore bättre att välja ett slangpaket som är lite för klent och sen använda detta med sunt förnuft, dvs bara korta perioder på fullt spett. Behöver man sen köra längre perioder för fullt (typ skopreparation) så går det ju att hänga på ett kraftigare slangpaket då.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jars

#20 » 11:52:01, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Jars skrev:Jey då ,Binzell 400 har eur koppling så det ska passa det också , även till 200
modellen.

Passa rent ansl. mässigt ja (det har ju eur.ansl) men vem f-n vill ha ett 400 A slangpaket på en 200 A svets..? :/
Blir bara klumpigt, dyrare slitdelar, förbrukar mer skyddsgas ....quote]

Skiljer icke så mycke viktmässigt som man tro, alltså icke så klumpigt
något kraftigare svanhals o hantag + något hekto mer Cu
Bild
Nästan alla svetsfabrikör har en och samma leverantör (Binzel) för sina
standart slangpaket ,även om det stod Esab,kemppi eller vad som hälst så
är kommer det oftast från Binzel, så slitdelar passar till standart paket
nästan vart du än köper dessa.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

jos4561

#21 » 17:55:30, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Måste instämma i det dimo säger om stora slangpaket. Jag har ett vattenkylt slangpaket som är dimensionerat för 550 A på min Migatronic. Mycket osmidigt och kräver starka handleder. Inget jag rekommenderar.

Frågan är om det inte till och med vore bättre att välja ett slangpaket som är lite för klent och sen använda detta med sunt förnuft, dvs bara korta perioder på fullt spett. Behöver man sen köra längre perioder för fullt (typ skopreparation) så går det ju att hänga på ett kraftigare slangpaket då.


så kör vi på jobbet, till våra fronius mig/mag har vi fronius 500A paket för grovkörning och ett smidigt kemppi va kylt 300A för små jobb, samma på min tig 400fronius när jag kör alu med 3,2wolfram och över170-180A, sen ett litet fronius 250A för fin tigning på svart, rf och klenare alu.
handleder/axlar och muskelfästen far illa fort med tunga paket i onödan.
samma lika med stor klyka till pinnsvetsen om det inte behövs, blir bara jobbigt.
jag brukar ha en liten 200 klyka med 2m kabel och en svarvad änd plugg som jag drar fast i 400A klykan, smidigt och fint när man kör smått
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

dogen (trådstartaren)

#22 » 13:04:57, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argh, nu går jag på den här tråden igen. Matarverket fungerar numera, men jag antar att jag måste byta trådledare. Jag vet iofs inte hur lätt den skall gå genom. Det är som att det funkar bra ett tag och sedan märker man hur den börjar slira och får den grepp eller att man ökar trycket på rullen så blir det bara en korv. Det har inte smält ihop vid kontaktröret. Jag har provat byta kontaktrör. Har testat att blåsa lite försiktigt, men det tror jag inte gav något. Svetsen är nog väldigt gammal så en ny trådledare (eller nytt slangpaket?) kanske krävs för att få ordning på den igen. Jag har dock problem med vad det är för anslutning och hur man går tillväga för att byta trådledare och/eller hela slangpaketet.

Bifogar två bilder. PSF 160? Kan det vara originalpaketet? Det står att det är för 160A och svetsen är väl på 200A. Det ser ju lite tattaraktigt ut under skyddet. Kablar i ett trassel och en röd kabel är bara avklippt.


Bild

Bild
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bangt

#23 » 16:55:10, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade samma problem med min mig, men där hade tråden börjat ärja, efter
att jag satte dit en ny rulle så funkade det igen. kan ju va värt att kolla om
tråden är gammal :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Gossebear

#24 » 17:30:49, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:hade samma problem med min mig, men där hade tråden börjat ärja, efter
att jag satte dit en ny rulle så funkade det igen. kan ju va värt att kolla om
tråden är gammal :grin:


vanlig fel alltid bra att ha en bit stålull monterad framför matarhjulen vid trådens inlopp. Sparar slangpaketet rätt bra om man inte svetsar dagligen. (har för mig Robban lagt upp en bild på det)

jag kan ha ett par trådledare liggandes som passar till din modell av slangpaket.
Trådledaren skall gå att få loss enkelt men har den suttit länge kan både drag och tryck behövas. enklast är nästan om man skruvar loss svanhalsen så att manhar lite att trycka med samtidigt som man drar. Jag hade mycket sjå med att få ut min trådledare men efter lite knackningar på slangen samtidgt som jag drog loss det.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

dogen (trådstartaren)

#25 » 23:30:27, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, efter att det korvat sig ca 6-7 gånger så skjutsade jag bara in åbäket och slängde igen dörren innan svetsen kraschlandade i traktorns motvikt.

Sedan fick jag lite ångest. Jag kanske var för hård ändå, så jag bestämde mig för att gå ut och gulla lite mer. Bankade lite lagomt på slangen (som jag glömde göra sist). Ut kom då en liten poff med 'något'. Märkte också att bromsen var jävligt hårt dragen så jag lättade lite på den. Gullade lite med matarhjulet (rengjorde med aceton). Trådrullen är från ifjol och efter allt trassel så har jag väl dragit av några varv på rullen. Nu funkade det helt plötsligt riktigt bra, men eftersom svetsen förmodligen är från 80-talet och jag haft dessa problem flera gånger tidigare (inte så här jävligt dock) så är det nog rätt att tänka sig att något riktigt behöver göras.

Jag förstår inte riktigt hur ett slangpaket är uppbyggt. Är det några kablar, trådledaren och slang för gasen inuti slangen som man ser? Ser inte riktigt hur allt ansluts vid matningen. Behöver nog plocka ut hela rasket för att se ordentligt och det känns som att jag inte får ihop det igen då. Går trådledaren helt separat eller går den inuti något som gör att det är enklare att byta ut den?

Nåja, jag fick iaf färdigt min pimpning av vedklyven så jag kan sätta igång med veden :)

Gossebear: Hur vet man vilken trådledare som passar? Är det bara storleken på tråden som avgör?

Edit: Hittade förvånandsvärt lite om detta med att byta trådledare och ens hur man skall tänka då man köper ny, då jag googlade runt på nätet.
Senast redigerad av dogen 23:31:05, 13-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jos4561

#26 » 09:43:44, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

trådledre ska du kunna hitta på din lokala järnhandel utan problem, bara att tala om betekningen på slangpaketet.
anslutningen mot maskinen är esabs orginal och brukar vara låst med en insex skruv framför matarhjulen, bara att lossa och dra ut paketet, då ska du se änden på trådledaren, är det en original av inte alltför gammal modell så är det en räfflad svart plasthylsa i änden, trådledaren ska sitta fast i den och följa med ut när du drar ut plasthylsan, dom kan fastna rätt bra men med tålamod så löser det sig, när du ska i med det nya så ta bort svanhalsen,skjut in den nya ledaren, skruva dit svanhalsen och kolla att längden stämmer mot munstycket, kan ligga lite på + så man får korta ledaren lite,det ska inte spänna när du drar dit munstycket, kosta på nytt kontaktmunstycke och ev ny munstycks hållare/gasfördelare och yttre gas huv och den börde gå problemfritt i många år.
edit:
ja just ja glömde säga att euro std koppling för slangpaket passar inte på den maskinen utan en konverteringssats.
Senast redigerad av jos4561 09:49:08, 14-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

dogen (trådstartaren)

#27 » 09:58:00, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jos: Aha, jag satt och filurade på den där insexskruven men jag vågade inte riktigt börja lossa det hela. Tack, då ska jag nog klara av det! Lika bra att ta tag i saken nu så det inte blir som vanligt -det börjar jävlas precis när man behöver den som allra mest akut ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jos4561

#28 » 15:13:23, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltid roligt att kunna hjälpa till, jo att "sen" aldrig blir av känner jag till så jag håller med, lika bra att tat me en gång så är det klart.
brukar finnas en liten hållare för passande insexnyckel i krokarna kring skruven å, satt en där när maskinen var ny.

manual compact 200
Senast redigerad av jos4561 15:29:19, 14-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Holger

#29 » 15:33:34, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dogen (trådstartaren)

#30 » 20:58:05, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just fan, en manual kan ju vara fint att ha. Tack :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se