Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vad göra med gasflaska?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

segfault (trådstartaren)

#1 » 12:50:27, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en rätt så stor gasflaska som satt på en mma/tig maskin.
Den är väl en bit över metern i höjd och rätt gammal.
Jag ringde vår lokala gasleverantör i Karlstad och frågade om jag kunde fylla den.
De sa att eftersom jag är privatperson gick det inte, man får inte ha så stora flaskor hemma tydligen.

Tycker att en mindre flaska skulle passa mig bättre eftersom det blir för tungt att bångla med den stora.
Å andra sidan, lyckas man på något sätt fylla/byta den stora flaskan, har man gas i all evighet.
Men för mig är mobilitet viktigare, svetsen är en sådan man tar med ena handen och slänger in i bilen.

Någon som har tips på vad jag kan göra med den stora flaskan?
segfault
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:33, 25-04-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEF-20



Fripp

#2 » 14:35:16, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för gas är det tal om?
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

magloman

#3 » 16:22:13, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör tills den är tom sen är den värdelös. Större flaskor än 10-11liter är hyrtuber. Den där är säkert en hyrtub som kommit på vift.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

peter.i.lekhyttan

#4 » 16:52:28, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mobil tryckluft ??

1 person gillar det här inlägget.
peter.i.lekhyttan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:38, 24-11-2013
Ort: Vintrosa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 -66
Grålle -50
Skogis miniskotare
Yamaha Virago 1100 -97
Ford 5600 -79
Örn skolsvarv G-185
Beijer fräs UF2

Turbodiesel

#5 » 18:15:03, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämna in den till närmast gasdepå, gärna till den firman som har sitt namn på tuben (AGA etc). Vad jag fått lära mig är de skyldiga att ta emot de. Lägg den absolut inte i skrotflaket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

danne mähl

#6 » 18:27:40, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

peter.i.lekhyttan skrev:mobil tryckluft ??

Det r en smart lösning.
skulle varit bra att ha en dykkompressor så man fick med lite mera
Bortsätt för provtryckningen då :mrgreen:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Mikkel

#7 » 18:30:04, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg en torped :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bodins

#8 » 19:18:25, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

farsan kapade svetsade ihop typ 10st till skorstens rör:)

1 person gillar det här inlägget.
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

segfault (trådstartaren)

#9 » 19:24:33, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog argon eftersom det använts till TIG-svetsning. Misstänker också att det är en hyrtub på vift, svetsen var från 1975 och svetsar numera i himmelen med sankte per. Har också funderat på tryckluftstank, men har redan 1 stor och en liten kompressor. Vågar inte pumpa en gammal flaska med 300 bar... Han som bodde i mitt garage före mig sprängdes till döds av ett exploderande däck.

Edit: Var ute och kollade flaskan: 20 liter Argon.
segfault
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:33, 25-04-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEF-20

MickeR

#10 » 21:20:20, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en hyresflaska på vift så lär du inte kunna byta eller få den fylld hos gasleveraantörerna utan att teckna hyresavtal.
Att man inte får ha en 20 liter flaska som privatperson är nog svammel (även på väg har man det gott förspänt som privatperson då man får köra 20st 50 liters (icke brännbar) gasflaskor, utan märkning eller ADR).
(Sportdykarna skulle ha stora problem om man inte fick ha 20 liters flaskor hemma...)
Hyresavtal kostar någonstans i krokarna 1000-3000kr per år så du ska nog förbruka rätt många 5 liters köpes flaskor per år för att det ska bli billigare att hyra större flaksor istället för små 5 eller 10liters köpesflaskor.
De flesta gaser går definitivt fylla med rätt utb och/eller rejält sunt förnuft (men har man inte koll på vad det innebär och risker så ska man definitivt hålla sig borta från det. Man ska ha mycket stor respekt för gas under högt tryck).
Dock är det svårt att dra nytta av gasen från donator flaskan (man får ju bara ut gas till det är tryckutjämnat mellan flaskorna).
Så antingen måste man ha flera flaskor att partialtrycksfylla till, eller acceptera lämna tillbax stor del av gasen, eller ha någon kontakt där man får köpa topptrycket, eller ha tillgång till en för gasen och trycket lämplig booster eller kompressor.
Ska du ha ren helium eller ren argon och har en större sportdykklubb eller sportdyk företag i närheten så finns det en liten möjlighet att de kanske kan hjälpa dig (det är nog dock inte så många av dem som ligger hemma med argon).

Not: Flaskan är med största sannolikhet 200bar (inte 300bar).
Bor du i närheten av mig så köper jag den för en billig peng då det underlättar men någon extra flaska även med tillgång till booster... :)
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

MaChrill

#11 » 22:39:25, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du dokumentation på hur du fått tag på den, kvitto el dylikt, så kan du få 5 års kostnadsfri hyra på en 20 liters flaska. Fick jag av AGA när jag köpte en migsvets ink. flaska, som antagligen var stulen... Så den kan vara värd en hel del, om du kan vissa att du inte stulit någonstans ifrån.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag

segfault (trådstartaren)

#12 » 08:38:44, 04-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, ska fråga han som jag fick svets+flaska av. Han jobbar på mek. verkstad så jag har bara antagit att det var något som rensats ut, och han fått.
segfault
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:33, 25-04-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEF-20

Paxman

#13 » 00:53:45, 14-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hakar på den här tråden istället för att skapa en ny då jag har lite samma frågeställning. När jag köpte en kompressor var jag "tvungen" att ta med mig två stora tuber som jag förstått är hyreskrav på. Det är en syre- (oxygen) och en acetylentub för gassvets, båda har armaturer och de står på en pirra avsedd för gastuber. Syreflaskan verkar vara ganska full medan acetylenet är slut. Kan jag hitta någon som är intresserad av grejerna tror ni? Jag vill inte sälja flaskorna med samma tugg som han jag köpte kompressorn av, alltså: "Flaskorna är friköpta" eftersom jag vet att de inte är det. Armaturerna borde väl ha något litet värde, likaså vagnen?

Jag skulle gärna ha gassvets, men har inte plats för så stora grejer så om jag inte hittar någon som har användning för dem får jag åka till en gasdepå och lämna flaskorna.

Så här ser de ut:


Bild

Mvh
Fred
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

magloman

#14 » 01:22:27, 14-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en acetylentub och kör slut på syret sen köp en syretub. Sen gör dig av med de stora tuberna och kärran. Behåll klockorna. Dåligt andrahandsvärde på dom iaf och dom funkar ju oberoende på flaskornas storlek.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#15 » 09:39:23, 14-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Har du dokumentation på hur du fått tag på den, kvitto el dylikt, så kan du få 5 års kostnadsfri hyra på en 20 liters flaska. Fick jag av AGA när jag köpte en migsvets ink. flaska, som antagligen var stulen... Så den kan vara värd en hel del, om du kan vissa att du inte stulit någonstans ifrån.


så gjorde jag också. Hade två mygeltuber som jag bytte på jobbet när jag jobbade statligt och så länge gick det ju väl men sen när man blev egen så fick man ju lösa det där på nåt vis och då när jag tog kontrakt så fick jag det gratis i fem år mot att de fick tillbaks sina tuber.
Nu går det så lite gas och AGA har ju börjat med lite större köptuber så det får bli såna när gaserna tar slut.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se