Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Övergångstillsatsmateriel TIG rostfritt <-> stål

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

HYMAS-HYMAX

#16 » 22:46:30, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skal vel generelt bruke tilsett tilsvarende den edleste legeringen om man sveiser sammen to forskjellige materialer.
Du vil jo uansett få en viss blanding i overgangen så....det er vel ikke SÅ nøye.
Har du en rustfri tråd så går det vel bra. Bruk bakgass så blir det fint innvendig også.
Du kan få en 316 L (syrefast) av meg om du skal til Oslo :-)

Banke dekket av en elektrode er vel det greieste, om du har det liggende.

Bild
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX



Mackan E

#17 » 23:29:43, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om flänsarna är i material med speciella egenskaper typ hög värme eller deformationsminimering kan du använda 310an,
men är det en vanlig legering kan du använda 309mol
Mackan E
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:38, 20-10-2015
Ort: Ludvika
Sverige

ianews

#18 » 17:37:42, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="magloman"]Nån som har tips på lämpligt tillsatsmaterial till TIG för att svetsa ihop en rostfri plåt/fläns med ett rör som är i "vanligt" stål?
Det är till downpipen från turbon så det blir ju väldigt varmt om det spelar nån roll.

Du behöver en sk överlegerad tråd. Alltså en vanlig rf med mera krom en vanligt. Kolla vad de dyra märken tar och kolla kromhalten. Jämför sedan med de "billigare" märken (om det finns nån?) Jag vet att överlegerade elektroder för MMA är grymt sköna att svetsa med. Tänder bra väter ut bra i alla lägen.
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#19 » 19:12:41, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mackan E skrev:Tillsatsmatrialet måste innehålla molybden, det är det som gör att man kan blanda svart och rostfritt.
fabrikat är mindre viktigt, men personligen föredrar jag Elgas produkter, i detta fall 309mol

Alltid får man lära sig nåt nytt, det är tjusningen med svetsning!. Jag trodde att det var den förhöjda kromhalten som avgjorde? En vanlig pinne för rostfritt brukar innehålla ca 18-20% Cr medan tex Elgas Cromarod 309L som är bra för blandskarvar mellan olegerade eller låglegerade stål mot rostfritt innehåller 23% Cr. Det finns ingen molybden i denna pinne däremot 309Mol innehåller molybden och har en liknande användningsområde. (förutom att 309Mol är lämpad även för svetsning av ferrit-martensitisk rostfria stål). Snacka om djungel:)
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se