Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lågan slocknar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

BlackSmoke (trådstartaren)

#1 » 21:39:10, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en telwin svets 171 s technica som när jag svetsar kan jag aldrig svetsa mer än ca 30sek sen slocknar den helt men det går bra att börja om på en gång och köra 30sek till det är riktigt jobbigt då det bara blir korta fogar,, detta sker endast när jag kör 48.00 2,5 när jag kör rutila pinnar gör den inte så nån som har nån ide? Klarar svetsen inte av basiska pinnar?? Vill ju köra 48 ... Är inte så hemma på de rutila tycker det blir smäck av alltihop.. Blir väl bättre med mer övning men har ju hållt mig till 48 i alla år så det är ju dom man känner sig hemma med...
BlackSmoke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:19, 23-09-2008
Ort: Örebro län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Northern Sweden welding

#2 » 23:17:20, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en invertersvets med tillräckligt hög tomgångsspänning så den ska inte ha några problem med basiska elektroder. Ibland kan dåliga/gammla elektroder ställa till det. Men om så vore fallet tror jag inte att det skulle ha varit så konsekvent.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

BlackSmoke (trådstartaren)

#3 » 00:35:00, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektrodena är det inga fel på jag börjar tro att det är nåt fel på själva svetsen för jag får ligga på höga ampere enligt skalan på svetsen för att få en bra fog 130A med 48 och 110 med 46.16 ska prova att mäta nästa gång
BlackSmoke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:19, 23-09-2008
Ort: Örebro län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BlackSmoke (trådstartaren)

#4 » 00:40:19, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en kemppi minarc 150 evo också så jag sitter ju inte i sjön.. Men hade varit kul om den fungera då jag fick den gratis....
BlackSmoke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:19, 23-09-2008
Ort: Örebro län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Northern Sweden welding

#5 » 07:16:47, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det är därför du fick den gratis?

2 personer gillar det här inlägget.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

BlackSmoke (trådstartaren)

#6 » 07:38:42, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja den var ny i obruten förpackning.... Men man vet aldrig min vän fick den som betalning för ett jobb men han hade inget behov av den så jag fick den mot att jag hjälper honom och svetsa ibland

Annars har jag bara goda erfarenheter av Telwin har en 10 år gammal mastermig som används så gott som dagligen och funkar kanon
BlackSmoke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:19, 23-09-2008
Ort: Örebro län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BlackSmoke (trådstartaren)

#7 » 11:18:26, 10-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst provade andra svetskablar hade en uppsättning nya kompletta låg.. Nu går den nästan lika fint som kemppin.. Misstänker nåt vajsing med jordningen på de andra... De åkte i soptunnan dom var så stela och räliga ändå...

3 personer gillar det här inlägget.
BlackSmoke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:19, 23-09-2008
Ort: Örebro län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ianews

#8 » 21:33:44, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackSmoke skrev:Problemet löst provade andra svetskablar hade en uppsättning nya kompletta låg.. Nu går den nästan lika fint som kemppin.. Misstänker nåt vajsing med jordningen på de andra... De åkte i soptunnan dom var så stela och räliga ändå...

Va roligt att det löste sig. Men underskatta inte rutila elektroder. Normalt tänder dem lättare än basiska och väter ut bättre. Och handen på hjärtat, hur många har sina basiska elektroderna i en torr och uppvärmd lokal eller värmeskåp!? En rutil är inte lika fuktkänslig, lite mindre slaghållfasthet bara vid -20 men va f**. En konkav svets är mycket mycket bättre än en konvex när det gäller hållfasthet i kälfog, så det kvittar om du inte svetsar en brofäste över E4:an.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se