Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nybörjarfråga - Skydd för att inte bränna ner garaget?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

PerJohansson

#16 » 22:56:46, 27-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns fat med lösa lock som sitter med excenterspännare, används till saker som inte är flytande.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Skru'are

#17 » 01:44:51, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till TS
Som jag ser det, så har du det viktigaste och mest primära för brandskydd: Insikt om risk och avsikt att göra något åt den.
Tråden har spätt på. Det är nog många läsare som börjat fundera lite...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#18 » 09:37:08, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Till TS
Som jag ser det, så har du det viktigaste och mest primära för brandskydd: Insikt om risk och avsikt att göra något åt den.


Detta är en god början, att åtminstone ha insikt om att det finns risker, många som inte ser farorna. En gång har det börjat pyrt hos mig och det var just i en oljeskitig trasa som låg utefter väggen i garaget, såg detta direkt så det blev aldrig någon panik.

Hos en kompis började de att brinna i en soptunnna i garaget timmar efter att det heta arbetet var avslutat, brandvarnaren räddade dom den gången.

Hos farsgubben började det att brinna i knuten på ett timrat uthus trots att dom stått utomhus 10 meter ifrån. Det var väl någon loppa som hade sökt sig dit trots avståndet. Troligtvis var det att dom knackade bort glödhet slagg i kombination med lite blåsigt väder som var orsaken. Tur att gubbarna såg det i tid.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker att dom flesta svaren som TS fått är för att svetsa något tillfälligt, dvs att svetsa en gång i ett utrymme där det finns brännbara föremål och det är ju inte detta TS är ute efter. Han skriver ju klart och tydligt att han har intentioner på att skapa ett utrymme för att svetsa permanent i, och då kan man väl fråga sig om det är lämpligt att hänga upp en brandfilt eller annat tillfälligt skydd för att undvika brand i eldfängt material.

Jag är av den skolan att om man tänker använda en lokal för permanenta heta arbeten så ska lokalen anpassas för detta i sin helhet, inte något upphängande/lägga över skydd för att skydda det brännbara, det brännbara förpassas till en lämpligare plats helt enkelt, går inte detta så får man kanske överväga att utesluta planerna för att anordna en svetsplats i den lokalen.

Ett tips till trådstartaren är att du köper dig ett litet förrådstält och förpassar det brännbara dit, sen ordnar du till i garaget så du får dig en liten verkstad där du inte behöver känna oro att det kan ta eld i några grejer som är magasinerade där.


Har sett många skräckexempel på Youtube där folk svetsar i lokaler där en annan nästan skulle dra sig för att tända en cigarett. Ofta går det ju faktiskt bra, men rätt vad det är så står "olyckan" och lurar bakom hörnet. Olyckan hälsade faktiskt på hos en granne här som har bilverkstad för en par år sedan då pojkarna svetsade epatraktorer ute på grusplanen framför verkstan. Flera jänkebilar som stod garagerade blev förstörda i den branden.

Avråder alltså från att svetsa innan det brännbara är åtgärdat.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ivar Risslén

#19 » 10:56:39, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Mineralullskivor är väldigt bra "gnistätare"


Tänk på att Gullfiberisolering kan ta eld och ganska lätt dessutom. Jag har tänt på gullfiber med en vanlig tändsticka. Det blir en osynlig låga som sprider sig.

Gips på vägarna brukar funka då man ska svetsa men då ska det inte finnas några öppna springor dit någon loppa kan leta sig. Det kan räcka med någon millimeter för att det ska börja glöda i virket bakom. Det tar tid innan det tar sig och man märker av det.

Det var lite varningar så det bästa kan vara att göra tvärt emot vad Loke skriver och skaffa ett förrådstält som man svetsar i och i istället ha det brännbara kvar i garaget.

Har man otur så kan det börja brinna hur försiktig man än har varit.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Loke

#20 » 12:33:39, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
Det var lite varningar så det bästa kan vara att göra tvärt emot vad Loke skriver och skaffa ett förrådstält som man svetsar i och i istället ha det brännbara kvar i garaget.

:thumme:
Tänkte även på detta men så fick jag för mig att det var eventuell värme i garaget TS var ute efter.

Har man otur så kan det börja brinna hur försiktig man än har varit.

Ja, man kan aldrig vara helt säker, därför bör man hålla kollen ett tag efter att svetsningen slutförts.

Att jag inte är överens med att hänga upp skydd (brandfilt/presenning osv) i ett utrymme som man tänker använda som en liten permanent svetsverkstad har med detta att göra. Är det en tillfällig enstaka svetsning på något som finns i utrymmet som inte går att flytta på är väl såna lösningar något så när okej om man nu inte har något annat att välja på, i synnerhet om man har en brandvakt som kollar läget.
Men står man ensam och pular så tappar man lätt kontrollen vad som händer bakom skyddet, står man med svetshjälmen på och sömmar är man ju helt borta med vad som händer, minsta springa i detta skydd man riggat upp kan bli orsak till en brand.

Jag tror inte heller att det känns aptitligt att mellan varje moment under svetsning/slaggknackning/rondellkörning kolla att det är lugnt bakom skyddet för att sen se till att att skyddet är okej innan nästa moment. Kanske så länge svetsplatsen har nyhetens behag men man ledsnar nog snart på detta kollande och drar ut längre och längre på kontrollerna.

Ändrat: Saknade bokstäver.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Rob78 (trådstartaren)

#21 » 22:57:50, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka för allas synpunkter och påpekanden. Det har varit myclet matnyttigt att fundera över.

Loke skrev:Tänkte även på detta men så fick jag för mig att det var eventuell värme i garaget TS var ute efter.


Nja, det är snarare att det inte regnar på mig som jag är ute efter. Garaget är ouppvärmt så så värst mycket varmare får jag det inte. Hade ju dessutom tänkt ha garagedörren öppen för att obehaglig rök ska ventileras bort. Men ett tält ute kanske vore en idè... Fast är inte risken att man då hastigt och lustigt befinner sig mitt i ett brinnande tält?

Loke skrev:Att jag inte är överens med att hänga upp skydd (brandfilt/presenning osv) i ett utrymme som man tänker använda som en liten permanent svetsverkstad har med detta att göra. Är det en tillfällig enstaka svetsning på något som finns i utrymmet som inte går att flytta på är väl såna lösningar något så när okej om man nu inte har något annat att välja på, i synnerhet om man har en brandvakt som kollar läget.


Förstår den synpunkten helt (och det finns med i framtidsplaneringen att göra en ordentlig svetshörna när jag ska renovera garaget nästa sommar), men SÅ mycket svetsar jag inte. Det har jag inte tid till, det är en ny hobby som jag försöker lära mig behärska. Det blir nån timme varje lördag som jag har möjlighet att ställa mig och lägga fogar och försöka få det att bli snyggt. Det är inte så att jag står där varje kväll och bränner ett paket pinnar.

Den springande punkten är dessa förbannade kartonger som står i garaget. I stort är de det enda som jag skulle klassa som verkligt "brännbart" i garaget. Hyllor är i plåt, inga oskyddade trägrejer. Kartongerna har stått i garaget sen vi flyttade in och ingen har rört dom på 4 år. Men tydligen måste de ändå sparas enligt högsta ledningen då de är "viktiga". Kanske kan få nådigt tillstånd att kånka upp dom på vinden istället...

Som brandskyddsansvarig på jobbet borde jag väl verkligen inte ens tänka "hur farligt kan det vara" för jag är medveten om att det bara krävs att det går fel en (1) gång för att det ska bli en katastrof, men sen tänker jag på biltokiga kompisar som kör sina MIG:ar för fullt i garage inredda i gamla lador med nakna träväggar och halm liggande kvar i hörnen....

Henric Johansson skrev:Använder en brandfilt, köpt av Länsförsäkringar , för att skydda mot sprut. Dagens presenningar är inte mycket till skydd.


Om jag väljer den lösningen så tänkte jag köpa en tjock flamskyddad presenning, inte nån för 99:- på Jula. Den borde stoppa.

Rent allmänt - om jag slänger ut frågan - var står ni som svarat i tråden när ni svetsar? Har alla ordentligt inredda svetshörnor i versktaden/garaget, står ni utomhus eller är det "plockar undan allt brännbart och har en vattenslang i närheten" som gäller över lag?
Rob78
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:10, 21-11-2015
Ort: Eskilstuna kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gixxsu

#22 » 23:56:52, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering bara, är det någon här inne som har varit med om att garaget har brunnit ner?
Jobbar mycke inom pappersindustrin och har sedan 1992 aldrig varit med om att det ha tagit sig varken på jobbet eller hemma trots damm och papper.
Det klart att man ska vara försiktig!

1 person gillar det här inlägget.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

Mattias Petterson

#23 » 00:04:51, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående kartongerna med prylar som du inte behöver.. bär ut de nästa gång du ska svetsa och "råka" glöm de kvar ute i regnet/ snön över natten..
Sedan bli dina heta arbeten säkrare
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

thorflot

#24 » 00:18:17, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte annat blir det hett om öronen på TS....

Själv står jag utomhus, alltför mycket brennbara saker där inne som måste sparas... Och forstås all byggmaterialen som en dag ska bli svetshörna/verkstad. Om man bara hade lite tid över...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Stridis2

#25 » 00:23:57, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:En liten fundering bara, är det någon här inne som har varit med om att garaget har brunnit ner?
Jobbar mycke inom pappersindustrin och har sedan 1992 aldrig varit med om att det ha tagit sig varken på jobbet eller hemma trots damm och papper.
Det klart att man ska vara försiktig!

Nej, inte jag själv, men jag har hört två historier om garage som brunnit, båda från ganska säkra källor. Den ena var faktiskt så extremt att det var en räddningsledare som svetsade på sin bil, i jobbets personalverkstad till råga på allt. Det började småbrinna i underredsmassan. Inget värre än man slår till med handsken så slocknar det, men något slog tydligen slint i räddningsledarens huvud. Han stängde svetsen, låste garaget och gick därifrån. Allt brann ner till grunden. :sad:

Själv har jag varit med om att det tog sig i en bil jag svetsade i. Svetsade underifrån, men det hoppade in en loppa under instrumentpanelen. Där hade mössen byggt bo med en massa tidningspapper, plus original skumgummi, så det tog sig ganska bra. Jag hann skruva lös panelerna som satt i vägen och släcka innan det blev riktigt allvarligt, men det var ganska nervöst när man inte kan se branden och bilen står upphissad på lyft utan vare sig hjul eller drivlina. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#26 » 01:55:35, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan lätt bli lite av Alfons Åberg. "Ska bara"
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#27 » 02:37:35, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:En liten fundering bara, är det någon här inne som har varit med om att garaget har brunnit ner?
Jobbar mycke inom pappersindustrin och har sedan 1992 aldrig varit med om att det ha tagit sig varken på jobbet eller hemma trots damm och papper.
Det klart att man ska vara försiktig!


Inte hos mig har det brunnit men hos min framlidne svärfar när han svetsade rost under golvet på bilen, han höll till strax utanför garageporten. Underredsmassan tog fart så till den milda grad att han med nöd och näppe han krypa ut underifrån bilen. hela bilen blev snabbt övertänd och det började brinna på utsidan garaget samt att elden började sprida sig till kåken, garaget stod en halvmeter ifrån. Just som paniken var som värst och slaget verkade förlorat kom brandkåren så skadorna begränsades till bil, garage, sotig husvägg samt en kantstött stolthet. Räddningen var att brandkåren redan var på rull för övning när dom fick larmet.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så höll grannarnas epapojkar på att starta storbrand, dom höll också till på planen utanför garaget. Branden begränsades till garaget men det var stora värden som blev förstörda då maskinpark och en hoper jänkebilar fick sina fiskar varma.

Det kan ju även bli svåda om man står inne i garaget och har porten öppen. For förbi ett ställe en kväll som det brann som fan utanför garaget och i en slänt strax bredvid, backade tillbaks och rusade in till pöjka innei garaget och funderade om det verkligen skulle vara på detta sätet. Då blev det fart på grabbarna, tror dom fick tillkalla brandkåren för att klara av brasan. Dom hade slagporten liksom halvstängd och körde rondell inne i garaget.

På industrin där jag jobbade skulle svetsplatsen alltid besiktigas innan den brandansvarige skrev på godkännandet, sen skulle det ses ut branvakter och ställas i ordning med skydd och grejer, var det heta arbeten på väldigt kritiska ställen så anlitades brandförsvaret ut som brandvakter.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mats i Myrhult

#28 » 09:38:51, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om en stor lagårdsbrand där en grovis skulle stryka av kanterna på durkplåt. En kärve direkt från vinkelslipen ner i en halvfull lackpyts. När han skulle lägga på locket för att kväva elden råkade han istället sparka ut pytsen, så den brinnande lacken antände den nylackade väggen. På en minut var hela lagården övertänd. Allt brann ner till grunden.
Det var 1973.
Senast redigerad av Mats i Myrhult 11:00:39, 29-11-2015, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

maggen

#29 » 10:55:01, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fördel med vattenburen färg.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RuneStone

#30 » 22:07:05, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rob78 skrev:Rent allmänt - om jag slänger ut frågan - var står ni som svarat i tråden när ni svetsar? Har alla ordentligt inredda svetshörnor i versktaden/garaget, står ni utomhus eller är det "plockar undan allt brännbart och har en vattenslang i närheten" som gäller över lag?


Min verkstad är byggd med tanke på svetsning så jag har E30 i brandskydd på väggar och tak.. dvs. minst dubbla lager skivor..
Jag ser även till att försöka ha så lite brännbara material jag kan inne samt att färger, spray, oljor och liknande står i stängda skåp..

Jag har även ställt i ordning en del i mitten av verkstaden där jag stänger av med två svetsdraperier i brandtålig PVC.. dessa är 5 meter långa och täcker vägg till vägg samt golv till tak.. Det är egentligen inget jag behöver ha, men dels är det bra för sinnesfriden att inte behöva tänka på vart det stänker, samt att det är väldigt tacksamt när man kör vinkelslipen då man kan begränsa sprutet.. på så vis slipper jag få slipdamm i hela lokalen..
Det enda damm jag får nu är det lilla som för tillfället tar sig förbi i takhöjd då det inte är helt tätt än..

Dessa draperier är gjorda för svetsning och inköptes på http://www.nopro.se/sv/hem.htm vilka jag starkt kan rekommendera.. Gjorde en offertförfrågan och blev uppringd av en säljare varvid vi diskuterade vilken lösning som passa mig bäst samt vilka draperier dom kunde ge bäst pris på. Detta gjorde att jag fick väldigt bra pris då jag valde en färg som var lite billigare samt att dom skar till draperierna efter mina mått samt monterade öljetter för vajer..
Om jag hinner kan jag pröva ta ett kort till helgen..
Man ska dock vara medveten om att svetsdraperier kostar en hel del, men jag tycker det är en billig försäkring..

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se