Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Haveri på Unitor likriktarsvets. Behöver hjälp.

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

Rubert

#16 » 23:45:32, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ursäkta att jag klampar in i tråden. Jag antar att kondensatorerna ligger i serie med motstånden över dioderna. Deras funktion är säkert att ta upp spänningstransienter och skydda dioderna. Jag tror inte att det är elektrolytkondensatorer. Det är nog MP (metall-papper) eller någon typ av platsfolie kondensator avsedd för den typen av applikationer. Sök på de gamla kondensatorernas typbeteckning på nätet. Kontrollera också att det inte är avbrott i motstånden. Ett avbrott i dom här kretsarna innebär nog att du får byta fler dioder.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



heimlaga (trådstartaren)

#17 » 15:15:24, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag beställde fyra dioder för då jag en gång skall byta så byter jag allihop. De går inte att vända fel väg för bara ena ändan passar i diodbryggan.


Metallpapperkondensatorer verkar troligt. Det kom ut metallfolie och papper då de exploderade.
Kondensatorerna verkar vara parallellkopplade med dioderna. Jag har köpt nya kondensdatorer med samma kapacitet men de är små och ser annorlunda ut. Försäljaren menade att de skall fungera.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#18 » 15:24:32, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Partcon ringde och sade att de har bara en diod kvar....... nu måste jag hitta någon annan som kan leverera de andra tre.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Towil

#19 » 15:52:17, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

heimlaga (trådstartaren)

#20 » 17:03:47, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Towil!

Jag skrev e-post till Unitor (numera en del av Wilhelmsen concernen) i Norge och frågade om dioderna finns att köpa som reservdelar. Chansen är minimal att de skall ha delar åt en 50 år gammal svets men man kan ju alltid fråga. Om de inte kan få fram dem så skall jag göra ett försök med American Semiconductors.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#21 » 19:36:39, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Unitor kunde inte skaffa fram reservdelar så nu har jag bett en kamrat om hjälp så skall vi se om vi lyckas få dem från Amerika.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Skru'are

#22 » 20:42:25, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med data från den gamla kan du troligen hitta ersättare med motsvarande egenskaper.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

heimlaga (trådstartaren)

#23 » 21:21:49, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

americanmicrosemi.com kan leverera ersättare.....minimibeställning 4 dioder för 426 dollar inklusive frakt plus tull. Det blir strax över 400 euro.

Jag vet inte om jag har råd att lägga ut så mycket pengar men jag behöver ju få igång svetsen.
De flesta stora dioder i dagens värld verkar ju ha en bultgänga i basen. Skulle det gå att svarva en skiva av mässing som passar i infästningen i diodbryggan och borra och gänga ett hål mitt i skivan som passar bulten på en modern diod?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

PerJohansson

#24 » 21:24:58, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att det kanske är läge att ställa undan den i väntan på lämpligt pris på delar eller tills rätt skrotobjekt dyker upp och köpa en billig inverter tills vidare. 3000:- får man en riktigt vettig maskin för nuförtiden.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Towil

#25 » 21:25:43, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte moms ovanpå det.

Edit:
Kanske är andra regler i Finland
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

heimlaga (trådstartaren)

#26 » 21:59:37, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hygglig trefasinverter ligger kring 15000 kr. Det går inte att svetsa 3,25mm elektroder vid ändan av 30 meter skarvsladd på 16 ampere enfas...... och jag har inte råd att bygga brandsäker svetsverkstad med ordentlig elförsörjning.

Unitorn skall i gång!

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

PerJohansson

#27 » 22:05:02, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går alldeles utmärkt att uppfylla de villkoren med en modern enfasmaskin på 16 A.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

heimlaga (trådstartaren)

#28 » 22:54:45, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det möjligt? Vad är intermitensen i så fall? 20%?


Min förra svets var en Esab som gick på två faser. Då jag svetsade 3.2mm stickor fick jag byta säkringar på var femte sticka ungefär. Det var ingen ekonomi i det..........

Jag hade glömt att räkna med momsen..... så 4 elektroder blir kring 500 euro. Jag skall se om diodbryggan skulle gå att bygga om på något vis...... och se ännu om det går att få tag på de rätta dioderna.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Skru'are

#29 » 02:49:29, 31-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

heimlaga skrev:americanmicrosemi.com kan leverera ersättare....

Du missförstod mig nog med "ersättare".
Med data från den gamla kan du troligen hitta diod med motsvarande egenskaper, men med annan beteckning (Ersättningsdiod).Då kan du använda sådana som reservdel. Troligen både lättare och billigare att hitta.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

DennisCA

#30 » 06:48:46, 31-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser jag en annan tråd här verkar det ju vara många som tycker äldre svetsar som denna gör bättre ifrån sig än moderna inverter-svetsar.

Här är billigare dioder av liknande egenskaper, har jag fått höra iaf. jag kan inte mkt om sånthär:
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/3927567

Jag fick förklarat att de viktiga egenskaperna här var:
Output current: 150A or higher
Reverse voltage: 240V or higher
Peak current: 3.3kA or higher

Att svarva en mässingsadapter låter inte så omöjligt isåfall, kanske man också kan få dioder med ovanstående egenskaper från en finsk affär.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se