Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Haveri på Unitor likriktarsvets. Behöver hjälp.

54 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera svetsning här

DennisCA

#46 » 12:33:44, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet



Räcker den där? 2700A surge står det, de gamla hade visst 3300A, om jag fattat rätt...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA

#47 » 10:03:10, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Läser jag en annan tråd här verkar det ju vara många som tycker äldre svetsar som denna gör bättre ifrån sig än moderna inverter-svetsar.

Här är billigare dioder av liknande egenskaper, har jag fått höra iaf. jag kan inte mkt om sånthär:
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/3927567

Jag fick förklarat att de viktiga egenskaperna här var:
Output current: 150A or higher
Reverse voltage: 240V or higher
Peak current: 3.3kA or higher

Att svarva en mässingsadapter låter inte så omöjligt isåfall, kanske man också kan få dioder med ovanstående egenskaper från en finsk affär.


Jag letar vidare på detta eftersom heimlaga inte fick några dioder från Vasa elektronikcenter, den här ovanför tror jag inte funkar 100% då peak current är för låg (3.0kA), denna verkar lite bättre och om jag fattar rätt är basen katod, som det behöver vara:
http://www.vishay.com/docs/93489/vs-45lrseries.pdf
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#48 » 10:29:23, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna verkar också som en stark kandidat:
http://www.mouser.fi/ProductDetail/Gene ... /150K100A/
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Fripp

#49 » 10:39:07, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat igenom ebay? Där finns det en hel del att välja bland.
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

DennisCA

#50 » 10:40:02, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att hitta något där om man som jag inte riktigt fattar sig på elektronik, jag har kollat ebay för de produktkoder jag hittat som verkar lovande men sämre priser för det mesta.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#51 » 16:03:57, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där mouser länken tycker jag verkar mest lämpad, priset är bra, 21 eur om man tar 5st och frakten skulle bli runt 30 enligt sidan och den matchar eller överstiger alla specifikationer, inkl. "surge peak current". Jag vet inte hur viktigt det sistnämda är men det är väldigt få dioder som verkar klara över 3000mA, kravet var 3300mA, och dessa klarar 3700mA. Håller ni med? Jag är inte expert och vill gärna ha utlåtande av nån som förstår sig.

Denna borde också funka, dyrare dock, men eftersom den är inom EU kanske det blir billigare om man hamnar på tull:
http://www.tme.eu/se/details/d62-200-06 ... ng/lamina/
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

heimlaga (trådstartaren)

#52 » 23:30:09, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen nätbank och har aldrig köpt någonting över nätet så Dennis lovade att hjälpa mig.

Där ser det ut som om du har hittat tre alternativ förutsatt att de har katoden i basen......... hoppas någon elkunnig på forumet vet vilken av de tre som är bäst för jag vet inte.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

DennisCA

#53 » 20:44:41, 22-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå ingen verkar säga det är fel och det säger katoden på skruven/basen för de sistnämda så jag tar väl och beställer dom då. Rejält mycket starkare på alla punkter så jag tror svetsen måste hålla ordentligt. Svårt att hitta en diod i något nära de gamla dioderna som har samma peak current. Måste öka på allt annat för att matcha det.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

heimlaga (trådstartaren)

#54 » 19:44:56, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ät den gamla Unitorn i skick.

De nya dioderna är Lamina D62-200-06 RoHs.

Jag skaffade en bit 30x40 mm kopparskena och kapade den till 70 mm bitar. Borrade och gängade för M20x1,5 fingänga i mitten och 7 mm hål för fästskruvarna i ändorna. Skruvade in dioderna i kopparbitarna och skruvade fast kopparbitarna i gamla skruvhålen på diodbryggan. Skruvarna är UNC och jag fick tag på nya som är längre än originalskruvarna.
Eftersom de nya dioderna har fasta kopparflätor som är kortare än orginalen gjorde jag nya L-formade ledarskenor av 2 mm kopparplåt som jag hittade på skroten.
Kondensatorerna blev ersatta med nya MMX2-2.2UF monterade på stumpar av en glasfiberlatta som fanns kvar från den tiden då mina föräldrar hade segelbåt.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se