Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

svetsa i en sparkmed ?

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Skru'are

#16 » 15:36:07, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som kännetecknar en isjakt är att det är liten friktion mot isen och att det går fort.
Slitage är inte problemet. Men det vill till rejäla don!
Så jag upprepar rådet i #8.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



PerJohansson

#17 » 18:12:37, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:?????????????????????????????????? Hardox ligger inte och skräpar precis.



Köpa skurna efter egen ritning borde gå på runt en tusenlapp. Hardox eller liknande slitstål ligger och skräpar hos de flesta leverantörer av plåt så jag förstår inte riktigt dina femtioelva frågetecken.

Till exempel http://www.ny.bergsmekaniska.se/ är en kompetent, snabb och prisvärd leverantör. De kan fixa efter pappmall, skiss eller ritning. Smidigast är dock ritning.

Friktion är kanske inte så stor faktor, men slitage mot is är värre än vad man kan tro. Kanske overkill med slitstål, mycket möjligt att det räcker med enklare material.
Hursom så är det som sagt förmodligen enklare och billigare att köpa färdigskuret med alla hål och former man vill ha än att rota rätt på hårdsvetselektroder (som för övrigt är ganska dyra) för att sen lägga på kanten av en 4-5 mm plåt med jämnt resultat och sen slipa till en jämn kant.

Varför ska det alltid bli en massa revirpissande så fort nån säger "svetsa"..?

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Skru'are

#18 » 18:56:24, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undviker gärna att svetsa då det slår sig och det är mycket noga att medarna är raka och parallella, om det skall bli någon fart.
Inget glapp i infästningsskon.
Dessutom skall de fräsas 45 grader på båda sidor undertill. Det får inte bli någon rost här.
Formatet brukar ligga kring 7 - 8 mm tjockt, 120 -150 högt och 700 - 900 långt.
T ex ett seghärdat vertygsstål. I de här kretsarna finns det nog lite i en del skrotbingar att fynda.
Underdelen skall ha en svag kurva mot isen. Nosen rundad hela vägen upp.
Ett hål för axeln så långt bak att nosen lätt går över ojämnheter. (Jfr pendelboggi)

En liten jakt med ett vindsurfingsegel knatar på i ca 80 km/h vid relativt vanlig vind. Brallar det i, så kan det gå över hundra.
Med de större jakterna närmar man sig det dubbla.
Man befinner sig bara någon decimeter över isen och accelerationen lever upp till "åsnespark" - och det är en stor :djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ianews

#19 » 19:37:39, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
henrik lagesson skrev:
G-son skrev:Borde gå bygga på kanten med hårdsvets och slipa jämnt för att få en tålig kant även på vanlig plåt.


ja det är ju ett smidigt alternativ .ska kolla me bya smeden om han har sånna pinnar


Låter onödigt krångligt jämfört med att köpa färdiga i Hardox.


Ibland har jag undrat på dina inlägg Per. Genom åren har jag, rätt eller fel, fått en känsla av att du hugger så fort jag skriver nåt. När jag tänker efter så vet jag inte varför. Jag har skrivit en del vettiga inlägg och en del mindre vettiga, som alla. Jag har funderat på min signatur ifall det retar nån. Från början var det lite påhittigt, tyckte jag - Ian-news alltså nyheter från Ian. När jag skrev in den blev det Ianews, och eftersom 90% av mina inlägg har med svetsning att göra, så kanske du tyckte att jag flaggade med att jag har EWS-examen. Nu är det så att de flesta här på forumet skulle klara EWS-examen utan minsta problem. Jag har bett Holger byta min signatur men jag vet inte om det går, eftersom han inte har gjort det. Istället dyker "IanM" upp när jag skriver inlägg. Om jag har fel, så glöm det här, om jag har rätt så var det inte meningen att glänsa. Fortsätt med dina intressanta inläggen!! Nu har vi rett ut det. :bira:
PS: De flesta svetsfirmor köper 10 mm Hardox eller större, då behöver han jetmotorer och en välförsedd plånbok. Gott Nytt År Per!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

PerJohansson

#20 » 20:27:35, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genom åren? Hugger så fort du skriver något? Jag kan inte minnas att jag haft någon direkt diskussion med dig överhuvudtaget? Om jag ska vara ärlig har jag inte reflekterat över din signatur eller vad du har för examen. Tar du något personligt kan jag bara beklaga. Jag tycker att faktabaserade påståenden ska kunna mötas med faktabaserade påståenden utan att nån ska ta illa upp.

Det jag reagerade över i ditt svar var att du förstärkte det med så många frågetecken så jag tolkade det som min kommentar om att det är lätt att få tag på Hardox eller annan slitplåt i tunnare dimensioner var helt absurd.

Det jag har påstått är:
1 - att det inte är svårt att få tag på nämnda material i tjocklek jämförbar med en sparkmede. Har jag fel?
2 - att det är lättare och förmodligen lika dyrt i slutändan att köpa delar skurna efter ritning som att för en hobbypysslare (TS har inte lämnat några uppgifter om sin nivå så jag förutsätter att den ligger på hobbynivå) kapa själv, hårdpåsvetsa och slipa. Har jag fel?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ianews

#21 » 20:42:36, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Genom åren? Hugger så fort du skriver något? Jag kan inte minnas att jag haft någon direkt diskussion med dig överhuvudtaget? Om jag ska vara ärlig har jag inte reflekterat över din signatur eller vad du har för examen. Tar du något personligt kan jag bara beklaga. Jag tycker att faktabaserade påståenden ska kunna mötas med faktabaserade påståenden utan att nån ska ta illa upp.

Det jag reagerade över i ditt svar var att du förstärkte det med så många frågetecken så jag tolkade det som min kommentar om att det är lätt att få tag på Hardox eller annan slitplåt i tunnare dimensioner var helt absurd.

Det jag har påstått är:
1 - att det inte är svårt att få tag på nämnda material i tjocklek jämförbar med en sparkmede. Har jag fel?
2 - att det är lättare och förmodligen lika dyrt i slutändan att köpa delar skurna efter ritning som att för en hobbypysslare (TS har inte lämnat några uppgifter om sin nivå så jag förutsätter att den ligger på hobbynivå) kapa själv, hårdpåsvetsa och slipa. Har jag fel?

OK - sorry
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

63an

#22 » 21:19:37, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldig skillnad på de olika materialen, rostfritt är ändå enkelt att bearbeta som borra, svetsa å forma samt efterslipa skenan som jag skulle montera 2 paralellt....Hardox passar väl bättre i en planer å grusskopa å kräver mera sofistikerade verktyg/maskiner för att få bukt på? Såvitt jag skulle bygga isjakt :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JHM

#23 » 21:35:15, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med hardox är att det går skära med gas,,,,
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Stefan sv

#24 » 23:43:43, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har seglat isjakt i många år. Mina medar var av 2343 och det gick jättebra. Vill man ha toppmaterial skall du ha stellit påsvetsat under som glidyta

1 person gillar det här inlägget.
Stefan sv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:22, 25-11-2015
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan sv

#25 » 23:44:27, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amerikanarna ancänder 440c
Stefan sv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:22, 25-11-2015
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ianews

#26 » 12:25:29, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grade 440C stainless steel is a high carbon martensitic stainless steel. It has high strength, moderate corrosion resistance, and good hardness and wear resistance. Enligt en snabb Googlesök. Inte så korrosionsbeständigt tydligen. Lite overkill. Duger bra till kullager - men får man tag i sånt billigt så....
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se