Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vilken svets har du?

149 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera svetsning här

Mattias Petterson

#91 » 10:36:43, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Jaha, så alla här är alltså yrkessvetsare menar du ?!? Då är du på fel forum kan jag ju säga...

Resultatet är det viktiga, inte om du tycker att man fuskar för att komma dit. Tycker det vore extremt tråkigt om du/ni lurar på någon en maskin som ger ett sämre resultat i den personens händer bara för att principer ska följas.

Menar inte att alla är yrkessvetsare, men datastyrda maskiner brukar ha en väl kort livslängd, antar att när man köper en svets till en hobbyverkstad vill man ha något som håller mer än 3-5år.
Långt ifrån alla har sin hobbyverkstad permanent uppvärmd.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



steffeb

#92 » 10:42:23, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan jag väl hålla med om. ...fast jag vet ju inte hur det ligger till med hållbarheten på de där. Antagligen håller de längre än man tror.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#93 » 10:50:17, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Ja, det kan jag väl hålla med om. ...fast jag vet ju inte hur det ligger till med hållbarheten på de där. Antagligen håller de längre än man tror.


Kraftelektroniken är ju likadan i en modern svets vare sig man har hängt på en microcontroller och moderna tangentbord, displayer mm eller om man har gjort en manöverpanel som utåt sett ser lite äldre ut. Och min erfarenhet från svetsreparationer är att det är "grovsmidet" - alltså inverterkomponenter, tyristorer, mjukstartkretsar, filter mot radiostörningar mm - som brukar gå sönder, inte styr- och manöverelektroniken.
Det som kanske kan vara lömskt är om en tillverkare snålar för mycket och t ex använder LCD-displayer som inte tål fukt eller billiga membrantangentbord som inte överlever i verkstadsmiljö. Men en sådan tillverkare snålar förmodligen också för mycket på ställen som inte syns utanpå.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ner

#94 » 13:27:39, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min enda formella svetsutbildning är en tillvalskurs på gymnasiet (gick elprogrammet). Jag är amatör i sammanhanget. Jag har haft högre självförtroende tidigare, men sen jag arbetat tillsammans med heltidsarbetande rörsvetsare så har jag insett att min nivå är att betrakta som en glad amatör.
Med detta sagt så är jag otroligt tacksam över teknikutvecklingen. Min Fronius Transpocket invertersvets har inga displayer men är ändå en modern maskin och så fantastiskt mycket lättare att svetsa med än min farsas gamla transformator från tidernas begynnelse.

Min TIG har slope up/down och möjlighet att ställa tider och frekvenser mm. Inte vill jag svetsa med en 2-fas 400kg Hobart eller Miller utan slope eller andra finesser. Oavsett displayer eller vad det nu är finns ingen anledning att vara teknikfientlig. Vi har gått ifrån att tvätta i bäcken och tömma kylarsystemet på våra fordon när de inte körs på vintern. Ingen jävel vill väl vara utan tvättmaskin eller glykol.

Jag är tacksam för all teknikhjälp jag kan få i mitt svetsande. Sen finns det fortfarande mycket hantverk i att svetsa oavsett hur mycket svetsen kan. Långt ifrån några självspelande pianon.

Det här får jag väl kring skallen för att jag skriver, men men:
Något som däremot lyser med sin frånvaro är gamla svetsrävar som vill dela med sig med sina tips och tricks på ett pedagogiskt sätt med text och bilder på nätet.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Mattias Petterson

#95 » 14:40:40, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Min enda formella svetsutbildning är en tillvalskurs på gymnasiet (gick elprogrammet). Jag är amatör i sammanhanget.
Det här får jag väl kring skallen för att jag skriver, men men:
Något som däremot lyser med sin frånvaro är gamla svetsrävar som vill dela med sig med sina tips och tricks på ett pedagogiskt sätt med text och bilder på nätet.

Svårt att tipsa, det är känslan som krävs, och där finns inga genvägar. Bränn några 100 kilo elektroder i alla obekväma / omöjliga arbetsställningar .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA

#96 » 12:09:04, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen skillnad vad du köper tycker jag... så länge de är Kemppi... :mrgreen:
Senast redigerad av DennisCA 12:14:19, 19-12-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#97 » 12:10:49, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Det här får jag väl kring skallen för att jag skriver, men men:
Något som däremot lyser med sin frånvaro är gamla svetsrävar som vill dela med sig med sina tips och tricks på ett pedagogiskt sätt med text och bilder på nätet.


Jody på weldingtipsandtricks.com, mycket matnyttig läsning där tycker jag, för pinne och TIG och MIG.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mats i Myrhult

#98 » 13:49:41, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Ingen skillnad vad du köper tycker jag... så länge de är Kemppi... :mrgreen:

Har en Kemppi och vet att den är bra, men den börjar bli sliten och jag skulle vilja ha lite mer kräm.
Så jag upprepar frågan, någon som har erfarenhet av Lincoln migsvetsar?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#99 » 16:15:37, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bör ha tomgångsdpänning på runt 70v. Lincon är nog inget dumt val iallafall
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

qqq

#100 » 18:22:18, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tycker det är fel att ersätta riktig yrkeskunskap med datastyrda prylar, kunskapen, knepen och känslan går då förlorad.

du menar att det är som att efter ha haft sex med riktig kvinna, gå över till en kinesisk datoriserad uppblåsbar barbara... ? :huh:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#101 » 11:37:49, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att det inte är några bilder..

Mig/mag
Esab Smashweld 250
Fronius TPLS 500 (comfort panel)

Esaben är en trotjänare som går o går, står nu verkstaden på gården.
Froniusen kom jag över för en skit peng vid en kk-auktion, den är som en Ferrari.
Perfekt att köra Alu med och har även lagat ett par bronsklockor med den med CuSi tråd

Tig
Esab Ac/dc 2200I (ta34 panel)
Är en 220 v maskin, så länge man har en 13,5 trög säkring bakom så kan man kör allt.
Perfekt att ha med sig över allt, hot elektrodstart är väldigt bra vid alu samt att kunna
ställa puls m.m
Går bra med Hondas 220v elverk.

Pinne
Kemppi 2200
Trotjänare, funkar alltid även kol båg mejslat med den i kortare sekvenser.
Aldrig något problem tänder, lunkar på kan stå o köra 4:or hela dagen lång.

Plasma
Benroyal cut 120
Duger mycket bra till mina behov, hade dock gärna haft pilotbåge

Acytylen/ oxygen
5 l tuber med X11 & x21 set
Används mest till att värma och komma åt där ström eller elkraftverk inte finns.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

christianmoller

#102 » 16:09:35, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl va me här oxo :grin:
Min gamla ESAB Smashweld som jag haft i 30år,byte av manövertrafo annars har den gått som en dröm.
Behöver dock en liten plastbit som sitter mellan matarhjul och där det går in i slangpaketet,någon som har nått lik stående :dancing_geek: ?
5 liters AGAtuber som jag helst inte använder men är bra å ha(DYR gas)
Sen har jag en Kemppi 2200 som ja köpte när jag byggde båt,kör mest pinne på den och den känns också som en god vän :grin: .

/Christian

Bild

Bild

Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Gossebear

#103 » 16:23:53, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svarta plastbiten som sitter mellan matarhjulen och in mot gasflödaren går att köpa som beställnings vara från Svetsteknik i Askim,
Ring och prata med Jakob där så kan han hjälpa dig med en sådan, det är inte många kr. De fick ta hem den från Esabs lager i Polen men det var 5-6 dagar bara.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

christianmoller

#104 » 16:43:39, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Den svarta plastbiten som sitter mellan matarhjulen och in mot gasflödaren går att köpa som beställnings vara från Svetsteknik i Askim,
Ring och prata med Jakob där så kan han hjälpa dig med en sådan, det är inte många kr. De fick ta hem den från Esabs lager i Polen men det var 5-6 dagar bara.

Bockar och bugar :buga: ,det får jag göra.

Tack
Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

torbjorn_forsman

#105 » 22:26:21, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beståndet har utökats med en Luna BL 130, svetstransformator kombinerad med batteriladdare. Kan tydligen köras som svets från antingen 220 eller 380 V enfas, som batteriladdare endast 220 V. Italiensk (troligen tillverkad av Telwin), gissar på att den härstammar från mitten av 80-talet. Strömreglering med förskjutbar kärna i transformatorn. En lustig sak är att den har halvvågslikriktning för batteriladdningen. Kommer att kräva lite omvårdnad innan den är fullt körklar - svetskablarna var av någon anledning bortkopplade, kanske tidigare ägaren hade tänkt montera snabbkopplingar men det blev aldrig av under hans livstid, och det finns många dåligt pressade kabelskor som det har börjat gå varmt i.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se