Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vilken svets har du?

149 inlägg • Sida 6 av 10
Diskutera svetsning här

Micke S1

#76 » 00:57:33, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en LCD Vision TIG, en Kemppi MIG och en AGA X11.

Bild
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige



torbjorn_forsman

#77 » 10:26:57, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Jag handlade av en säljare som säljer Luna.
Tydligen säljs exakt samma maskin fortfarande:
http://www.ceaweld.com/portal/cea/produ ... ea=1&cat=1

Märkligt att de kan säga:

RAINBOW's represent the latest evolution in inverter technology DC welding equipment.
...
power sources are based on latest generation IGBT’s
...

Latest? Den är riktigt gammal om man ser till hur elektronik åldras! Kanske inte har hänt speciellt mycket sedan dess, eller så är det helt enkelt klassiskt säljsnack :)


Det kanske är ett tag sedan texten uppdaterades? :)
Annars har det inte hänt mycket på IGBT-sidan på senare år, det är MOSFET som det kommer nya generationer av stup i kvarten så kraftelektroniktillverkarna måste konstruera om för att få sina apparater att passa till de transistorer som går att köpa. Jag tror förresten knappast jag någonsin har behövt byta en IGBT, när saker har gått sönder i en switchad spänningsomvandlare av något slag så brukar det vara MOSFET som har lyft på hatten och släppt ut den tekniska röken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ner

#78 » 12:24:28, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Migatronic 300A MIG/MAG från mitten av 90-talet. Lite klumpig för sinnströmstyrkan men jobbar bra.

Fronius en-fas 160A(?) pinne

Everlast 255ext AC/DC TIG

Finns också ett, än oanvänt av mig, AGA X11 i gömmorna men inga gasflaskor...

Känns ganska komplett förutom gasflaskorna till gassvetsen.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

harley03

#79 » 21:41:28, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 2st gamla Miller Gold ac-dc tig svetsar med fotpedal och vattenkylda handtag dessa gillar jag skarpt för dom är mycket enkla att ställa in. 1st 330 amp som är säkrad 50 amp och 1st 550 amp som är säkrad 63amp och båda fungerar perfekt!

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/FBUCS/bild-1104.JPG


1st ny Wallius 240 mig, en Finsk 3 fas svets som fungerar perfekt och är mycket enkel och snabb att ställa in med bara 2st rattar och 4 hjul till trådmatningen?

1st Fronius transpocket 1500, 1 fas med tig tillsats för bärbart bruk?

1st komplett gassvets..

Jag är idag nöjd med mina svetsar och kan i princip svetsa det mesta med dom och lär inte byta ut någon så länge dom går att reparera...

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

MaChrill

#80 » 23:58:16, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också haft en sådan gammal Miller, precis likadan som den stora. Tyckte den var kanon, men stor, och krävde stora säkringar då den bara gick på två fas, men det är nästan så man vill ha tillbaka den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

harley03

#81 » 14:24:24, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Jag har också haft en sådan gammal Miller, precis likadan som den stora. Tyckte den var kanon, men stor, och krävde stora säkringar då den bara gick på två fas, men det är nästan så man vill ha tillbaka den.


Dessa gamla Miller är kanon och jag garanterar att ingen stjäl dom iomed att dom väger ett antal hundra kilo st, nu har jag förmånen att ha tillgång till 2x 63amp 3 fas ingångar i verkstaden så ström är inga problem :thummar:

Har haft tanken att se om jag kan hitta en mig med puls framöver, men detta är inget prioriterat men "springer jag på en" så är jag intresserad... :idee3:

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

MaChrill

#82 » 00:55:19, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde min till någon tosig norrlänning, som hade 300Amp in i verkstan.......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

jaked

#83 » 06:34:30, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsar är speciellt och man får onekligen mersmak för dom. Började mitt svetssamlande med flera ESAB Smashweld 180 som för övrigt är helt otroliga svetsar. Sen köpte jag Migatronic MIG 300. Stor svets men tyckte aldrig om den då den hade tvåhjulsmatning och var för stor för mig. Använder mina svetsar till att laga bilplåt och det kräver fler inställningsmöjligheter eftersom plåten är så tunn.

Nu har jag följande som jag är supernöjd med:

- Migatronic FLEX 3000, fyrhulsmatning (pulsmig) som svetsar som en dröm. Alla parametrar går att ställa in och spara vilket är skönt. Går utmärkt att svetsa aluminium med eller CiSi3.
- Migatronic NAVIGATOR 3000 DC HP vattenkyld (pulstig) som också är en underbar svets att fixa det mesta med. Svetsen har minne så alla dina inställningar går att spara och byta mellan hur enkelt som helst.

Jag måste säga att ESAB var bra förr men de är hopplöst efter när det gäller MIG. Dessutom har de varit totalt ointresserade när jag ringt dem och försökt fråga om funktioner. Migatronics svetsar är så otroligt lätta att ställa in och deras kundservice är väldigt bra att tala med även som hobbysvetsare. En annan detalj är att svetsen sitter på en vagn som bygger på höjden. Tar liten plats och det går lätt att stuva undan. Som lök på laxen har de "quick set up" manualer för den som inte har modellspecifik utbildning vilket behövs för tex Kemppi. Nu funderar jag faktiskt på att gå över till just en Kemppi MasterTig eftersom jag vill synergi och quick puls. Hade helt enkelt inte pengar till en Migatronic Pi som jag helst hade velat ha....
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

ebb0tk

#84 » 12:00:04, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke S1 skrev:Jag har en LCD Vision TIG, en Kemppi MIG och en AGA X11.

Bild



Hur gillar du LCD Vision Tigen?! Ser att dem finns på eBay till förmånliga priser.

Något att satsa på? =)
ebb0tk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:04, 30-07-2016
Suomi Finland (svenska)

MaChrill

#85 » 23:29:44, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre med old school, inge display och chafs.
Lär dig leva med din svets.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Mats i Myrhult

#86 » 11:06:47, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon med erfarenhet från Lincoln?
Ser att de finns till överkomliga priser med bra (pappers-)prestanda på postorder från utlandet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mattias Petterson

#87 » 21:41:17, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Bättre med old school, inge display och chafs.
Lär dig leva med din svets.

Håller med, inga displayer och datorer i verkstan!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb

#88 » 09:31:07, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
MaChrill skrev:Bättre med old school, inge display och chafs.
Lär dig leva med din svets.

Håller med, inga displayer och datorer i verkstan!

Skitsnack! Klart man ska använda de hjälpmedel som finns. Förstår mig inte på er inställning alls, vad vill ni uppnå? Förklara gärna utförligt varför du tycker att man inte ska ha displayer och datorer i verkstan Mattias.

De där små mig svetsarna med display, bl.a. Kemppi miniarc evo 200, är helt suveräna. Blir bra i princip direkt fast man inte lever med sin svets.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#89 » 09:53:10, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är fel att ersätta riktig yrkeskunskap med datastyrda prylar, kunskapen, knepen och känslan går då förlorad.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb

#90 » 10:23:46, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, så alla här är alltså yrkessvetsare menar du ?!? Då är du på fel forum kan jag ju säga...

Resultatet är det viktiga, inte om du tycker att man fuskar för att komma dit. Tycker det vore extremt tråkigt om du/ni lurar på någon en maskin som ger ett sämre resultat i den personens händer bara för att principer ska följas.

1 person gillar det här inlägget.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se