Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vilken svets har du?

149 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera svetsning här

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#1 » 23:28:09, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken svets har du? Tänkte att alla svetsnördar ville dela vad ni har för värstingar där hemma i garaget.

Själv har jag en kemppi minarc 300tig med 8m slangpaket och lite lull lull. Samlar mest damm i garaget men det känns tryggt iallafall att veta att den finns där "when the shit hits the fan"

Bild
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige



G-son

#2 » 00:58:08, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dillon gassvets. Riktigt trevlig att ha, de fem åren jag ägt den har den klarat all svetsning jag behövt. Men då skruvar jag förstås med mopeder och annat i den storleksklassen, så jämfört med vad vissa på detta forumet använder är det väl rena cigarettändaren. :vissla:

Bild

Ska man lära sig något om hur gassvetsar kan användas är det naturligtvis bäst att läsa böckerna från den tiden när gassvetsen faktiskt användes till allt den klarar av. Dessa är från 1937, 1961 och 1964, guldgruvor med information om hur man svetsar gjutjärn, rostfritt, aluminium, koppar, mässing, brons, zink, bly, nickel och silver, och naturligtvis hårdlödning, skärning och mycket annat matnyttigt. :hurra:

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

danjac

#3 » 01:49:09, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Brukar vara intressant att läsa i sådana gamla häften/böcker. Roligt att du fortsätter göra på det gamla sättet :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

Martin.Eriksson

#4 » 09:11:14, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med den här Esaben på 630amp. finns kraft så de räcker till och mycket mycket mer :mrgreen:
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

valberga

#5 » 10:16:07, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg dillon på en mässa för säkert över 20 år sedan. Finns Dillon att köpa nu? Och var ?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

G-son

#6 » 11:59:31, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag såg dillon på en mässa för säkert över 20 år sedan. Finns Dillon att köpa nu? Och var ?

https://dillonwelding.com/
Här i Sverige verkar den alltid ha sålts under ursprungsnamnet från den australiensiska uppfinnaren Dillon, utomlands har den visst fått nytt namn varje gång en ny ägare tagit över. Så där kan dom heta Dillon, Henrob, Cobra 2000 och nu senast DHC 2000 (en sammanslagning av tidigare namn). Går hitta både nytt och begagnat i USA för hyfsade priser, om den svenska återförsäljaren saltat prislappen lite väl mycket.

danjac skrev: :thummar: Brukar vara intressant att läsa i sådana gamla häften/böcker. Roligt att du fortsätter göra på det gamla sättet :thummar:
Gamla sätt är ofta bra sätt. Visst, det finns många saker en MIG, TIG, pinnsvets eller plasmaskärare kan göra snabbare eller bättre än en gassvets, men jag skulle behöva en rätt stor och dyr maskinpark för att kunna göra så mycket som gassvetsen kan (och gassvetsen är fortfarande bäst till vissa saker). Sedan ska man kunna driva maskinerna också, jag har tillgång till 230V 10A i garaget så jag hade ändå inte kunnat köra särskilt mycket elektriska maskiner. Med såna förutsättningar och siktet ställt på bl.a. tunnplåtssvetsning var valet ganska enkelt.
Som sagt, böckerna är en ren guldgruva, både med användbar information och sådant som idag nog mest får ses som kuriosa. Den äldsta har t.ex. diagram för beräkning av svetstid och gas- och svetstrådsförbrukning per meter svetsfog i stålplåt med upp till 30mm tjocklek! Måste ha varit ett varmt jobb, två man med vars en stooor gassvets jobbar från de vars en sida och svetsar gemensamt 30mm tjockt stål... :svettas: För den som ä nyfiken säger diagrammet att 1m stumfog i 30mm plåt ungefär tar 130-142 minuter, ger 8mm svets per minut, förbrukar 5470-6500l acetylen, 6017-7150l syrgas och 5400-5900g svetstråd. En vanlig 5l syrgasflaska innehåller bara 1000l gas... :vissla:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

danjac

#7 » 13:07:14, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
valberga skrev:Jag såg dillon på en mässa för säkert över 20 år sedan. Finns Dillon att köpa nu? Och var ?

https://dillonwelding.com/
Här i Sverige verkar den alltid ha sålts under ursprungsnamnet från den australiensiska uppfinnaren Dillon, utomlands har den visst fått nytt namn varje gång en ny ägare tagit över. Så där kan dom heta Dillon, Henrob, Cobra 2000 och nu senast DHC 2000 (en sammanslagning av tidigare namn). Går hitta både nytt och begagnat i USA för hyfsade priser, om den svenska återförsäljaren saltat prislappen lite väl mycket.

danjac skrev: :thummar: Brukar vara intressant att läsa i sådana gamla häften/böcker. Roligt att du fortsätter göra på det gamla sättet :thummar:
Gamla sätt är ofta bra sätt. Visst, det finns många saker en MIG, TIG, pinnsvets eller plasmaskärare kan göra snabbare eller bättre än en gassvets, men jag skulle behöva en rätt stor och dyr maskinpark för att kunna göra så mycket som gassvetsen kan (och gassvetsen är fortfarande bäst till vissa saker). Sedan ska man kunna driva maskinerna också, jag har tillgång till 230V 10A i garaget så jag hade ändå inte kunnat köra särskilt mycket elektriska maskiner. Med såna förutsättningar och siktet ställt på bl.a. tunnplåtssvetsning var valet ganska enkelt.
Som sagt, böckerna är en ren guldgruva, både med användbar information och sådant som idag nog mest får ses som kuriosa. Den äldsta har t.ex. diagram för beräkning av svetstid och gas- och svetstrådsförbrukning per meter svetsfog i stålplåt med upp till 30mm tjocklek! Måste ha varit ett varmt jobb, två man med vars en stooor gassvets jobbar från de vars en sida och svetsar gemensamt 30mm tjockt stål... :svettas: För den som ä nyfiken säger diagrammet att 1m stumfog i 30mm plåt ungefär tar 130-142 minuter, ger 8mm svets per minut, förbrukar 5470-6500l acetylen, 6017-7150l syrgas och 5400-5900g svetstråd. En vanlig 5l syrgasflaska innehåller bara 1000l gas... :vissla:


Men hur mycket svårare är det att lära sig gassvets än mig, tig osv? Har inte heller tillgång till el som kan driva större svetsar. Och man hade ju önskat att man kunde svetsa aluminium och gjutjärn. Får väl kolla efter gamla häften jag med och läsa på. Far har ju en gassvets som jag brukar värma saker och skära med. :insomnia: De frös nog iallafall inte. Men det lät väldigt dyrt tanke på vad gasen kostar. Om man nu hittar någon som fyller på. Och stå så länge och svetsa är nog ingen hit heller.

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

Göran Ekman

#8 » 13:31:24, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om gas svetsning min far som är drygt 80 gick i början på 50 talet en verkstads utbildning i Gimo i Uppland där tillverkade skolan sin egen acetylen gas.
G-son skulle vara kul om du har möjlighet att plocka ut några användbara sidor ur de gamla böckerna scanna dessa samt lägga i dessa på downloads.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

fourdoor

#9 » 13:40:36, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för att bli stämplad som ultrapucko så väljer jag ändå att skriva att jag har 2 biltema svetsar. :svettas: :grin:

En mig160 och en liten ac-pinnsvets.
Speciellt migen har varit en trogen kamrat som fått slita hårt när jag grejat med både bilar och maskiner.
Haft dom i 4 år.


I jobbet använder jag annars migatronic svetsar.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

G-son

#10 » 14:03:58, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om hur mycket svårare det är, jag kan inte svetsa med något annat än gas. :snow: Någon firma som säljer Dillonsvetsarna har sagt att man kan lära sig hantera den bra i stål på 20h, och behöver ungefär lika mycket tid till för aluminium. Jag hade inte tränat särskilt många timmar innan jag gjorde detta "halva" avstämda avgasrör till en moppe i 0,8mm plåt, så jag tycker att det är ganska enkelt - andra kan ha helt andra upplevelser. Folk säger att det är väldigt bra att kunna gassvets innan man ger sig på andra svetsmetoder, har man lärt sig hantera smältan med gassvetsen har man tydligen mycket hjälp av det vid annan svetsning. Och TIG-svetsning är ju snarlikt gassvetsning i tekniken, man använder ju "bara" en annan värmekälla och en svetshjälm med mycket mörkare glas som skydd mot det starkare ljuset.

Aluminium har jag inte svetsat alls ännu, det kräver flussmedel som jag inte velat lägga pengar på utan att ha ett faktiskt behov av att använda det. Köper nån dag när jag känner mig rik, förr eller senare...
Gjutjärn har jag provat en del, med gott resultat. Några gamla trasiga mopedcylindrar har fått sätta livet till som övningsobjekt.
Hårdlödning har jag lagat diverse grejer med, väldigt användbart där fogtypen passar för det. Skarvade t.ex. en specialskruv "på mitten" när gängan var kass ("gångjärnsskruven" i en polygrip), kapade bort den skadade änden och lödde på en frisk bit från en vanlig skruv. En sån reparation som man gör för att se om man kan snarare än för att det är vettigt att lägga tiden och arbetet på en gammal trasig polygrip naturligtvis, men förr eller senare står man där kanske med något sånt som bara måste lagas, eller något som måste byggas/modifieras och svetsning inte fungerar av en eller annan anledning.

Bild

Göran Ekman skrev:G-son skulle vara kul om du har möjlighet att plocka ut några användbara sidor ur de gamla böckerna scanna dessa samt lägga i dessa på downloads.
Göran i Björnarbo

Jag ska se om scannern vill samarbeta. Och om böckerna passar bra i den, vill inte misshandla gamla ömtåliga böcker onödigt mycket heller - särskilt den äldsta kan nog fara illa av att läggas platt på scannern.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rospigg

#11 » 16:31:51, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Esab LHL 250 med Serion DC tigtillsats
Esab LBA 400 mig alum.
Esab LDA 315 mag stål
Esab Smashweld 180
Gassvets AGA X-11

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bert

#12 » 16:46:13, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esab Smashweld 250
Aga x11
Sen står det en Ace mma 160 där jag jobbar med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mats_o

#13 » 18:21:54, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aga X11 sats utan flaskor samt en Rallymig 161
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#14 » 19:50:43, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppi Super Kempak 150A, pinnsvets. Hos farsan kan jag låna en wallius migsvets också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Erland Karlsson

#15 » 20:31:01, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Migatronic Mamba, liten nätt inverter som svetsar 3,25 pinnar utan att blinka. Satt och svetsade i klubbgaraget för ett antal år sedan då en kompis farsa kom in. Gubben var en riktig gammal verkstadsräv, och kommenterade att svetsen lät fint. Jag svarade att den dessutom är otroligt lätt, varvid gubben skulle provlyfta. Han höll på att kasta upp svetsen i taket, laddade säkert för 20-25kg istället för de 4,6 som den väger :smile:

Duabmig 180 funkar, men utmärker sig inte.

AGA X11

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se