Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Mig lödning

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

DennisCA

#31 » 14:34:40, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på just det där i några år faktiskt.... På svenska har jag mentalt sorterat termerna jag vet om såhär:

Lod = lödning på lägre temperaturer tenn och bly legeringar, rör och elektronik och sånt

Silverlod = silver och tenn legeringar, ligger mellan vanligt lod och hårdlödning värmemässigt, vill flyta ut bra i fogar via kapillärkraft.

Hårdlod = hårdlödning med koppar med gas, tig eller mig. När man miggar och tiggar med koppartillsats flyter det inte mera än vi vanlig svetsning, jag har för mig det flyter ut i fogen lite som silverlod om man hårdlöder med gas dock.

Och på engelska har jag följande namn på termerna ovanför:
Solder
Silver solder
Brazing

Tror det är någorlunda korrekt. Franska och tyska och sånt har jag noll koll på.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



torbjorn_forsman

#32 » 17:18:51, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även lödning med silverlod brukar man räkna till hårdlödning. Lod utan silver med högre smältpunkt kallades förr i tiden slaglod, och då talade man ofta om slaglödning.
Lödning med tenn/blylegeringar (eller nuförtiden ofta rent tenn) brukar man kalla mjuklödning. Dock ska man se upp med att vissa sorters mjuklod innehåller någon enstaka % silver, och det är tillräckligt för att okunniga personer - i synnerhet i audiofilkretsar - ska få för sig att tala om silverlod.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#33 » 18:22:45, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktig röra, och det verkar inte riktigt bestämt vad som betyder vad - läser man på två ställen hittar man tre beskrivningar... För mig görs mjuklödning med tennlod som smälter vid låg temperatur, ett par-tre hundra grader, och hårdlödning med lod som har betydligt högre arbetstemperatur (och ger starkare lödningar). Lödning med silverlod räknar jag därmed till hårdlödning.

Har ett antal gassvetsningshandböcker från 1930-60-talen, i några av dom gör man skillnad mellan hårdlödning och svetslödning. Hårdlödning görs under heluppvärmning i ugn där flussmedel och lod i form av tråd, folie eller liknande har placerats mellan delarna som ska lödas innan dom placerades i ugnen, medan svetslödning görs manuellt med en gassvets som värmekälla och (oftast) bara lokal uppvärmning vid lödstället.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se