Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG-svets på lagom nivå

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 10:05:07, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte belöna mig med en TIG-svets.
Jag är ingen yrkessvetsare, men inledde amatörbanan tidigt med en gassvets.
Senare har jag haft tillgång till bra MIG-svets, och kan numera ratta iordning den själv så det ser anständigt ut när jag är klar.
Har sista halvåret blivit rätt händig med MMA, vilket tidigare har varit lite mer nödsvets för mig.

Till MINARCen har jag en TIG-tillsats, som har legat och skräpat, men jag skaffade lite nya delar till den och fyllde flaskan och försökte för nåt år sen få igång den; jag har nämligen TIGat lite för länge sen med hyfsade resultat, jag tyckte det var lite som att gassvetsa ibland. Det var dock på den tiden med ett rejält industriaggregat, och nån annan som ställt in grejerna.
När jag provade med MINARCen så gick det rätt dåligt. Det är en liten enkel Minarc, så jag skyller förstås på att det är sämre att använda en sån, med skraptändning osv.

Alltså tänkte jag köpa en bättre TIG.

Vad är vettigt att lägga pengar på?
För 15 000 får man rätt mycket att välja på, på Blocket. Men jag har även sett nåt som ser rätt tjusigt ut för 5 000... begagnad Migatronic t ex.

En stor skillnad är förstås om det är AC eller ej. Fast frågan är då om jag nånsin kommer att få till det med aluminium? Det behövs troligen rätt mycket övning och sedan någorlunda regelbunden användning för att behärska aluminiumsvetsning, och då kanske det är att vara lite inbilsk att tro att man ska kunna fixa det till husbehov? Jag har nån gång kört en oerhört proffsig alu-mig. Det gick inte alls, trots att ägaren visade hur enkelt det var...

Nåja, jag kan tänka mig att lägga 15 om det är motiverat, men det kanske är tveksamt med min bakgrund och även om jag ser till vad jag kommer att använda den till framöver. Så, vad ska man leta efter??
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Göran Ekman

#2 » 11:54:17, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du kunna flytta på den med kraft av dina egna händer? Hur mycket ampere kan du få fram i dina vägguttag.
Bild
Den lilla AC/DC Miller maskinen som man inte slänger in i bagaget på bilen vill nog ha åtminstone 32A . Den kostade 8000kr inklusive tom tub klockor lite tillsats materiel samt vatten kylning . Vi tycker att det är en bra svets ,men ingenting som man bär runt på . Det stod någon Kina tig här förut den saknar vi inte . Vad som är bra grejor från de kända tillverkarna får någon annan svara på .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mezzner (trådstartaren)

#3 » 12:03:27, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att det är smidigt om det är en portabel svets - men inget prioriterat krav.
Jag har idag 3-fas garaget - men inte 32A!!
I min nuvarande verkstad på firman har jag det med råge - men jag tänkte flytta min egen verksamhet till en lokal där jag idag inte har koll på hur mycket ström det är i väggarna... Lokalen är bra i övrigt och jag har onödigt långt till min nuvarande verkstad som jag redan hyr ut till största delen, och som sen blir ren hyresfastighet.

Nåja, kanske är det så att jag mer typiskt kan räkna med att ha 16A, för jag vill nog även kunna köra i garaget.
Men det verkar ju vara en rejäl apparat för någorlunda humant pris. Jag hade sett lite dyrare bärbara aggregat - men har faktiskt noll koll på vad man kan ha glädje av. Jag räknar väl med att svetsa tunnplåt och kanske upp till 2-3 mm. Annars har jag ju både MIG och pinne.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

danne mähl

#4 » 12:10:47, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna har jag ock mycke nöjd med den
sen skulle man alltid vilja ha mera instälningar osv.
tex kan inte ändra frekvensen på AC vid alusvets
men funkar för mig som ammatör
fot pedeal underlättar mycket
finns en mindre 200A

http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-315-acdc
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Göran Ekman

#5 » 12:18:53, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att äldre industrimaskiner med ett lågt kilo pris är efterfrågade blir nog inte så dyra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mezzner (trådstartaren)

#6 » 12:23:32, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK! Är det "värt" att ha AC då?
Dvs om man nu har anledning att foga lite alurör eller nåt, klarar man av det?
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#7 » 12:33:31, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, Gösta, det borde vara en bra idé att köpa nåt lite industriellt och mindre bärbart, till ganska små pengar. Jag har ju en Minarc som är väldigt bärbar, och jag har aldrig yrkesmässiga krav på mig att TIG-svetsa. Jag har på senare tid svetsat själv i verksamheten, ute hos kund, men det är okvalificerat och definitiv lämpligt med pinne. Är det högre krav gör jag nog inte detta själv på fältet, så TIGen blir en verkstadsmaskin i första hand. Dessutom med hyfsat tydlig hobbyinriktning. Men jag är i övrigt ganska bortskämd med yrkesmässig utrustning, så det lockar ju med ett bra aggregat.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

magloman

#8 » 13:17:59, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska ha AC!

Slår ett slag för esab 2200
I enklaste utförande är den inte så dyr

Köp hellre nytt på avbet. Än beggat man inte vet om det funkar förräns nåt år senare.

Vad är några tusen hit o dit utslaget på 5-10år??

Köp kvalité o gråt EN gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mezzner (trådstartaren)

#9 » 13:47:52, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OOPS, den verkar ligga kring 30 lök.
Avbetalning gör inte så stor skillnad tycker jag, tycker jag att det är rimligt är det inte en finansieringsfråga, men jag vill ju inte kasta ut pengar om jag i grunden inte får valuta för dem. Jag kommer nog inte att fakturera mycket av det jag svetsar, jag köper som regel smide på lego - fast det är sällan även det nuförtiden.
Och, det vore förstås kul att faktiskt kunna svetsa alu, men det är nog inte nåt som kommer att ske så väldigt ofta är jag rädd. Men, visst frågan är ju ställd mer som "kommer jag att klara att hantera den, om jag nu har möjligheten?".

Jag är ingen duktig svetsare - men lästa nyss nån tråd som bl a handlade om OK48, vilket många verkar undvika - och det tyckte jag ju lät lite konstigt och förvånande. OK48 brukar inte vara nåt större problem, och det är ju ingen idé att välja nåt som är lätt att köra om det inte blir starkt... Nu tror jag dock inte att min förmåga att elda 48:or är så allmängiltig för min begåvning som svetsare...
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Bodins

#10 » 18:23:18, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå in på anab.se och kolla deras av/dc tig väldigt simpel utan slopar mm. Ja har en sån å är nöjd
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Mezzner (trådstartaren)

#11 » 14:13:06, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller prestanda och finesser...

AC och möjligheten att svetsa aluminium känns som en OERHÖRT viktigt.

Att kunna slöjda ihop tunn plåt känns viktigare egentligen. Och frågan är då vad som är viktigast?
Är det möjligen låg startström? 5A?
Upslope och downslope, vad är det? Är det vid tändning och avslut??

Självklart är det bra om man kan få varmt i lite grövre grejer men jag har en fet Migatronic MIG som klarar allt jag kan tänka mig behöva göra i den riktningen. Och pinne som sagt.

TIG är väl för att kunna göra snygga saker, klena saker och så möjligen aluminium.
Alltså kanske jag inte behöver så märkvärdig strömkapacitet. För jag lär väl inte göra mig av med MIGen bara för att TIGen är så himla bra??
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

joelericsson

#12 » 10:17:14, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mezzner skrev:När det gäller prestanda och finesser...

AC och möjligheten att svetsa aluminium känns som en OERHÖRT viktigt.

Att kunna slöjda ihop tunn plåt känns viktigare egentligen. Och frågan är då vad som är viktigast?
Är det möjligen låg startström? 5A?
Upslope och downslope, vad är det? Är det vid tändning och avslut??

Självklart är det bra om man kan få varmt i lite grövre grejer men jag har en fet Migatronic MIG som klarar allt jag kan tänka mig behöva göra i den riktningen. Och pinne som sagt.

TIG är väl för att kunna göra snygga saker, klena saker och så möjligen aluminium.
Alltså kanske jag inte behöver så märkvärdig strömkapacitet. För jag lär väl inte göra mig av med MIGen bara för att TIGen är så himla bra??


Det är svetsning av aluminium som kräver ström. Vi har Kemppi mastertig 2300 Ac/dc på jobbet. Vid aluminium svetsning står den ofta på max. Annars är det sällan man är över 200 amp.
Up och Down slipper är som det låter en uppförsbacke på strömkurvan när du börjar svetsa och en nerför när du avslutar. Downslope är ett måste i mina ögon. Med hjälp av den undviker du kratersprickor/pipes i avsluten.

Hur hög strömstyrka du behöver beror alltså på hur grov aluminium du tänkt svetsa.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

Mezzner (trådstartaren)

#13 » 11:06:47, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar luta åt en Esab Caddy tig 2200i ac/dc ta33. Utan vattenkylning. TA34 har puls på DC men det är rätt tveksamt om jag kommer att ha nån glädje av det som sällansvetsare...

1 person gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

magloman

#14 » 11:35:52, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mezzner (trådstartaren)

#15 » 12:52:53, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju nu lusläst om skillnaderna mellan TA34 och TA33. Om man inte gör det är det väl särskilt stor chans att man tar TA34 för att vara på säkra sidan.
Det som skiljer verkar vara lite överkurs tycker jag.
Finns det nån yrkessvetsare som använt TA33 eller helst både TA33 och TA34 och kan säga att TA33 innebär några direkt begränsningar?
Jag tror jag inser vad skillnaderna består i, men det låter som sagt lite som långt gången fine-tuning, och kanske främst segmentering av marknaden...

DC-puls och micro-puls är väl det som BORDE kunna vara till nytta, men det kanske inte är ett jätteproblem att vara utan heller.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se