Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Var köpa flussmedel för mässingslod?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

G-son (trådstartaren)

#1 » 04:05:35, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde slut på mässingslodet med flussmedelsbeläggning idag, så nu behöver jag antingen köpa mer sånt eller en burk flussmedel så jag kan använda det "rena" mässinglod jag har på hyllan nu - inga mängder men kan säkert räcka ett eller annat år för min hobbyanvändning. Var kan man köpa flussmedel för ett hyfsat pris nu för tiden?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



pnilz

#2 » 05:31:02, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Välsorterade järnhandlare borde ha annars
http://m.verktygsboden.se/lod-flussmedel
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige

G-son (trådstartaren)

#3 » 10:32:36, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den lokala järnhandeln har lite sådana prylar och kan säkert ta hem det jag vill ha om jag inte har det. Men vis av erfarenhet från andra tillfällen misstänker jag att deras pris är dubbelt så högt som landets dyraste webbshop. Handlar gärna lokalt, men inte om jag går i personlig konkurs på kuppen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

knarf

#4 » 02:13:18, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att använda boraxpulver som flussmedel om du torkar pulvret i ugnen (~260°C, 2.5 timmar) innan du använder det. Värma mässingen och dippa det i pulvret.

Borax finns att köpa hos färghandlare, t.ex. http://www.sorensfargkultur.se/borax.asp (har inte beställt där så vet inte om de finns kvar och/eller fortfarande säljer det)

Om du inte vill brygga ditt eget flussmedel så går det att köpa i burk, t.ex. http://verktygsboden.se/lod-flussmedel/flussmedel-f120-05-kg.

Borax kostar ~60 kr/kg. Flussmedel - som består av borax - kostar 700 kr/kg. Välj själv...
Kod: Markera allt
[ "Omnis enim res, quae dando non deficit, dum habetur
   et non datur, nondum habetur, quomodo habenda est."  ]

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
knarf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:48, 07-02-2011
Ort: Lödöse
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: UTB640DTC (i skogen och på gården)
IMZ och KMZ ('Ural' och 'Dnepr', på vägen :-)
Fordson Major traktorgrävare
Irus U1200K/Hatz diesel

ghaven

#5 » 09:17:02, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnes en liten boks hos claes ohlsen tror ikke den var dyr
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

G-son (trådstartaren)

#6 » 12:25:06, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar bara mjuklödningsfluss hos Clas O.

EU har i sin enorma vishet förbjudit försäljning av borax för icke yrkesmässig användning. :snow: Vore kanske läge att köpa ett paket från någon av de sista handlarna som inte börjat följa förbudet innan man behöver beställa från USA (där det finns i tvättmedelshyllan i vilken affär som helst).
Visste redan om att borax fungerar som & är en huvudingrediens i många flussmedel, det är därför jag haft lite koll på tillgången. Just funktionen som flussmedel ska vara okej, men resterna blir visst som glas och är ganska svåra att avlägsna. Kanske något man kan leva med om priset är det rätta.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Johan L

#7 » 22:47:14, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.slojdfokus.se/shop/flussmede ... 2850p.html verkar vara något slags universalfluss, både till silver- och mässingslod. Märkligt, hade inte litat på det riktigt.

http://verktygsboden.se/lod-flussmedel Verktygsboden hade en bra sortering på olika förpackningsstorlekar och pasta eller pulver. Pulver är väldigt drygt, men pasta mer lättanvänt. Pastan går inte att förvara utan att det torkar dock, så jag rekommenderar pulver. Jag har blandat pasta själv av pulver och batterivatten, och använt utan problem. En liten batteridriven mjölkskummarvisp underlättade betydligt, nästan ett måste! Pulvret löser sig mycket dåligt.
Johan L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:30, 19-06-2009
Ort: Kiruna

PeterA

#8 » 10:42:18, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meltolit http://www.meltolit.se/ har också tillsatsmaterial och fluss. Har så långt bara använt deras fosforkopparlod. Håller med om att pulver är att föredra för "sällananvändare". Jag brukar värma mässings- eller silvertråden och doppa i flusset, utan att röra ut fluss i vatten alltså.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

knarf

#9 » 11:23:50, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kontaktade Sörens Färgkultur som bekräftade att de fortfarande säljer borax som träskyddsmedel, i 2kg förpackningar.
Kod: Markera allt
[ "Omnis enim res, quae dando non deficit, dum habetur
   et non datur, nondum habetur, quomodo habenda est."  ]

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
knarf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:48, 07-02-2011
Ort: Lödöse
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: UTB640DTC (i skogen och på gården)
IMZ och KMZ ('Ural' och 'Dnepr', på vägen :-)
Fordson Major traktorgrävare
Irus U1200K/Hatz diesel

knarf

#10 » 12:56:19, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer om borax som flussmedel:

http://www.anvilfire.com/21centbs/material/borax.php

Sodium tetraborate Na2B4O7 melts at 741°C (1,366°F)
Boils at 2,867°F (1,575°C)

Sodium tetraborate, decahydrate, Borax
Na2B4O7·10H2O melts at 75°C (167°F), -8H2O, 60°C
Sodium tetraborate, pentahydrate Na2B4O7·5H2O melts at -H2O, 120°C (248°F)

Used for forge welding flux, brazing flux and a constituent of arc welding flux.

Also sold world wide under the trade name Solubor® as a boron fertilizer.

What it means is that borax only needs to get 120°C (248°F) to become dehydrated e.g. it will loose the water trapped around the molecules (due to the polarity of the water molecules and the affinity that Oxygen has to electrons....)
So, to get borax that doesn't make that weird dance on the steel. Just pop it in the oven at 150°C for an hour or so and the water will go away. This will make the borax slightly faster in protecting the steel from oxygen and other harm.

BORAX as FLUX:

Borax is used for brazing and forge welding flux. It is applied several ways. Brazing rods are coated with it or plain. When using plain rods the end is heated and then dipped in some borax powder which sticks to the rod and begins to melt.

When forge welding it is common to sprinkle it on. Occasionally a hot piece of iron or steel is "dipped" in the can or box. Many smiths go to the trouble to forge a long handled spoon. Another method is to use a "poker" with a short bent end. The end is heated then dipped in the flux. The flux is then transferred to the part while it is still in the fire. This has the advantage of not removing the part from the fire OR sprinkling a lot of flux in the forge.

The high temperature solvent effect of borax will also dissolve refractories (such as your forge lining or fire brick), which after all, are metal oxides.

Cooked Borax (c) 2001 Larry Sundstrom Recipe for Dehydrating Borax

Add one box of Borax to a 9" x 14" casserole dish.
Place on middle oven rack
Bake at 500°F (260°C)for 2-1/2 hours.
Let cool where your wife won't see it.
Kod: Markera allt
[ "Omnis enim res, quae dando non deficit, dum habetur
   et non datur, nondum habetur, quomodo habenda est."  ]

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
knarf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:48, 07-02-2011
Ort: Lödöse
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: UTB640DTC (i skogen och på gården)
IMZ och KMZ ('Ural' och 'Dnepr', på vägen :-)
Fordson Major traktorgrävare
Irus U1200K/Hatz diesel

G-son (trådstartaren)

#11 » 13:15:12, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkktygsboden tittade jag på tidigare, hittade ett fluss jag gillade, la det i kundvagnen och slog därefter omedelbart de tankarna ur hågen - 100kr för flussmedlet, 250kr för frakten. :ohnej:

Jag skickade ett mail till Sörens Färgkultur igår för att få veta vad frakten skulle bli. Har nu beställt 2kg borax där för ett totalpris inklusive frakt som bara blev 5kr dyrare än enbart frakten skulle kosta från verktygsboden, 255kr alltså. :shake_hands: Borde räcka "några" år om jag inte börjar använda det till en massa annat också, det är trots allt ett ämne med väldigt många användningsområden.

Minns förresten att databladet för ett av verktygsbodens fluss säger att det innehåller <30% borax och >70% borsyra. När man vet receptet går det blanda själv, om nu rent borax inte riktigt beter sig som önskat. :djaevul: Borsyra växer inte heller på träd precis, men det går få tag i och för hyfsade priser jämfört med färdigt fluss.

Tackar för hjälpen! Ska försöka komma ihåg att avge en resultatrapport här när jag har fått hem och testat "mögelmedlet", ifall någon mer är sugen på att göra detsamma.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se