Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB KB 375 manualer? (finns inte på ESAB's dokumentationssida)

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Norpan

#16 » 18:38:34, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara en blank svart yta på kollektorn där kolen går, den ytan är en förening av ämnen från kolborstarna, koppar och vatten.
Det enda som händer om man tar bort denna yta är att kolen slits mycket fortare tills den byggts upp igen.
Största problemet är att arbetstemperaturen på en kollektor brukar skulla ligga runt 70-80 grader, och den behöver ligga där en tid för att bygga upp denna yta igen, har man väl fått dit den så slutar kolen att slitas nästan helt.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige



doggydoggen

#17 » 23:51:16, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

så du tycker man skall låta den vara?, jag har ett tickande ljud som kommer från att ett kol slår mot någon ojämnhet, man kanske kan slipa försiktigt med typ 400 våtslippapper bara på dom ställen där kolen gjort märken efter att den ståt stilla typ 20 år?
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001

Norpan

#18 » 09:52:02, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ingenting eftersom jag inte sett din kollektor, jag bara säger som det är.
Det är vanligt att folk vill ta bort denna svarta yta bara för att de tycker att kollektorn ska vara kopparfärgad.
Men måste man så måste man.

Kan du känna att kolen hoppar om du snurrar och känner, syns det brännmärken vid lamellen(erna) som tickar, gnistrar det under kolen när du svetsar, är det glimmer mellan lamellerna som sticker upp och gör att det hoppar, är lamellen lös?

Det är lite svårt att säga vad du ska göra men du kan prova med lite smärgelduk 200-400 korn och hålla det över änden på en pinne, och hålla emot lite lätt mot kollektorn när svetsen är igång.
Eller bara vika lite smärgelduk och hålla emot,.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

doggydoggen

#19 » 13:07:10, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gnistrar faktiskt ingenting och hade det inte varit för det tickande ljudet så hade jag låtit det vara, jag skall göra en grundlig utredning på vars ljudet kommer ifrån som steg 1, det jag kan se om jag gör en snabb fluktning är att en lamell har på en del av dess yta blivit något bränd och jag gissar att ljudet kommer ifrån den?,jag kan ju bli lurad av att det är själva motorn som tar i någonting?, det lustiga är att snurrar jag motorn för hand så hör jag inte att det tar i nåt, men jag återkommer efter undersökningen.
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001

Norpan

#20 » 16:40:41, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla framförallt i mellanrummen mellan lamellerna, det är inte ovanligt att det sitter lite glimmer kvar på sidorna på lamellerna som kan lyfta kolen.
Glimmer är mycket hårdare än kopparn runtomkring så har kollektorn inte blivit riktigt spårad, så glimmern är nedsågad, så kommer den att, efterhand som kopparn slits ned, sticka upp och lyfta kolen från kollektorn med ljud och brännmärken som följd.
Glimmern är även hårdare än kolborstarna så de kan inte slita ned den heller, möjligtvis bryta av flagor.

Kolla även framkanten på lamellen som tickar, om du kan hitta den, är den lös så brukar framkanten bli lite rundad eller iallafall annorlunda jämfört med de andra.
Det viktigaste är att kollektorn ser likadan ut runtom, gör den det är tickandet inte mycket att bry sig om, om du nu inte har hemskt ont av det.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

doggydoggen

#21 » 00:58:20, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu legat med läsglasögonen och sett allt i uppförstorat perspektiv, kan inte hitta minsta lilla skada, där den var mörkare var en ytterst tunn film som du pratade om och den försvann direkt bara jag vidrörde med 400 slippapper, kan inte hitta upphöjda lameller heller, blir inte klok på vad som alstrar ljudet?, man får nog leva med det, därimot så hittade jag ett kol som hade en spricka i överkant, sprickan gick inte in till där kabeln sitter fast sånt tur är och går c:a 10mm ner utav det 35mm långa kolet, det sneddar ut så det bildar en kil som sitter fast och hjälper styra kolet så det är nog heller inget att bry sig om, fast hade man hittat kol så hade man givetvis bytt ut den.
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001

knarf (trådstartaren)

#22 » 01:35:08, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Legend:
    1: Svetsområde omkopplare
    2: Reglermotstånd
    3: Polomkopplare
    4: Uttag för fjärregulator
    5: Uttag 24V 10A~
    6: Säkring för likriktare
    7: Säkring för 5
    8: Urladdningsmotstånd
    9: Justermotstånd

OBS: jag har ritat vissa delar i schemat (mörka svarta linjer) som saknades pga. skador.

Jag ska försöka att ladda upp en högupplöst version till 'Download' sektionen men kan inte garantera att den kommer att publiceras, på något sätt har mina sista uppladdade filer (manualer till olika svetsar) inte accepterats av systemen eller moderatorn...
Kod: Markera allt
[ "Omnis enim res, quae dando non deficit, dum habetur
   et non datur, nondum habetur, quomodo habenda est."  ]
Användarvisningsbild
knarf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:48, 07-02-2011
Ort: Lödöse
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: UTB640DTC (i skogen och på gården)
IMZ och KMZ ('Ural' och 'Dnepr', på vägen :-)
Fordson Major traktorgrävare
Irus U1200K/Hatz diesel


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se