Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Minarc evo 180

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#1 » 20:33:28, 03-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som testat denna? Ska investera i en enfas svets. Har fastnat för minarc evo 180. Om någon testat så tar jag gärna era åsikter om den.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige



Northern Sweden welding (trådstartaren)

#2 » 21:35:01, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man investerat i allafall. Tycker att den går väldigt bra. Dock så blev jag lite hånad av frun när jag kom hem med en enfas svets.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

ianews

#3 » 19:45:34, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Northern Sweden welding skrev:Nu har man investerat i allafall. Tycker att den går väldigt bra. Dock så blev jag lite hånad av frun när jag kom hem med en enfas svets.

Jag köpte en Kemppi Minarc Tig, Evo 200 MLP för två år sedan. Ikväll när jag skulle laga en gräsklippare så slocknade panelen med all data. Strömbrytaren lyste men annars stendöd. Jag ringde till firman som jag köpte ifrån och han mumlade nåt om fukt? Jag återkommer när jag får mera info. Garantin är kvar.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#4 » 07:57:24, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är min Kemppi lagad och klar. Gick på garantin, tack å lov. Ingen förklaring som jag begrep från reparatören, men tydligen ett ovanligt fel. Men dock oroande för en maskin som kostar en bit över 20 000:- med moms.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#5 » 12:48:23, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland vill det sig. Är då än så länge nöjd med min. Går väldigt fint vid låga ampere. Dock är det lite ovant med den automatiska bågregleringen när man tex svetsar tunnväggigt rostfritt. Men jag är övertygad om att denna kommer att göra svetsningen lite bättre. Då den är väldigt lätt svetsad.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

Trixshooter

#6 » 11:27:47, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:Nu är min Kemppi lagad och klar. Gick på garantin, tack å lov. Ingen förklaring som jag begrep från reparatören, men tydligen ett ovanligt fel. Men dock oroande för en maskin som kostar en bit över 20 000:- med moms.


Hmm ovanligt fel - lustigt nog tittar jag på den här tråden och blocket i andra fönstret - en annons på en likadan svets som dig tror jag? med samma fel!?!
https://www.blocket.se/vasterbotten/Kem ... m?ca=2&w=1

CopyPejstar,

"MinarcTig evo 200mlp

Servad och nytt kretskort av Weldab för ett år sedan till en oerhört tråkig kostnad av 9500:-.

Slangpaket Tig TTC 220 4meter
Gasslang med snabbkopplingar
Svetskabel-jord 5meter
Svetskabel med klyka 10meter
Svetskabel skarv 10meter
Fjärrställare 8meter
"

Osv...

Jag skulle väldigt väldigt gärna vilja testa tja ha en tig och lära mig...
Är detta bästa modellen om man ska gå Crazy o handla 30x över budget?
finns det några tester vilken tig som är bäst?

Just den här Kemppi'n Evo Tig 200mlp pulse finns inne på Laitis i Piteå för tror jag dom sa 30 papp och jag svettas fortfarande men... verkar billigare på nätet (länk nedan plus frågor till er kunniga)
tar gärna länk till test över bästa Tig.
(Oftast köpt beggade grejer med 100% haveri till påföljd, mig x 3 (Oerlikon, Feltema och Stanley), vinkelslip, uppfällbar arbetsbänk x 3 mm så jag är jävligt less och får käka nudlar tills man kan köpa nytt med garanti. Redan köpt en DeWalt 125mm vinkelslip på Jula som höll 7 veckor och Jula avsade sig ansvar och instruerade ringa upp DeWalt som trots att jag var kolugn blev hysteriska och skrek att jag skulle fara åt helvete... inga fler DeWalt... Lärde mig inte något och köpte en Meec kompressor på Jula för 1899 som gick sönder veckan efter 1åriga garantin gick ut, inga happy faces på Jula som gav mig två tummar ned...)
Så vänner - nu vill jag fan i mig inte tjorva utan spara till en kvalitets-Tig,
behöver er hjälp och rådgivning!!!
När jag läste om dina Kemppi problem här samtidigt som jag ser SAMMA elände på blocket blev jag rakt ut sagt skitskraj!
Håller dom inte? Vad rekommenderar ni proffs?

T A C K för att ni hjälper en noob

Jo just det, det är ju babiljarders val man ska göra i menyerna - V A D är det för skillnader?!?
http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... 0-mlp-puls
http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... 0-mlp-puls
Jätteglad om nån orkar förklara - kan inte googla fram något alls än mindre en pedagogisk sammanfattning för en halvmuppig gröngöling som mig.. :/

May the force B with you!!!
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se