Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Silicon bronze tigtillsats heter vad i handeln i svea rike?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

magloman (trådstartaren)

#1 » 18:08:21, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa filmer på tuben pratar om ett tillsatsmedel som heter silicon bronze som kan sammanfoga koppar och järn tex.

Inte lika hög hållfasthet som järn men full tillräcklig i många fall. Ska va bra till rostfritt oxå när man är rädd för att det slår sig.

En sökning ger att det nog heter ERCuSi-A och verkar bestå i mest koppar; typ över 90%

Vad heter det i handeln i Sverige? :klia:

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160623/4f6be0218c85335c060bef7562248051.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



taxidriver

#2 » 19:00:54, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att man får fråga efter CuSi tråd. http://www.svenskaelektrod.se/svets/til ... /koppar-cu Försöker själv att få fram om man kan använda det till gjutjärn
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

nordsjöklättrarn

#3 » 19:09:25, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det hemma, köpte på verktygsboden. Tänkt använda till bil paneler men inte hunnit prova nått än. Hoppas få möjlighet nästa vecka :)
Står på paketet att det ska gå till gjutjärn. Rostfritt är jag nog mer osäker på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#4 » 19:10:56, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kisel (Si)och brons är väl blandning av tenn (Sn) och koppar(Cu)
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jörgen.ottosson

#5 » 19:22:11, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brons är en legering som består av koppar och något annat..... (bly, tenn, zink, aluminium, bly ,kisel, arsenik eller liknande)

Mässing är ett "specialfall" av brons ( inne håller alltid koppar och zink + ev. något annat)

( jämför med stål, som är en legering av järn och kol + något annat)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

harley03

#6 » 20:16:01, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cusi3 heter denna tråd och finns både till Tig som Mig svetsning.

Fungerar perfekt till att sammanfoga rostfritt med koppar och även koppar mot koppar!

Kräver lite annan Tig teknik bara, mycket ström och ”kör på tråden” relativt snabbt och samma gas som till rostfritt…..

http://verktygsboden.se/tillsatsmateria ... 16-mm-1-kg

Bild

Bild

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#7 » 20:39:44, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan du läsa mer om ”ovanliga” tillsatsmaterial…
http://www.meltolit.se/produkter/tig-sv ... rbaserade/
http://www.esabna.com/us/en/products/in ... tCode=1014

Själv så skall jag prova denna tig tråd framöver till rostfritt och koppar och se om det är någon skillnad mot Cusi3 tråden för jag tycker den är för Gul i färgen även om den fungerar perfekt…
Jänkarna kör för fullt med Syrefri koppar/deoxidized copper och tig när dom sammanfogar rostfritt och koppar och dom är helnöjda….

Själv så skall denna Tig tråd och även den som är längre ner utprovas senare...

Meltolit CuAg
Silverlegerad koppartråd för tigsvetsning i koppar(desoxiderad koppar, syrefri koppar). Hög flytbarhet, ingen porbildning och en hög elektrisk ledningsförmåga.

Här har du ytterligare en annan tråd som används av Jänkarna till tig svetsning koppar rostfritt ..

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=De ... +&_sacat=0



Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#8 » 20:55:50, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Tror att man får fråga efter CuSi tråd. http://www.svenskaelektrod.se/svets/til ... /koppar-cu Försöker själv att få fram om man kan använda det till gjutjärn


Japp Cusi3 fungerar till gjutjärn men det är "oftast" enklare att få det tätt genom att hård löda med mässing eller silver lod för det kan vara så satans mycket porer i gute (och skit i porerna)...

Hårdlödning är oftast bättre,enklare och snabbare till mycket... bara materialets omgivningarna klarar av den höga temp som hårdlödning kräver.... och använd Duschmunstycke på era gas svetsar så ni får en bra spridning av lågan (och ingen skärbrännare funktion) när ni Hård löder....

Själv så använder jag mig av Duschmunstycken i dessa storlekar: 600L upp till max 2" kopparrör och 1200L till 8" kopparrör när jag hård löder koppar med fosfor lod /vvs koppar lod eller silverlod ... gasflaskorna varar inte någon längre stund med 1200l duschmunstycke :lmao:

Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03 21:13:44, 23-06-2016, redigerad totalt 1 gång.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

magloman (trådstartaren)

#9 » 21:11:14, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra svar, tackar :grin:

ska kolla vidare lite...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

harley03

#10 » 21:22:40, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Mycket bra svar, tackar :grin:

ska kolla vidare lite...


Du får inte vara "rädd" att prova :uupps: Jänkarna svetsar ss mot koppar även med ss tråd men detta tar en satans tid för man för "dra" ihop materialet men det fungerar faktiskt....
Själv så har jag börjat att tig svetsa koppar mot koppar med vvs hårdlödnings lod ca 710 graders smälttemp är det på detta och det fungerar perfekt ihop med tig svetsning.... går som på Räls och Färgen är rätt också :thummar:

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

taxidriver

#11 » 22:16:05, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag startade en ny tråd om det jag hade tänkt att laga med miglödning (tändkulemotor) laga gammalt gjutjärn
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

DennisCA

#12 » 11:54:50, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jänkarna kallar väl denna process med silicone bronze för brazing, inte welding. Alltså det är frågan om hårdlödning snarare än svetsning? Detta är något jag vore intresserad av. Vet inte om det vore bättre/bililgare att satsa på en TIG om det går att löda med det, eller skaffa nya grejer till min pappas gamla gassvetsutrustning. Skulle förmodligen bli lika dyrt oavsett.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se