Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

laga gammalt gjutjärn

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Gustavors

#16 » 10:23:28, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Man får se hur det går, verkar finnas flera skolor så att säga. Verkar som att det är skillnad på varm och kall lagning av gjutjärn. Det jag tänker med migen är en kall lagning med korta strängar och pening (hammring) av svetsen mellan varje. Jag har sett en del youtube där dom med lyckat resultat använt mig och rostfri tråd och är därför jag är nyfiken på att testa.

Fördelen med att ha lite skrot att testa på innan är ju att om det inte fungerar så är man ju bara en erfarenhet rikare


Jag har använt den metoden på ett motorblock, och det håller än. Använde Mag-svetsen och penade ut svetsen. samt svetsade bara 0,5 cm åt gången med avsvalning mellan.
Just nu gör jag motsv. på en detalj hemma. men då med ljusbåge och gjutjärnselektroder.
Det tar tid, men det skall ju bli bra med.

MVH
Håkan

1 person gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



RuneStone

#17 » 13:10:25, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mässingslod och gaslödning kör jag jämt.. Fungerar ypperligt.. Lågtemp och formstabilt.. Lättbearbetat.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se