Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsning på fordon, jordning mm

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

EE

#16 » 23:37:22, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev: Och det handlar inte om joule, det är spänningstoppar som dödar elektronik oavsett hur lite energi dom innehåller.


I sådana fall räcker det inte med att koppla bort batteripol. Man måste rycka säkringar för att förhindra att elektroniken finns ansluten till svetsobjektet? Om det är så här, borde ingen verkstad våga svetsa i ett modernt fordon med elektronik (nyare än Volvo 740)?

Vad gör man på verkstäder för att försäkra sig om att dessa spänningstoppar inte dödar elektroniken? Kanske man inte svetsar öht i moderna bilar?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#17 » 23:52:16, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektronik har vanligtvis någon form av säkerhetsmarginal, eventuellt inbyggda skyddskomponenter. En modern verkstad har inte tid att seriöst skydda all elektronik i en bil, förmodligen kör dom helt enkelt på att jorda nära svetsstället och hoppas på det bästa - 499 gånger av 500 går det säkert bra, den femhundrade gången får dom bita i det sura äpplet och reparera bilen - eller så tar dom inte på sig ansvaret och bilägaren blir stående med notan för den reparationen, eller så tar elektroniken bara skada såpass så den går sönder först en tid senare när ingen kopplar ihop det med svetsandet.

Det finns inget svart och vitt när det gäller svetsning och risken att skada elektronik. Det finns alltid en RISK, man kan minimera den men att helt eliminera den kräver vanligtvis mycket mer jobb än någon är beredd att betala för. Om man inte hämtar gassvetsen och svetsar med den, den skadar bara elektronik om man råkar värma den för mycket. :P

EE skrev: Man måste rycka säkringar för att förhindra att elektroniken finns ansluten till svetsobjektet?

Säkringar gör liten nytta, det frånskiljer ju bara vissa delar av plusmatningen. Alla kablar till sensorer, jord etc. är ju fortfarande anslutna. Nej, att rycka alla kontakter ur elektronikboxarna skulle behövas. Väldigt tidskrävande tyvärr.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

EE

#18 » 00:14:06, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk för att jag skriver sönder TS tråd, men detta är faktiskt intressant. Bodins hade tidigare ett intressant inlägg och mina erfarenheter är desamma! Varför skulle strömmen helt sonika ta en helt annan väg som förstör elektronik på ett helt annat ställe i fordonet om man jordar rejält alldeles intill svetsstället och dessutom svetsar med likström (dvs undviker hokuspokusavarten växelström)? För mig saknas något i logiken, det är inte möjligt att skada annan elektronik med "rätt" jord! Är jorden korrekt så kommer inte någon del av maskinen att uppleva en skadlig potentialhöjning, och då spelar det ingen roll hur känslig elektroniken är.

Kanske det vore idé att jorda även mot faktisk jord (dvs gul/grön i skåpet eller helt enkelt mot marken)?


Har hört historier om (klantar) som skall ha skadat kolvringar i motorer genom att ha jordat på helt fel ställe, men detta är inte verifierade uppgifter.
Tror säkert att det kan hända, om man jordar svetsen på helt fet ställe ty strömmen måste gå fram någon väg.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#19 » 00:43:46, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ström ska ta fel väg är nog ett litet problem, det går som sagt undvika genom att helt enkelt sätta jordklämman så det blir enklast för strömmen att gå raka vägen dit och inte beblanda sig med elsystem eller annat. Spänning däremot, en modern databox kan vara kopplad till 50 kablar som likt ett spindelnät går omkring hela maskinen - var och en av dessa kablar kan fungera som en antenn och fånga in magnetpulser och därmed få spänning inducerad. När det gäller spänning behöver den ju inte "gå någonstans", har man 100V på en plats i en kabel så har man det i hela kabeln samtidigt (en sanning med lite modifikation, men det stämmer bra nog för denna diskussionen). Datorn sitter där som spindeln i nätet, redo att bli grillad om någon av alla kablar som går till den råkar utsättas för en spänningspuls den inte tål.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

HYMAS-HYMAX

#20 » 22:06:59, 14-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man pacemaker får man inte driva med elektrisk svetsning........
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Sparkz

#21 » 08:30:02, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med pacemakern handlar det nog mer om magnetfält? Har (lyckligtvis) ingen erfarenhet av pacemakers, men en bekant kunde aktivera sin genom att hålla en magnet över den.

G-son, håller med. Och då känns det faktiskt bättre att ha batteriet inkopplat. Ett bilbatteri är ju en ganska styv strömkälla som kan äta upp en hel del konstiga spikar. Så i stället för att plussidan flyter omkring och fungerar som antenn håller man den på stabila 12 eller 24 V.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ianews

#22 » 11:59:20, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar över varför så många kvalificerade inlägg prata om "jord"? Det är en återledare. Nu är det många år sedan jag höll på med entreprenad maskiner men jag minns att flera skador uppstod pga att ägaren glömde återmontera allt han hade kopplat bort. Vi gjorde alltid som så många andra har påpekat, dvs återledaren så nära svetsstället som möjligt.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

jörgen.ottosson

#23 » 12:05:25, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger du jord för står de flesta....säger du återledare tror många att det är "en tredje kabel" jag inte har på min svets...

...samma som MIG-svets ( det har de flesta som har svets i sitt garage....eller har de en MAG-svets :grin: )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan1972

#24 » 12:15:38, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har svetsat på allt möjligt under mina typ trettio år som mekaniker och jag har aldrig kopplat bort nåt. De som har haft problem har sannolikt jordat (får man säga så?) för långt bort i fel sak. De som är fullständigt rudis jordar mer än gärna i nån hjulmutter och även om det inte orsakar nå elfel så kan det ju bli annat...........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ianews

#25 » 16:01:21, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Säger du jord för står de flesta....säger du återledare tror många att det är "en tredje kabel" jag inte har på min svets...

...samma som MIG-svets ( det har de flesta som har svets i sitt garage....eller har de en MAG-svets :grin: )

Då borde dem inte komma i närheten av att svetsa /reparera en väldigt dyr maskin om de inte vet vad svetsledare och återledare är för nåt:)
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

bonnen513

#26 » 17:27:04, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det bli nåt knas när man kör + som återledare?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jörgen.ottosson

#27 » 18:36:19, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kan det bli nåt knas när man kör + som återledare?


Nej, maskinen vet inte vilken potential din Jord (återledare :grin: ) har. Det är strömmen (ampere) som flyter mellan svetsstället och jorden (återledaren) som du inte vill ska leta sig in i maskinens delar, mer än nödvändigt för svetsningen.

ianews skrev:
jörgen.ottosson skrev:Säger du jord för står de flesta....säger du återledare tror många att det är "en tredje kabel" jag inte har på min svets...

...samma som MIG-svets ( det har de flesta som har svets i sitt garage....eller har de en MAG-svets :grin: )

Då borde dem inte komma i närheten av att svetsa /reparera en väldigt dyr maskin om de inte vet vad svetsledare och återledare är för nåt:)


:grin: men det är trots allt de som oftast frågar... vilket jag tycker är bra! ( jag har iof. träffat på "yrkesmän" som inte vet att det finns olika tillsatsmatrial också.... eftersom de bara använder de de blivit "tilldelade" för sitt arbete. :snow: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jannejoel

#28 » 18:53:39, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en sån som inte kan definiera vad som skiljer mellan mig och mag. Kan någon skingra dimman lite?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jörgen.ottosson

#29 » 18:59:10, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är samma "svets maskin" det är skyddsgasen som skiljer:

MIG: Metal Inert Gas .....ofta ren argon eller Helium ( gaser som ej "reagerar" med smältan)

MAG: Metal Active Gas ....ofta Argon + CO2, eller bara CO2 i bland lite syre ed. ( gaser so reagerar med smältan)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jannejoel

#30 » 19:02:07, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Då ska jag kolla vad jag har
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se