Elektronik har vanligtvis någon form av säkerhetsmarginal, eventuellt inbyggda skyddskomponenter. En modern verkstad har inte tid att seriöst skydda all elektronik i en bil, förmodligen kör dom helt enkelt på att jorda nära svetsstället och hoppas på det bästa - 499 gånger av 500 går det säkert bra, den femhundrade gången får dom bita i det sura äpplet och reparera bilen - eller så tar dom inte på sig ansvaret och bilägaren blir stående med notan för den reparationen, eller så tar elektroniken bara skada såpass så den går sönder först en tid senare när ingen kopplar ihop det med svetsandet.
Det finns inget
svart och vitt när det gäller svetsning och risken att skada elektronik. Det finns alltid en RISK, man kan minimera den men att helt eliminera den kräver vanligtvis mycket mer jobb än någon är beredd att betala för. Om man inte hämtar gassvetsen och svetsar med den, den skadar bara elektronik om man råkar värma den för mycket.
EE skrev: Man måste rycka säkringar för att förhindra att elektroniken finns ansluten till svetsobjektet?
Säkringar gör liten nytta, det frånskiljer ju bara vissa delar av plusmatningen. Alla kablar till sensorer,
jord etc. är ju fortfarande anslutna. Nej, att rycka alla kontakter ur elektronikboxarna skulle behövas. Väldigt tidskrävande tyvärr.