Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Södertäljebron

92 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera svetsning här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 00:13:00, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna bild lär vara tagen vid lagningen av södertäljebron; http://www.trafikverket.se/contentasset ... ighres.jpg
Svetsen lämnar en del att önska, faktiskt väldigt lik mina när jag försöker svetsa på grova grejer... Men hur kan det gå till så här. Nybörjarsvetsare, ok alla har vi alla svetsat för första gången någon gång. Men egenkontroll och var höll arbetsledaren hus? Är han på semester?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Turbodiesel

#2 » 00:34:39, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsarna med slagget kvar är svåra att bedöma på bild.

Polaren sa att det fanns en flashbacktråd med mera info i detta ärende. Har inte kollat själv.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR

#3 » 00:36:08, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om bilden är autentisk, så kan det se värre ut än det är? Slagget är ju som sagt kvar.
Men, hur i h-te sker upphandlingarna på Trafikverket?! Om någon skall reparera en av Sveriges mest trafikerade broar, så måste det väl finnas någon sorts kravspecifikation på både kompetens och utförande?
Det är ganska upprörande att Trafikverket stoppar reparationerna när det närapå är klart. Har man inte löpande kontroller på såna jobb? Det borde i så fall ha styrts upp i ett mycket tidigare skede, inte som nu när Trafikverket bara skyller på underleverantörer och säger sig sakna något som helst ansvar!
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

nordsjöklättrarn

#4 » 00:39:45, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir även skrämd av riggningen att lyfta det som det ser ut.
Ett varv på en balk som lyfts snett och detta är låst med en tving?? Finns inte säkra lyft i sverige?


Skickat från min iPad med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#5 » 00:54:34, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.flashback.org/t2746033

http://www.trafikverket.se/om-oss/press ... taljebron/

Observera att det var minst ett trettiotal bilder i TV-länken tidigare.


Som sagt, lite murriga lyft..
Senast redigerad av Turbodiesel 13:35:32, 29-07-2016, redigerad totalt 1 gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nordsjöklättrarn

#6 » 07:06:48, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade bara en bild, aldrig förståt mig på flashback. Men herre j*vlar.. Värdelös svets fattar inte vilken kranförare som kan tänka sig lyfta så där???
Och sen har vi fallsäkrings skyddet? Jössess!!

Har de inte NDT på bro svetsar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#7 » 09:18:23, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att veta om entreprenör och underentreprenör fått rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Hade Trafikverket mätt upp bron och skadorna? Verkar som man sent i reparationerna kommit på att hela bron är snedare än man trott. Därmed verkar inte krafterna i konstruktionen rätt mellan nya och gamla delar.
Om dessutom arbetet utförs med dålig kvalitet minskar marginalerna ytterligare.

Mycket olyckligt att panikupphandla ett sådant jobb i inledningen av svensk semesterperiod, när ingen tar ansvar för nånting, de har ju sin heliga semester!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

LeifAndersson

#8 » 09:33:31, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En licensierad konstruktionssvetsare borde inte kunna misslyckas med en brobalk! Det är ju inte ens komplicerat!
Och ser man till lyften så blir det än mer oförståeligt. Verkar inte att finns någon kompetens alls, obegripligt hur det kunde bli så att en broreparation utförs utan kompetent ansvarig arbetsledning! För det är ju faktiskt på arbetsledningen ansvaret hamnar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#9 » 09:41:24, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag finns inga licenssvetsare, idag genomgår man en svetsar prövning,
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#10 » 09:51:52, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte lyftet är riktigt så illa som det ser ut.....stroppen med tvingen verkar vara för att hålla balken vinklad, mesta lyftet görs med den andra parten, bakom flänsen i toppen. ( men det är ju inte riktigt enligt "boken" )

http://www.trafikverket.se/contentasset ... ighres.jpg
Bild

Svetsningen ser ju inte ens färdig ut, jag hoppas det är en bild som är tagen under avbrutet arbete.....ingen svetsare (med någon form av yrkesheder) skulle lämna slagg på fogen, svetssprut mm. (jag antar att det dessutom fattas ett antal strängar innan a-måtten är färdiga.)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magirus

#11 » 09:52:21, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår sa man på nyheterna i radion att man avbryter samarbetet med en entreprenör med omedelbar verkan.

Detta kan man läsa på Trafikverkets hemsida:
"I samband med att Trafikverket besiktigade de arbeten som hittills utförts på Södertäljebron upptäcktes brister som bedöms vara så allvarliga att arbetena tillfälligt avbrutits.
Vid mätningar i konstruktionen och okulär kontroll på plats konstaterades att det finns avvikelser i de utförda arbetena som inte kan accepteras, då Trafikverket prioriterar full kvalitet och säkerhet i konstruktionen.
– Vi gör nu ett omtag och kommer att fortsätta arbetet å det snaraste. Dessvärre kommer det här att innebära att reparationsarbetena drar ut ännu en del på tiden. Vi kommer snart att kunna lämna en mer utförlig prognos för när vi tror att vi kan vara helt klara. Vi beklagar verkligen att besvären kvarstår ytterligare en tid, säger Anna Niva, ställföreträdande distriktschef på Trafikverket Underhåll."

"Återställningsarbetet tar längre tid
Trafikverket arbetar med fokus på kvalitet och säkerhet för att återställa bron som kommer att ha samma bärighet som den ursprungliga efter återställandet. Materialtest på balken visar brister i kvalitet och hållfasthet och vi har därför tillfälligt avbrutit återställningsarbetet. Innan smides- och svetsarbete kan återupptas måste allt material som hittills är monterat avlägsnas och hållfastighetsprov göras. Vi vet i dagsläget inte när Södertäljebron kan öppna för trafik igen. Vår ambition är att kunna öppna den så snart som möjligt."
magirus
 

LeifAndersson

#12 » 09:57:29, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Idag finns inga licenssvetsare, idag genomgår man en svetsar prövning,


De flesta av de gamla "licenssvetsarna" avlivades ju inte bara för det, många är kvar i arbetslivet och sysslar just med lite mer kvalificerade reparationssvetsningar. Där kommer erfarenheten till sin rätt. Det är inte samma sak att avlägga ett svetsprov som att vara en bra reparationssvetsare. Svetsar man på en bro t.ex har man sällan tillgång till lägesställare och sådana hjälpmedel, och då är det bara erfarenhet som löser situationen.
Inte sagt att dagens unga svetsare är dåliga på något vis, men även de blir bättre med åren! Svetsa i udda lägen är något som kräver lång erfarenhet, och det går inte att verifiera via en fiktiv svetsprövning! Endera behärskar svetsaren det eller inte i skarpt läge! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#13 » 10:09:27, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä men deras licenser har gått ut.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall

#14 » 10:16:51, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan själv inte svetsa alls. Men ringdes in som hantlangare åt en svets firma under ett stoppjobbpå ett pappersbruk. Jobbet hade dragit ut på tiden och dom hade böter för varje timme som gick redan innan jag kom dit.
Stora rör för ånga som skulle svetsas. Diameter kanske 80 cm. Kanske.
Fogarna röntgades av inspekta plus allt jobb med värmemattor och allt som hör till.
Gissar om killen som svetsat en av skarvarna fick åka hem med buller och bång då det var porer i hela skarven. Givetvis upptäcktes detta vid röntgen så det var bara att börja om, slipa upp allt och göras om.
Grabben hade alla papper som gick att få men det hör var hans första jobb på fältet. Stackars grabb. Och stackars firma.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

nordsjöklättrarn

#15 » 11:03:48, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter på telefonen så har inte tillgång till lyfttabellen nu men det lyftet är Riktigt hemskt!
Det finns massa hjälpmedel för att göra detta lyftet korrekt eller att svetsa på tillfälliga öron.
Jobbar i stort sett bara med tunka riggar/ kran jobb så har lite knas på detta.
Släpper den tvingen så får du en kraftig pendel på balken. Du riskerar även att den övre strypningen "hoppar" av balken. Skrämmande att en kranförare godkänner att lyfta med detta!

Offshore är det ofta nått som kallas site test på svetsarna. Även om du har alla licenser och utbildningar så är det en egen test för just den platsen eller den svetsen. Ibland kan de då ha att det är jävligt trångt mot golv bara för det ska motsvara verkligheten. Dock inte ofta.

Jag tycker det är stor skildnad på en som är duktig reparationssvetsare och en licenssvetsare. 2 helt olika saker enligt mig.

Dock kan jag inte se att det ska vara många svåra svetsar på detta bygget.

Konstigt att inte trafikverket haft en utomstående inspektör med på ett så viktigt jobb?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smeden och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se