Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Loke 150 Svets, hjälp!

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Norpan

#16 » 20:57:35, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inget schema på nån av sidoplåtarna?
Lite gammal men funkar kanske ändå, mailadressen på slutet alltså:
http://svetsforum.forum24.se/svetsforum-about131.html
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige



AndreasDB (trådstartaren)

#17 » 22:30:42, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke, hur menar du med plocka ihop så jag kan få vilken funktion jag vill? Går det köpa vilken "industribrytare" som helst och sedan bara "bygla/sy" mellan de polerna precis som på den gamla brytaren för att få det att fungera? Samt vad måste den klara av för strömstyrka då? Är det 150 Ampere som gäller eller finns det motstånd som gör att denna starka ström aldrig kommer ut i brytaren utan att brytaren endast fungerar som ett reglage/switch mellan de olika strömstyrkorna?

Jason1, det vet jag inte, det var bara min första tanke och har kikat igenom kablaget men hittar inga brott eller liknande. När du säger lindningarna är det i så fall om någon av de kopparlindade längst i botten av svetsen du menar, ovanför "järnkärnan"?


Tack för ert engagemang!
Stolt ägare av David Brown 880 -65, Ford 5000 -69
AndreasDB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:32, 16-06-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880, Ford 5000

Loke

#18 » 01:14:35, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndreasDB skrev:Loke, hur menar du med plocka ihop så jag kan få vilken funktion jag vill? Går det köpa vilken "industribrytare" som helst och sedan bara "bygla/sy" mellan de polerna precis som på den gamla brytaren för att få det att fungera? Samt vad måste den klara av för strömstyrka då? Är det 150 Ampere som gäller eller finns det motstånd som gör att denna starka ström aldrig kommer ut i brytaren utan att brytaren endast fungerar som ett reglage/switch mellan de olika strömstyrkorna?

Jag skulle tro att man beställer den konfiguration som man behöver hos försäljningsstället då som jag kommer ihåg att inte sektionerna på brytarna inte ser lika ut, det är annorlunda grejer i om tex pol 1 på första sektionen ska ha kontakt med pol 16 på sektion åtta, då är det långa "plastlister" som rör sig mellan sektionerna, Alltså man måste då ha rätt grejer för att det ska funka. Men är det enkelt kopplat, liksom bara in-ut på samma sektioner så är kontakterna väldigt enkla att bygga på.

Jag hade förmånen att komma över en hoper brytare, reläer och kontaktorer när några elskåp skrotades, utav dessa plockade jag ihop de brytare som passade mina applikationer. Jag körde alla mina brytare över reläer, dels för att skona brytarna men mycket på grund av att reläerna "vände" på strömmen så jag fick annorlunda funktioner på samma brytare. Det var till en avancerad pannstyrning jag använde grejerna till, faktiskt synd att jag aldrig gjorde en riktig ritning för systemet fungerade otroligt bra.

Som nämnts får du försöka klura ut (mäta) mellan vilka poler på brytaren som har kontakt vid de olika vredpositionerna, sen kan du beställa en ny brytare, OBS var försiktig om du plockar isär brytaren, det brukar vara fjädrar och små bläck och plastdetaljer som kan vara svåra att hitta rätt position på sedan.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Janson1

#19 » 07:19:01, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva brytaren sitter på primärsidan så där är 230/400 volt och bara några amp, (upp till 15-20 Amp) men man skall aldrig vrida på brytaren samtidigt som man svetsar, inte bra...
Det går att mäta primärlindningarna, du bör ha några stycken så det kan bli fyra olika strömstyrkor. Utan schema så får man luska ut vad som är vad.
Men mest troligast så är det brytaren.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AndreasDB (trådstartaren)

#20 » 08:36:54, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, detta hjälpte en hel del i tänket! Tack!
En sak som jag däremot klurar på är att den verkar inte vara väldigt avancerad utan på vredet är et ju endast 4 lägen varav alla verkar vara byglade med varandra på utsidan, dvs jag kan lätt se vilka poler som är kopplade med vilka, tror ni det är tillräckligt för att kunna skaffa en ny ellet måste den även "specialdesignas" innuti på något vis?
Går det i så fall gå till en elektiker så de kan fixa hem en sådan till mig så slipper man själv hålla på o pilla med fjädrarna och blecken innuti? :)
Stolt ägare av David Brown 880 -65, Ford 5000 -69
AndreasDB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:32, 16-06-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880, Ford 5000

Norpan

#21 » 10:18:32, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tittat på Kraus & Naimer som jag skrev om i början av tråden?
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Janson1

#22 » 11:21:05, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det känns osäkert så anlita en elektriker, om inte annat så kan du skylla på honom/henne om det går åt fanders...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Loke

#23 » 13:15:58, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndreasDB skrev:En sak som jag däremot klurar på är att den verkar inte vara väldigt avancerad utan på vredet är et ju endast 4 lägen varav alla verkar vara byglade med varandra på utsidan, dvs jag kan lätt se vilka poler som är kopplade med vilka, tror ni det är tillräckligt för att kunna skaffa en ny ellet måste den även "specialdesignas" innuti på något vis?
Går det i så fall gå till en elektiker så de kan fixa hem en sådan till mig så slipper man själv hålla på o pilla med fjädrarna och blecken innuti? :)

Eftersom det var hundra år sen jag pillade med sånt här och har glömt hur dom såg ut invändigt så fick jag ett ryck och rotade fram en brytare som jag hade i gömmorna för att kolla. Kom på att jag likväl kunde ta några bilder så att ni kanske får större förståelse hur det funkar.

Väldigt enkelt förklarat: Det är nog så att man måste bygla mellan polerna för att få strömmen dit man vill, det är alltså inget invändigt som förflyttar strömmen, (minns fel där då jg samtidigt höll på med andra typer av brytare som gjorde detta). Men invändigt är det däremot "kammar" som styr vilka poler som ska ha kontakt samtidigt samt att "kammarna" sitter på splines så att dom går att flytta till olika positioner. Pass upp om någon plockar i en sån här brytare då kammarna lätt kan placeras fel på splinen, man kan få huvudvärk för mindre kom jag ihåg, i synnerhet om det är många sektioner.

Lite bilder på en brytare typ tändningslås: Av, på och start då jag inte hittade någon med fyra lägen, men man ser ju här hur brytarna är uppbyggda:


Bild
Brytaren, noll, ett, start.


Bild
Brytare:


Bild
En sektion öppnad.


Bild
Grejer i en sektion.


Bild
Det är den lilla svarta grejen i mitten som är kontaktbläcket. Det som det brukar bli fel på är givetvis dålig kontakt mellan kontaktbläcket och kabelfästet samt att kammarna (till höger) kan bli slitna så att det inte hänger med riktigt. Viktigt är att dessa brytare skyddas mot damm och skit då det är helöppet in till själva mekanismen, dom ska vara monterade i typ dammskyddade apparatskåp eller dyligt.


Bild
Här är själva vredmekanismen, det finns inget stopp inbyggt här, går att snurra (klicka) varv efter varv. Det är alltså kammarna inuti sektionerna som styr vilken funktion det ska vara på brytaren och plastbrickan till höger som bestämmer hur långt det ska gå att vrida.


Bild
Vredet, axeln genom vredmekanism samt de två kammarna som den här brytaren har.


Bild
Grejerna hopsatta, man bygger alltså på med sektioner, och givetvis då med passande "kammar", jag hade en brytare liggande som det var åtta sektioner på. Om man ska bygga på en sån här brytare måste man ha passande klämmor, dvs dom svarta smala grejerna med siffror på som syns på tredje bilden.


Man förstår lite när man ser plastgrejerna att man inte ska använda spray med lösningsmedel, som nämnts så blir plasten förstörd av detta och det slutar med att brytaren kärvar ihop totalt, på sin höjd kanske lite vaselin eller liknande kan jag tänka mig.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

AndreasDB (trådstartaren)

#24 » 16:00:59, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o bock! Såhär ser min ut innuti, en sektion isärplockad men lite svårt som du säger att få ihop det. Är det någon som vet om strömmen ska finnas i hela brytaren(alla sektioner) när läge 4 är i. Vet nämligen inte hur jag ska få detta rätt igen, Finns inga scheman vad jag vet eller på hur den ska fungera i praktiken. Har fått för mig att när läge 1 är i så är bara läge 1 i. När läge 2 är i så är både 1 och 2 i, 3:e läget både 1,2,3 osv. Stämmer detta eller hur ska jag tänka när jag sätter ihop den.

Jag har tagit massa bilder och filmat när jag tog isär det en lättare om man hade någonting att gå efter.
Bild
Stolt ägare av David Brown 880 -65, Ford 5000 -69
AndreasDB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:32, 16-06-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880, Ford 5000

Janson1

#25 » 16:21:28, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara du själv som kan hjälpa dig, använd korten/filmen så går det nog bra.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Hydi

#26 » 21:16:59, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Hur gick det? Jag har en precis likadan och den funkar utmärkt, Försöker precis ta reda på vad som hände med Loke, någon som vet ? Svenska Loke i Ystad hade jag kontakt med men är säkert närmare 20 år sedan så han finns säkert inte kvar, men kunnig var han.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se