Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 6 av 17
Diskutera svetsning här

osla

#76 » 18:15:10, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte själv en parweld hos Gunnar på svetsprodukter nu före jul, och jag är nöjd, tycker den går skildra, även pappa som är svetsare och enbart kör fronius på jobbet tycker den går bra. Valde mellan den och esab:en,men tyckte det blev för dyrt, blev ändå många tusenlappar i skillnad och för mig som aldrig tiggat innan och bara skulle ha en duglig hemma svets, för att kunna lappa ihop speciellt ALU då man har bråttom, hade pinne och mig innan.

Men jag är nöjd med köpet, men vill nån lägga ännu mer pengar och då köpa en riktig märkessvets så är ju det bara ännu bättre, för garanterat att det är bättre
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



MaChrill

#77 » 22:36:11, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är amatör, fungerar alla av nämnda märkena bra.
Vattenkylt eller inte, beror på hur mycket ström du avser att köra på, och hur länge.
Tig är svårare än Mig, påminner mer om gassvetsning, svårt eller inte, mer fråga om att utöva/hålla på med.
Mig gas brukar väl ligga på 8 - 10 l/min vid svetsning i tunnplåt.
TIG:
Gasflöde baserat på godstjocklek
1,5 mm - 7 liter/min
3,2 mm - 8 liter/min
4,8 mm - 10 liter/min
6,3 mm - 12 liter/min
9,5 mm - 14 liter/min
12,7 mm - 15 liter/miTig
Som samma ungefär.,.,..
Lycka till.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Edholm09

#78 » 08:27:36, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det här har sagts tidigare,
Men jag har en Kina Tig 200A AC/DC.
Väldigt nöjd, men den va billig också.

Pedal tycker jag är fantastiskt att ha, mycket enklare att lära sig då man hela tiden kan variera strömmen och lägga på mer ström när man tänder upp för att snabbt backa ner för att inte bränna hål.

Lite förklaring kring brännarna.
WP-9 (lilla Linde) minsta standard brännare Luftkyld
WP-20 (lilla Linde) samma storlek som 9 men vattenkyld, tål högre Ampere
WP-17 (stora Linde) större brännare än de tidigare luftkyld
WP-18 (Stora Linde) större brännare Vattenkyld.
WP-26 (stora Linde) större brännare Luftkyld.

Alla brännare finns i olika varianter som flexibel, rak och ja nästan allt man kan tänka sig.

Finns adaptrar så alla brännare ska gå att montera på alla maskiner.

Min svets levererades med 26 brännare men jag har nu bytt till 20 och ska bygga vattenkylning.
Den är nog hälften så stor och ska klara 250A


Jag tror att 9an ofta Maxas ut vid typ 120A men jag är osäker.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trixshooter (trådstartaren)

#79 » 11:52:27, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Jag är en TIG-amatör. Alltså är mina svar inte någon lag eller sanning. Användningsområdet, hobby eller proffs och omfattning styr ju mycket valen av svets.
(jag är också pitebo)



osla skrev:Köpte själv en parweld hos Gunnar på svetsprodukter nu före jul, och jag är nöjd, tycker den går skildra, även pappa som är svetsare och enbart kör fronius på jobbet tycker den går bra. Valde mellan den och esab:en,men tyckte det blev för dyrt, blev ändå många tusenlappar i skillnad och för mig som aldrig tiggat innan och bara skulle ha en duglig hemma svets, för att kunna lappa ihop speciellt ALU då man har bråttom, hade pinne och mig innan.



Åh fler pitepaltar, jätteskojigt :)
Lovar att ni är proffs i jämförelse med mig grabbar!!!

Låg i soffan o kollade animerat en dag när Futurama hade premiär, helt obildad barbar som aldrig sett en svets/vinkelslip, Bender poppade ut i rampljuset å ja tänkte nämenvafan en sån vill ja ha i soffan!!!
Sen lånade jag svetsar av alla stackars polare runt pitepaltistan bort mot Norris & beyond. Bara MIG, har nog kört alla existerande no-name/förhistoriska grunkor utan kunskaper så det enda jag kan garantera är att det varken är "godkänt" eller snyggt men jag har en Bender :)

Jag är ingen fena på datorer men om ni vill se klicka på länken o scrolla ned en liten bit (Filmsnutten med kotten & Bender)
https://www.facebook.com/Alchemyofsteel-349741718736717/


Backontopic,
Tusen tack för tipsen och att ni berättar för mig grabbar!
Jo jag har varit in på både Svetsprodukter och Laitis och tittar på TIG,
där pekar de direkt på vattenkylda ac/dc och säger typ "Den eller inget", och jag fattar typ noll...
Kemppi
Fronius
Esab

Ni har helt rätt i att det är fantasi-summor, men man drömmer ju om att ta sig ut ur sin lilla 2:a å hitta ett litet garage o kanske lära sig TIGGA hjälpligt. (Pun intended)

MaChrill skrev:Om du är amatör,
Vattenkylt eller inte, beror på hur mycket ström du avser att köra på, och hur länge.
Tig är svårare än Mig, påminner mer om gassvetsning,
1,5 mm - 7 liter/min
3,2 mm - 8 liter/min
4,8 mm - 10 liter/min
6,3 mm - 12 liter/min
9,5 mm - 14 liter/min
12,7 mm - 15 liter/miTig
Lycka till.


Tack MaChrill för informationen, precis vad jag sökte!


Edholm09 skrev:WP-9 (lilla Linde) minsta standard brännare Luftkyld
WP-20 (lilla Linde) samma storlek som 9 men vattenkyld, tål högre Ampere
WP-17 (stora Linde) större brännare än de tidigare luftkyld
WP-18 (Stora Linde) större brännare Vattenkyld.
WP-26 (stora Linde) större brännare Luftkyld.
Alla brännare finns i olika varianter som flexibel, rak och ja nästan allt man kan tänka sig.
Finns adaptrar så alla brännare ska gå att montera på alla maskiner.
Jag tror att 9an ofta Maxas ut vid typ 120A men jag är osäker.


Är de möjligt att använda TIG för småttiga grejer som konst (detaljarbete?)
Är det klyftigaste valet då en vattenkyld flexibel lilla linde om man siktar på bästa grejen mesamma? "WP-20 (lilla Linde) samma storlek som 9 men vattenkyld, tål högre Ampere"
Tack Edholm09!

O tack JoelEricsson också! :)

Grymt uppskattat grabbar!!!
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

osla

#80 » 14:37:24, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har än så länge bara stora Linde gaskylt, men har än så länge byggt om ett volvoinsug från enkelgasare till dubbelgasare i alu, och som mest var jag upp till runt 140A. Nu blev det ju lite uppehåll då och då men nog fungerade det utan att det blev alldeles för varmt. Så det fungerar om man inte ska svetsa allt för länge i sträck iaf. Och välj till iaf böjbar nacke, kom direkt fram till att det var ett bra val att inte ta stel nacke då jag tycker man vrider och vänder hela tiden på nacken, då behöver man inte alls hålla på och vrida sig själv helt avig hela tiden.
Har själv inte pedal, hade säkert varit fint vid bänk svetsning, men tycker det går ganska bra att använda slope up/down och pulsa så vid alu svetsning. Inte testat att använda pulsfunktionen än på svetsen.

Att tigga till konst saker är ju helrätt, blir ju så porriga svetsar då man lär sig det, och går ju svetsa tunt utan problem
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

danne mähl

#81 » 17:15:45, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade en Tig (Max 315 A) och den var med stora gaslins och vatten kyld
tyckte det funkade bra även om jag har skört lite grovt utan vatten (varmt om fingrarna bara)
Men skaffade ett till med lilla och gaslins till mycke smidigare när det är små strömmar och trångt
Köpte det härifrån. Kanske det finns till den du funderar på så kan du komplettera senare om du tycker det finns behov av det
https://verktygsboden.se/slangpaket
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

joelericsson

#82 » 22:43:33, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Om du är amatör, fungerar alla av nämnda märkena bra.
Vattenkylt eller inte, beror på hur mycket ström du avser att köra på, och hur länge.
Tig är svårare än Mig, påminner mer om gassvetsning, svårt eller inte, mer fråga om att utöva/hålla på med.
Mig gas brukar väl ligga på 8 - 10 l/min vid svetsning i tunnplåt.
TIG:
Gasflöde baserat på godstjocklek
1,5 mm - 7 liter/min
3,2 mm - 8 liter/min
4,8 mm - 10 liter/min
6,3 mm - 12 liter/min
9,5 mm - 14 liter/min
12,7 mm - 15 liter/miTig
Som samma ungefär.,.,..
Lycka till.


Sen när justerar man gasflödet efter godstjocklek vid tigsvetsning?
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#83 » 09:58:01, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är inte det värdet på hylsstorleken
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

DennisCA

#84 » 10:04:24, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 l/min har funkat för mig till det mesta.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

danne mähl

#85 » 10:15:42, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ligger mellan 4-6 l/min med gaslins
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

DennisCA

#86 » 12:34:09, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt apropå, efter jag började nyttja CK handtaget har jag inte använt flexibiliteten i brännarhuvdet något, med den gamla kemppi-brännaren med sin tunga, styva gummislang och begränsade sätt att greppa den så behövde jag alltid ställa in brännarhuvudet för att få till en bekväm position, trots man bara drog strängar på plåt.

Men nu har jag inte rört på brännarhuvudet sen jag skaffade det, allt är så lätt och smidigt att jag inte behöver. Kanske tillfället kommet nån dag. Annars betalade jag i onödan för flexfunktionen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Edholm09

#87 » 21:08:10, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju verkligen ingen profssvetsare, men tycker faktiskt pedal gjorde en rejäl skillnad,
Funkar dock bäst vid bänk eller allra helst om man får sitta ner.

Vattenkyld är verkligen inget krav och kan ibland bli bökigt då du måste ha en kylare med pump med dig överallt,
Vissa kör med kranvatten vilket verkar funka bra men närhet till kran och böket med att leda returvattnet till avloppet tycker jag blir för bökigt.

Måste man aldrig eller sällan över 150A så skulle jag nog välja storlek 9 på brännaren. Enkel, smidig och inget kylvatten.

En skillnad som jag märkt på min Kines svets är att den känns inte 100% stabil på låga amperetal.
Ibland verkar det som att den hoppar till och går över inställt värde, speciellt strax efter tändning av ljusbågen.
Jag har valt att aceptera att billiga maskiner gör så, och är man snabb med tillsatsmaterialet, så märks det nästan inte.

Jag vet också att på just min version, Jasic 200A så sitter det två plåtbleck som kan behöva sjusteras.
Tydligen används dom vid HF-Tändningen att typ gnistan ska kunna hoppa nånstans om man inte får igång ljusbågen direkt. Är måtttet fel så startar inte svetsen. (OBS mycket av vad som står här ovan är inte verifierat utan bara vad jag känner och tror)

Tillagt.
Jag ligger på Ca 6L/min, funkar oftast bra.
Jag tror att Migatronics slangpaket finns med potentiometet i handtaget vilket jag hade tyckt va smidigt,
Letat länge efter ett begagnat. Finns säkert fler men det är dem som jag har sett.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pejtan

#88 » 01:29:08, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trixshooter skrev:
Gossebear skrev:Vad skall du köra?
Alu?
Rostfritt?
Smått ?
Stort?
Produktion eller hemma fix?

Nä ingen produktion - jag lallar på i (lånat) garage med typ sånt här
https://youtu.be/ZYewhEi5NBE
bortsett från mördarrobotar så kan det vara smågrunkor, tex modellplan, miniatyrer åsså vidare ändå opp till plåtmål till skytteklubben
det är skojigt att dona ihop nån prototyp å förbättra gammalt skrot
https://youtu.be/ltYw-LIwNY0
Rostfritt ja, och allt annat för den delen eftersom jag handlar på metallåtervinningen/skroten

Gossebear skrev:Smått, ta minsta slangpaketet du kan hitta,
Stort: absolut vattenkylning, så även produktion

Gossebear kan du som är klurig förklara valen i rullisten?
http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... 0-mlp-puls
Förstår att det är olika slangpaket/brännare men kan du vara snäll och hjälpa mig och förklara vad det är för skillnader o vad valen innebär?

Gossebear skrev:Alu med puls är lyx, går bra utan
RF mycket lättare med puls , går utan men kan vara svårt vid kanter och hörn, och tunt mot grovt.

Hur mycket pengar tänkte du investera?

Blir lån, tidigare har jag köpt beggat svets, kompressor, vinkelslip etc mm och A L L T absolut varenda pinal har havererat näst intill omgående, så bättre EN ny grej än 30 stendöda hylldräpare.
Och med en chans att få det rätt vill jag veta vad som är bra, en billig grej som är värdelös är inte någon glädje, en riktigt grej som håller livet ut och förvånar att den funkar myyycket bättre än man kan fatta - det är värt hjärtinfarkterna på klarna fakturorna...
Men som du hintar hade en eller några informativa tester varit guld värda, se vad skillnaderna är mellan olika priskategorierna...

Gossebear skrev:Jag är jäkligt nöjd med min Esab 2200i Ac/dc så kan köra alu & svart/ rf med puls , ingen vattenkylning, men hotstart funktioner och en jäkla massa roliga inställningar .
Vadlde W20 slangpaket från början men hade gärna haft ett mindre för små sakerna. kör en del tankar till båtar i RF och då är pulsen god. Har ingen fotpedal, men funderar på att skaffa.


I trådarna här snackas om CK17? Är det ett mycket bättre handgrepp än Kemppis och Esabs?

Tack att ni hjälper vänner!!!



CK17 är CK Woldwides märke och just CK17 är standard-hantaget, gaskyld, godkänd för 150 Ampere vid 100% intermittens. CK9 är den mindre modellen, godkänd för 125 Ampere, också gaskyld. Se till att ta SuperFlex slang!
:thumme:
Pejtan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:31, 11-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#89 » 18:20:15, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

såg just lite info från nätet vilket lät bra

200A maskin max 7mm luftkyld utan någon ext värme
annars vatten kyld 275-300A

finns fler bra saker att tänka på
ca 12 min in tips #4



danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

AN

#90 » 15:48:43, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några bra tum-regler för ström kontra godstjocklek? I olika material?
Vad ska/bör elektrodutsticket vara?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se