Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 16 av 17
Diskutera svetsning här

magloman

#226 » 16:21:31, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte canbuss är det vanligt med 10k vridpot.
Du får väl studera elschemat o se.

Vissa handtag har ju både pot o knapp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



toker

#227 » 16:29:45, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget elschema och begriper troligtvis inget av det men vore smidigt med fjärr men finns ju färdiga pedaler med kontakt för rimliga pengar runt 500 kr har jag för mig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Raijin

#228 » 14:08:19, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej - chansar att lägga in frågan här eftersom det är en nybörjarfråga.
Bakgrund: Köpte en enkel Kina-TIG/MMA DC 200A (220V) på vinst o förlust - kostade bara 1500:- så det var inte mycket att förlora om den inte skulle funka.
Hursomhelst så går det riktigt bra nu när jag lärt mig att alltid jobba med stöd för handen och att slipa alla ytor som skall svetsas.

Nu till frågan - kör med lila elektrod 2,4, maskinen har ingen visning, men skulle tippa på ca 70-80A om reglaget är linjärt. Hylsa 6 och flöde ca 8l/minut.
Handslipar på slipmaskin ca 30 grader och trubbar av spetsen en aning.
Svetsarna blir generellt ganska bra, men elektroden blir mycket snabbt rund så att ljusbågen börjar irra runt - är det normalt eller kör jag för mycket ström/för lite flöde?
Eftersom det går bra så är väl tanken att skaffa en enklare AC/DC (sneglat på Stahlwerks maskiner) - är det någon som har synpunkter/erfarenhet (hittade en tråd där det fanns en del klagomål, men den var några år gammal och hade lite koppling till en svensk firma som sålde deras maskiner)
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

tortap

#229 » 14:30:33, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite blind som leder en blind här då jag är helt grönTIG. Men om spetsen blir rund så är det för mycket ström snarare än problem med gasen.

Sen om Stahlwerk. Har en kompis som hade problem med sin 200A Stahlwerk AC/DC TIG Plasma MMA att den går som lägst till 18A på AC men den verkar visa helt galet så det verkade mycket varmare än förväntat. Bränner hål i 1 mm alu direkt. Vi tog igår och jämförde med min ESAB och försökte matcha frekvensen då den inte går att ställa på Stahlwerken. 18 köttbullar på stahlwerken var som 35-40A på ESAB. 4 mm alu tänkte vi prova ca 120A men det funkade bättre på 60 bananer. Sen har den med plasma heller inte möjlighet till fotpedal som den utan plasmafunktionen ska ha. Det lilla jag svetsat så vill man _verkligen_ ha möjlighet att reglera strömmen under svetsning i alu. Det beter sig inte som stål med värmeledningen, man vill snabbt få en smälta men sen kunna reglera ner.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Turbodiesel

#230 » 14:37:41, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt polaritet? (minus till elektroden)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Raijin

#231 » 14:53:31, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Rätt polaritet? (minus till elektroden)

Har funderat på det.....
Maskinen har en anslutning för MMA, en för TIG (el o gas i samma + styrkabel) och en jordanslutning som enligt anvisning är gemensam för MMA o TIG
(vilket inte stämmer med att TIG skall ha handtaget jordat och arbetsstycket som får +)
MEN.......
sedan finns det en omkopplare för TIG resp MMA och det får mig att tro att den brytaren kastar om polariteten, men det är bara vad jag tror.
Har inte vågat testa att flytta jordkabeln till MMA-uttaget, eftersom jag inte har schema på svetsen så vet jag inte riktigt vad som kan hända
Elektroderna jag använder ska tåla upp till 150A så de borde inte bli så varma
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Raijin

#232 » 14:59:23, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Lite blind som leder en blind här då jag är helt grönTIG. Men om spetsen blir rund så är det för mycket ström snarare än problem med gasen.

Sen om Stahlwerk. Har en kompis som hade problem med sin 200A Stahlwerk AC/DC TIG Plasma MMA att den går som lägst till 18A på AC men den verkar visa helt galet så det verkade mycket varmare än förväntat. Bränner hål i 1 mm alu direkt. Vi tog igår och jämförde med min ESAB och försökte matcha frekvensen då den inte går att ställa på Stahlwerken. 18 köttbullar på stahlwerken var som 35-40A på ESAB. 4 mm alu tänkte vi prova ca 120A men det funkade bättre på 60 bananer. Sen har den med plasma heller inte möjlighet till fotpedal som den utan plasmafunktionen ska ha. Det lilla jag svetsat så vill man _verkligen_ ha möjlighet att reglera strömmen under svetsning i alu. Det beter sig inte som stål med värmeledningen, man vill snabbt få en smälta men sen kunna reglera ner.


Har försökt reglera ner, men då blir ljusbågen för klen - dvs blir ingen riktig smälta

Måste hitta någonstans jag kan provsvetsa en billig AC/DC (Stahlwerk) - det mesta i Sverige verkar starta på 25 000 och det är en aning tufft för hobbybruk.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

AN

#233 » 16:11:01, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog säkerställt polariteten innan vidare felsökning, som Turbodiesel skrev.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Verktygsmakaren

#234 » 16:40:34, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 330A TIG och en 300A MIG från Stahlverk, funkar till det jag gör.
har även en 200A AC/DC 240VAC maskin från Stahlverk som används när jag behöver en portabel maskin. Den funkar också som förväntat.

Har försökt med lila elektrod men tycker den är onödigt känslig, ungefär som du beskriver.
Letar man lite hittar man tabeller över olika elektroder, på den som är i länken står det att 2,4 lila ska ha 110-210A på AC och 140-250A på DC. Men varför den skulle brinna upp för att den får för lite förstår jag inte.
https://www.svetsmaskinservice.se/PRI/S ... Z700030610

Min egna favorit är den röda när det är rostfritt och gröna när det ska svetsas aluminium. Det blir mest 3mm gods när det svetsas aluminium och då har jag 100A på displayen, men vad det egentligen är vet jag inte. Får värma en stund i början med sen går det bra, svetsar på ett lock på en fördelningslåda i aluminium som jag först lödad en massa rör i. Tyvärr, inga bilder, det e hemliga grejer. Det ska vara tätt och med bra värmeledning så aluminum är väl det som gäller.

Du lär märka om du har fel polaritet, elektroden smält mer eller mindre direkt.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Raijin

#235 » 17:19:05, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Har en 330A TIG och en 300A MIG från Stahlverk, funkar till det jag gör.
har även en 200A AC/DC 240VAC maskin från Stahlverk som används när jag behöver en portabel maskin. Den funkar också som förväntat.

Har försökt med lila elektrod men tycker den är onödigt känslig, ungefär som du beskriver.
Letar man lite hittar man tabeller över olika elektroder, på den som är i länken står det att 2,4 lila ska ha 110-210A på AC och 140-250A på DC. Men varför den skulle brinna upp för att den får för lite förstår jag inte.
https://www.svetsmaskinservice.se/PRI/S ... Z700030610

Du lär märka om du har fel polaritet, elektroden smält mer eller mindre direkt.


Har övat mig att svetsa på vanligt järn, tjocklek 4-5 mm, byggde ett svetsunderlägg (svetsbord utan ben) - elektroden smälter inte direkt, men blir rund efter ca 3-5cm fog. Har smält ihop en del skarvar utan tillsatsmaterial och även fyllt i spalter på upp till 5mm där kapningen inte blev exakt 45 grader. Efter att elektroden börjat bli rund så kan jag svetsa ytterligare 5-10 cm innan det blivit en "boll" på elektroden så att ljusbågen blir helt förvirrad. I början när jag doppade elektroden så blev det en boll direkt + mycket sprut o gnistor
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

magloman

#236 » 17:27:33, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för gaskåpa, bilder tack?

Gaslins sen 12 minutliter skulle jag provat.

Provat spetsa pinnen? Jag spetsar alltid mina.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Raijin

#237 » 18:33:08, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad har du för gaskåpa, bilder tack?

Gaslins sen 12 minutliter skulle jag provat.

Provat spetsa pinnen? Jag spetsar alltid mina.


Det var bara de enklaste grejerna med i paketet - lilla Linde - enkelt hantag med en klammad brytare på handtaget, gaskåpa 6 (ser ut som andra 6:or) - ingen gaslins.
Men det är väl bara att pröva med ökat flöde och spetsa elektroden (det jag googlat fram var att med ökad ström så skulle elektroden vara trubbigare, men det spelar mindre roll - just nu är det mest att prova sig fram)
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Volvot24

#238 » 19:32:12, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raijin skrev:
Har övat mig att svetsa på vanligt järn, tjocklek 4-5 mm, byggde ett svetsunderlägg (svetsbord utan ben) - elektroden smälter inte direkt, men blir rund efter ca 3-5cm fog. Har smält ihop en del skarvar utan tillsatsmaterial och även fyllt i spalter på upp till 5mm där kapningen inte blev exakt 45 grader. Efter att elektroden börjat bli rund så kan jag svetsa ytterligare 5-10 cm innan det blivit en "boll" på elektroden så att ljusbågen blir helt förvirrad. I början när jag doppade elektroden så blev det en boll direkt + mycket sprut o gnistor


En liten fråga, från en novis inom området.
Du kör väl DC likström, på järn och rostfritt?
Elektroden förblir spetsig, tills du ev doppar i smälta.

Växelström AC, till aluminium. Och då blir elektroden rund.

Bara ett långskott...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Raijin

#239 » 19:57:17, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Raijin skrev:
En liten fråga, från en novis inom området.
Du kör väl DC likström, på järn och rostfritt?
Elektroden förblir spetsig, tills du ev doppar i smälta.

Växelström AC, till aluminium. Och då blir elektroden rund.

Bara ett långskott...

.


Det är en DC-svets, och jag doppar inte elektroden, den blir rund (varm) ändå efter en stund
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Toost

#240 » 12:21:16, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tjockt gods svetsar du , alltså är det bilplåt eller .. ?
jag har i min maskin aldrig använt grövre elektrod än 1,6, borde inte spela nån roll för detta fenomen.
Polariteten kan ju teoretiskt vara omkastad men att sätta återledaren i fel uttag bör vara riskfritt, om du har plus (eller minus) på både elektroden och återledare då kommer det liksom inte att tända. ( Fråga inte hur jag vet det ...)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se