Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 17 av 17
Diskutera svetsning här

Raijin

#241 » 13:58:11, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Hur tjockt gods svetsar du , alltså är det bilplåt eller .. ?
jag har i min maskin aldrig använt grövre elektrod än 1,6, borde inte spela nån roll för detta fenomen.
Polariteten kan ju teoretiskt vara omkastad men att sätta återledaren i fel uttag bör vara riskfritt, om du har plus (eller minus) på både elektroden och återledare då kommer det liksom inte att tända. ( Fråga inte hur jag vet det ...)


Svetsbordet jag byggde var 4 o 5 mm gods och jag funderade o kom fram till samma - dvs + på båda anslutningarna är ofarligt - ska testa ikväll
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman



nimrod_pro

#242 » 14:43:08, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livslängden på elektroden som tidigare har berättat om visat beror en del parametrar.
Gasflöde (som även kyler handtag och elektrod)
Typ av elektrod.
Svetsström i förhållande till elektrodtjocklek.
Kvalité på strömkällan.

För att smälta en 2,4 så krävs det ju normalt en hel del kräm :)

Har en AC/DC Stahlwerk 200A maskin som fungerat bra det jag har använt den, lite osmidigt wp19 handtag till den bara. Det ända problem jag har är att knappen för fotpedal var felkopplad vid leverans.
Kör mycket med min ESAB Aristotig 315 nu för tiden men inget man släpar iväg nån annanstans för att svetsa, då är Stahlwerken lättare :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Raijin

#243 » 15:36:21, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad har du för gaskåpa, bilder tack?

Gaslins sen 12 minutliter skulle jag provat.

Provat spetsa pinnen? Jag spetsar alltid mina.


Awesome!!!! :shake_hands: Jag började med att göra en riktigt sylvass spets ca 15 grader, ändrade inget annat först, men ljusbågen blev varm o spetsig så det var bara till att sänka strömmen rejält. Körde ett par smältor både med o utan tillsats på rostfritt. Perfekt!!!! Bra kontroll på ljusbågen, ingen genomvärmning (dvs ingen kromoxid på baksidan av plåten) bra men begänsad utbredning på smältan. Körde sedan järn 4-5mm tjockt, fick öka strömmen en aning för att få fart på smältan men sedan gick det suveränt - och elektroden fortfarande sylvass efter 7-8 minuters svetsning.
Lösningen var alltså vass elektrod, sänk strömmen, ingen ljusbåge som värmde upp allt i närheten utan bara precis där jag ville ha smältan!!!

1 person gillar det här inlägget.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

Raijin

#244 » 15:40:40, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Livslängden på elektroden som tidigare har berättat om visat beror en del parametrar.
Gasflöde (som även kyler handtag och elektrod)
Typ av elektrod.
Svetsström i förhållande till elektrodtjocklek.
Kvalité på strömkällan.

För att smälta en 2,4 så krävs det ju normalt en hel del kräm :)

Har en AC/DC Stahlwerk 200A maskin som fungerat bra det jag har använt den, lite osmidigt wp19 handtag till den bara. Det ända problem jag har är att knappen för fotpedal var felkopplad vid leverans.
Kör mycket med min ESAB Aristotig 315 nu för tiden men inget man släpar iväg nån annanstans för att svetsa, då är Stahlwerken lättare :)

Som du ser i ovanstående inlägg så fixade det hela sig - nybörjarmisstag och ovana.
Du verkar nöjd med Stahlwerken så det kanske blir en sådan framöver - men jag läste på annat ställe att det inte gick att koppla in fotpedal på Wig 200 ST IGBT Tig, men du kanske har en annan modell?
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

nimrod_pro

#245 » 11:58:19, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer jag har en äldre stahlwerkmaskin från den tiden de var blå och de hade begränsat antal modeller. Nu verkar det kommit många modeller hos stahlwerk. Hoppet mellan en maskin utan ingång för pedal till en med pedal var inte många hundralappar. Jag kör kanske 90% av det jag svetsar utan pedal men alltid bra att ha speciellt om man tänkt sig köra aluminium.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Zukram

#246 » 16:59:15, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en migatronic 400 AC/DC från UK med vattenkylning och pedal. Det blev billigare inkl frakt än samma modell utan extragrejer a från Sverige. Är spänd på att provköra den nu, den verkar ganska kompetent :)

Hoppas bara den är inte knäcker mina 16A säkringar i startström, men den är switchad, så det borde gå bra.
Den som brann upp med garaget var en telwin 180 AC/DC som jag var rätt nöjd med, framför allt formatet, men jag tyckte menyerna var bökiga.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram

#247 » 17:01:23, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lift tändning upplever jag bara som vettigt ihop med spotwelding vid riktigt pyttiga grejor utan tillsats. Det finns några bra klipp på tuben där de gör så och det verkar ge en väldigt fin kontroll.

Migatronicen ska klara det, så det blir kul att testa :)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

tortap

#248 » 18:53:36, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle handla lite elektroder och hade siktet inställda på 2% lantan. Blåa. Fick Migatronic Super Blue på svetsbutiken, det ska tydligen vara just det 2% lantan. De funkar till allt. Lila ska vara bra men man hade sett mer rester av elektrod i svetsen i kritiska applikationer( kärnkraft). Röd var väl vanliga förut med lite radioaktivt torium. Kan man undvika det slipdammet så är det väl bra.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ianews

#249 » 19:19:07, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare. Jajamen. Jag har hållit på i minst 40 år men när jag skulle TIG:a 0,4 RF fick jag ingen ljusbåge hur jag än gjorde. Till slut hittade jag en reparatör som fick Covid så det tog ca en månad innan jag fick tillbaka den. Han var inte van med just ett TIG aggregat och gjorde ren allt och testade allt han kunde. Han bad mig kolla hemma och då fick jag en fin ljusbåge. MEN, i början hade jag nog stoppat in återledaren på - polen! Nu blev + och fungerade som det ska. Jag bävar för räkningen. Pinsamt, pinsamt.
Bild
IanM

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#250 » 12:00:51, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev tvungen att snabbt bygga en kärra åt TIG-svetsen nu när den var ren ut-och invändigt:)
Bild
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Toost

#251 » 00:48:16, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

dags att väcka tråden :-)

Vid ett besök på den lokala återvinningsstationen låg ett paket AGA H44, 2 mm tråd på marken bredvid metallcontainern. Alltså den klassiska gassvetstråden.
Jag plockade naturligtvis med mig detta och använt som tillsatsmaterial vid tigsvetsning, typ avgasrör etc, med resonemanget att TIG och Gassvetsning , Acetylen/Syre, borde vara tämligen likt varandra vad gäller temperatur och process,
men , jag har noterat att då jag använder denna H44 tråd, då får jag "tomtebloss gnistor" ur smältan vilket jag inte får med en förkopprade TIG tråd jag har.
( ett paket från Biltema , kanske 10 år gammalt) man kan i princip inte avsluta en pool utan krater med H44 men det funkar fint med TIG tråden.

Nån som kan förklara detta för mig ?

3 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se