Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 2 av 17
Diskutera svetsning här

DennisCA

#16 » 09:26:57, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

CK17 är stora linde.

Brännare av typerna 9, 20, 24/25 är lilla linde
17, 18, 26 är stora linde.

Söker man online efter förbrukningsdelar på t.ex. Ebay så brukar de flesta referera till stora linde delar som WP 17 18 26 samt WP 9 20 25 för lilla linde.

Tog en stund att få allt det här utrett i huvudet då jag började. Det kan verkar som det är en sjuhelsikes massa standarder men det är bara två st.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



ner

#17 » 10:26:25, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den sammanställningen!

Jag kommer att köpa lilla Linde vattenkylt i framtiden. Otroligt mycket smidigare. Har varit och känner och klämt på kompisens fronius.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Gossebear

#18 » 10:42:08, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenkylt är bättre, haft en del problem med gaskåpor som spricker när man kör inner hörn, har väl för lite gaskylning så yttersta kransen har spruckit av värmen på gaskåpan.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

DennisCA

#19 » 11:25:41, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att bygga en vattenkylare själv. Fick en vattenkylningsadapter till min kemppi så jag kan koppla in brännare med 3/8" BSP kopplingar. Det går även att koppla den så den funkar med gaskylda brännare. Funderar om jag borde skaffa en CK17 med superflex slang när jag gjort min pedal färdigt, för det kan ta lite tid med kylaren... Trött på kemppis brännare, klumpig och jäklig tycker jag, och slangens skyddskåpa är styv som bara den.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Patrik Stenbäck

#20 » 13:08:24, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är också nybörjare!

kan du inte döpa om tråden till "svetstråden för nybörjare" eller nåt sånt.
tanken är att man kan diskutera frågor med varandra och förhoppningsvis kanske få lite svar av någon som kan.
här kan man även lägga ut bilder på framgångar o motgångar och ge och få tipps av varandra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

ner

#21 » 13:24:38, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik: håller med!

Dennis: Varför inte gå på ett lilla Linde om du ska köra vattenkylare? Vet inte vad begränsningen är ampere/elektrodstorlek men kompisen har en 250A maskin med lilla. Vet inte vilket motsvarande WP # det är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

DennisCA

#22 » 13:43:51, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Patrik: håller med!

Dennis: Varför inte gå på ett lilla Linde om du ska köra vattenkylare? Vet inte vad begränsningen är ampere/elektrodstorlek men kompisen har en 250A maskin med lilla. Vet inte vilket motsvarande WP # det är.


Det är en #20, luftkylda dito kallas för #9. En #20 vill jag skaffa också då jag har vattenkylning, min svets klarar 300A men jag vill ha den lilla brännaren, svårt att tro jag behöver mer än 250A.

Men vattenkylaren är där borta i framtiden nånstans... Jag vill ju ha något bättre än min TTKa typ igår. Så då är det ju luftkylt som gäller och jag vill inte vara för begränsad med strömmen heller. En CK17 klarar 150A med 100% intermittens så tanken var att jag borde klara mig på den tills jag får vattenpaketet färdigt... Finns ju också stubby gas lens kits till den så man får den lite hanterligare.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ner

#23 » 16:01:33, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dennis, låter som att du resonerar som mig, kör vidare på det luftkylda tills det blir vattenkylning och lilla Linde. Men jag har inte tänkt byta nåt innan.

Trixshooter: för att svara på lite av dina ursprungliga frågor.
Friköpt flaska 11kg (air liquide) ren argon ca 4500-5000kr Edit: engångskostnad. Jag har handlat av pite transport på öns industriområde i Öjebyn. Haft lite bättre priser där och de har varit väldigt bra att göra med.
Köpte tillsatsmaterial från svetsprodukter i Piteå till svart/rf/alu en förpackning av varje ca 2000kr
Wolfram 1.6mm 2.0mm 3.2mm köpte tre av varje. Minns inte vad det kostade ca 500-600kr

Svets finns ju från några tusen, tex anab säljer en ac/dc 200 amp utan så mycket finesser för 4500:- tror jag. Men jag fastnade för Everlast. Mycket finesser för inte så mycket pengar. Byggkvalitet? Tja som med allt som är byggt i Kina är det alltid svårt att veta. Men begagnat kvalitetsmärke med samma spec är ännu dyrare och då är det begagnat.
Valet av maskin tycker jag är allt annat än enkelt för en glad amatör.

Edit: fjärrkontroll är svårt att använda med tighantaget i ena handen och tillsatsmaterialet i den andra, men fotpedal är fint att ha. Har kört lite själv med fotpedalen i alu. Men jag kommer definitivt att köra i svart också. De som kan det här menar på att till alu är fotpedalen ett måste.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

DennisCA

#24 » 17:24:44, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag köper rent skit eller om det är löjliga påslag då man köper lokalt, men jag har köpt alla mina elektroder från kina, cirka 6-7 euro för en 10-pack. Jag har 1.6mm som jag inte använt och 2.4mm som allround (3/32nds, Jody på welding tips and tricks säger det kan man klara 90% av svetsningen med)

Dom verkar nu funka... Har också en 11l flaska men läser man vad andra länder betalar och hur stora flaskor dom får blir man rent sagt förbannad. Nog fortfarande en monopolsituation här uppe.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Patrik Stenbäck

#25 » 22:10:15, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: jag ser att tråden ändrat namn och uppfattar det som att det är fritt fram att posta lite bilder på både framgångar och motgångar så jag skrider till verket...

första gången jag provade tiga så gjorde jag alla tänkbara fel jag kan tänka mig, jag vifta med tråden in och ur gasflödet, vinklade munstycket för mycket, givetvis doppade jag även elektroden i smältan och pinnen i elektroden.
jaja efter lite fingervisning av min bror så fick jag till några "fina" svetsar och beslöt mig att sluta för dagen, man ska sluta när man är på topp :vissla:

i helgen som var gjorde jag ett nytt försök och då gick det "bra" mest hela tiden (nu försöker jag bara göra raka svetsar platt på en aluminiumplåt) jag testar mig fram hela tiden och försöker lära mig något utav det

Bild

Bild

Bild

lite sotigt
Bild

bocka till en liten lucka och svetsade
Bild

sen försökte jag svetsa ihop två plåtar i vinkel och då blev det så här


Bild
Bild

det gick ta mig f.n inte hur jag än försökte......inte nog med att jag lånar brorsans svets , gas och pinnar så måste jag fråga om hjälp oxå.
visa mig hur du gör! sa han, jag sätter mig och försöker svetsa

försöker göra en smälta på liggande plåten
Bild

försöker göra en smälta på stående plåten
Bild

ljusbågen vandrar lite överallt och inget blir bra

för det första så har du för låg ström (höjde från 155 till 180)
sen kommer du för långt ifrån men om du håller så här
Bild

jag provade och brorsan tittade på, fick upp smältan bra med stabil ljusbåge -sen matar du på ganska ordentligt första insticket,sa han så du kommer igång sen gå sakta frammåt. sen funkade det betydligt bättre och jag fick till några skapliga svetsar så då slutade jag när jag återigen va på topp :vissla:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

magloman

#26 » 22:37:17, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt Patrik :thumme:

Jag håller med om att 2,4mm pinnar täcker det mesta behovet. Jag gillar o vässa mina också och då behövs det iaf inga mindre än dom.

Jag har upptäckt att mängdträning över lång tid är det som gör att man blir bättre(iaf jag).
Tycker att efter ett långt uppehåll blir det bra på en gång :-)

har nog TIGat upp 10 st flaskor(11 liters) iaf sen jag börja. Det börjar bli bra nu.

Har blivit så att jag tar TIGen nu som första val om nåt ska svetsas. Men blir det mycket och grovt blir det MAG eller MMA.

Mitt tips är att ha en hel hög med vässade pinnar sen byta sfs man doppar. Ibland går det köra vidare ändå men det blir inte lika bra drag i grejerna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bengt Erik Eriksson

#27 » 23:03:23, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant detta. Köpte en stahlverk kombi mma. Plasma TIG.. Mest för MMA och plasman. Tigen följde ju mer eller mindre med. Men provat lite. Tyvärr finns det ju knappt inga finesser. Endast DC. Har inte brytt mig om att skaffa riktig gas utan kör med Atal mig gasen från Air liquide. Provat lite men det går inget vidare doppar elektroden och spräcker dysor. Osv . Borde väl satsa på att träna med den.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

joelericsson

#28 » 23:55:32, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips vid dc svetsning är att se till att ha bra spets på volfram. Har man doppat ska man slipa. Även om man inte doppar så märker man skillnad när man slipar om spetsen efter en stund. Själv föredrar jag en vass spets typ som pennan ur en pennvässare, men det viktiga är att man lägger tiden som behövs för att få en bra spets när man slipar. Det är svårt att få en jämn kvalité om inte spetsen är lik var gång man har slipat.

Förutom detta så kör nybörjaren ofta för kallt vilket gör att svetsarna inte blir så jämna.

Så öva på både slipning av wolfram och svetsningen så ger det sig med tiden!

4 personer gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#29 » 21:45:04, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har erfarenhet av Kemppis Mastertig mls 2300 ACDC? Ös på bara, positivt, negativt...
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

joelericsson

#30 » 01:12:01, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Nån som har erfarenhet av Kemppis Mastertig mls 2300 ACDC? Ös på bara, positivt, negativt...


Har svetsat en hel del med såna både med och utan vattenkylning. Inga konstigheter alls. Vattenkylaren gör rätt mycket på vikten vilket kan vara något att tänka på om du ska bära runt svetsen. Vi hade några olika på förra firman och kan inte minnas att det var några som helst problem..... Mer än att 230 amp inte alltid räcker till :grin:
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se