Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 10 av 17
Diskutera svetsning här

AN

#136 » 12:50:14, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska storleken på svetsströmmen visas i displayen när man ställer in svetsen på ratten, eller först när man börjar svetsa? Att den mäter den faktiska strömmen som en amperemeter?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



DennisCA

#137 » 13:26:45, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på svetsen ifråga och hur tillverkaren har designat det. Jag har nog sett svetsar där man får ampere i displayen direkt.

På min svets så I TIG läget ser jag inget på displayen före jag börjar svetsa, i MMA läget så ser man hela tiden för där är strömmen alltid på. Så jag brukar switcha om till MMA läge och lägger pedalen i botten, så jag kan se på displayen vad jag har till max.ström, sen tillbaka till TIG läge. Inte så ofta jag ändrar på det där då jag har pedal, brukar lägga på 150-160A max för det är vad brännaren klarar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

AN

#138 » 13:30:58, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:På min svets så I TIG läget ser jag inget på displayen före jag börjar svetsa, i MMA läget så ser man hela tiden för där är strömmen alltid på. Så jag brukar switcha om till MMA läge och lägger pedalen i botten, så jag kan se på displayen vad jag har till max.ström, sen tillbaka till TIG läge. Inte så ofta jag ändrar på det där då jag har pedal, brukar lägga på 150-160A max för det är vad brännaren klarar.


Samma på min, då är nog allt som det ska då.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#139 » 22:08:55, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tekniken med att aldrig ta svetspinnen ur smältan, används bara på stål eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#140 » 22:18:45, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillsatspinnen ska aldrig tas ur gasens skyddsområde. Däremot tar man i regel ur den ur smältan. Man doppar lite då o då när det behövs.
Ibland lägger jag tillsatsen lite mer ner framför o håller still, då när värmen kommer så smälter det ihop med smältan. Sett andra gjort så också men tror inte man lär ut så.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#141 » 22:49:28, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tillsatspinnen ska aldrig tas ur gasens skyddsområde. Däremot tar man i regel ur den ur smältan. Man doppar lite då o då när det behövs.
Ibland lägger jag tillsatsen lite mer ner framför o håller still, då när värmen kommer så smälter det ihop med smältan. Sett andra gjort så också men tror inte man lär ut så.


Jo menade inte att ta tillsatspinnen ur gasens skyddsområde, utan ur själva smältan. Sett flera på youtube som använt tekniken. Får väl testa lite.
Det är på lite grövre du testat då?

Vad har ni andra för svetsar? Nöjda med dem?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#142 » 00:28:08, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört i allt från 0.4mm till 40mm med min tig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#143 » 00:35:32, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kört i allt från 0.4mm till 40mm med min tig.

Tänkte när du höll tillsatsen still, och inte doppade.

Vad har du för maskin då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#144 » 02:46:50, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat det på alla tjocklekar men bara på dc. Har en esab 2200i 1-fas inverter. Väldigt nöjd.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DennisCA

#145 » 07:33:15, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att hålla tillsatsen stilla och föra fram smältan över den kallas väl lay wire technique, kan man se på youtube osv. om man vill ha visuella exempel.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Berserken

#146 » 11:34:57, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berserken skrev:
DennisCA skrev:Blå till allt även här. Jag svetsar mest vanligt stål och har inte AC. Men dom lär va bäst på allt, även alu, om man kollar weldingtipsandtricks videos där han testar de olika elektroderna.

https://www.youtube.com/watch?v=bpanERwagaU
Då får man testa blå :thumme:
Skulle ta fram en ny elektrod på jobbet igår och då så jag att de var blåa så har visst redan testat dem :) Märker ingen skillnad mot de röda vi hadde innan
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

Loke

#147 » 12:18:32, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte börja tvivla på sig själv för snabbt när man tiggar aluminium. I helgen trodde jag att jag hade tappat kunskaperna helt, men det visade sig att det var ett sanlöst oxidlager samt att oxiden återbildades otroligt snabbt på det som skulle svetsas. Tror inte ens att materialet var riktigt svetsbart då jag aldrig varit med om något liknande.

Fick in en butiksskylt, en sån som hänger i kedjor från en "konsoll/hållare" som var sönderkörd av en traktor, själva konsollen hade lossnat från plåten (8mm) som sitter fastskuvad i väggen samt att själva utsmyckningen på konsollen hade lossnat. Hade detta varit riktigt svetsat från början hade inte detta hänt, nu hade delarna helt enkelt lossat från varandra då svetsarna som höll ihop det hela hade noll inträngning.

Slipade bort den gamla fågelskiten med lamellskiva, var nog svetsat med mig eller nåt, tokputsade med rostfri stålborste och kostade även på mig att rengöra med aceton. Själva konsollen med utsmyckningen gick väl hyfsat att svetsa, mycket dynga i aluminiumen men det funkade i alla fall.

Sen skulle själva väggplattan dit, det blev en värre historia, hur jag än gjorde rent, slipade och borstade fick jag inte bort oxidlagret, aluminiumet smälte under men på topp låg ett skitigt oxidlager. Var så jäkla hett så tillsatsmaterialet smälte innan jag fick det på plats samt att det rök grönt och gaskåpa och elektrod blev helt ljusgröna. Vad göra, verkar nästan som det inte är svetsbart material helt enkelt, de gamla svetsarna låg ju bara emot, ingen inträngning överhuvudtaget så nåt lurt är det nog med materialet, att skiten suttit ihop är nog ren tur kunde man tänka.

Efter mycket funderande så tog jag roterande filen, nåt måste jag ju prova och körde bort lite material där svetsfogen skulle ligga. Funkade inte klockrent men jag fick värma utav helsicke, backa på värmen och tillsätta tillsatsmaterialet, fick punkta mig framåt tills svetsfogen var fullbordad.
På slutet började oxidlagret komma tillbaks men med god vilja så klarade jag av att få ihop eländet med ett någorlunda utseende.

Vad var detta för någonting, grön rök, grejerna grönfärgade, ett oxidlager som nästan inte gick att få bort?
Kan det varit ett material som inte var svetsbart eller kan aluminiumet blivit kontanimerat av färgen som det var målat med samt att skylten varit utsatt för väder och vind/trafik i många år? Har svetsat omöjlig aluminium förr men aldrig varit med om liknande, och jag laborerade med inställningar och gasflöde samt olika grovlek på elektroder, det blev den grövsta jag hade genom att jag fick kräma på rejält med hettan.

Den enda elektroderna som funkade till detta var gröna som jag fick bollen på, testade guld och även andra men ingen av dessa hade en chans att bryta oxiden eller vad det nu var, annars kör jag med guldelektroder till allt, brukar funka väldigt bra.

Ändrat: syftningsfel


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

DennisCA

#148 » 14:05:18, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte varit ett lager anodisering? Det är ju ett tjockt oxidlager, som även kan färgas olika färger.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Loke

#149 » 17:02:03, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Kunde inte varit ett lager anodisering? Det är ju ett tjockt oxidlager, som även kan färgas olika färger.

Jo, det kan kanske varit nåt sånt men det syntes då inte sen jag hade slipat bort färgen och de gamla "svetsfogarna". Slipade endast där det skulle svetsas så hur det såg ut under färgen på resten av konsollen vet jag ju inte.

Som nämnts så verkar det vara något lurt då den gamla svetsen inte hade trängt in det minsta, var även så på plåtarna till själva utsmyckningen, gick lätt att bryta bort dom som satt kvar från fyrkantsjärnet som liksom var ramen, syndes bara som ett fingeravtryck där svetsen hade legat, såg ut som om plåtbitarna var limmade under svetsknölarna. :grin:
För övrigt så slipade jag nog bort mer än en millimeter på dessa direkt så det var kanske därför dom gick bättre och svetsa.

Troligtvis är skylten hemmagjord, någon har säkert tagit vad dom kommit över och byggt av. Jag menar en seriös firma med en något så när van svetsare skulle ju aldrig lämnat ut något liknande kan man tycka, själva svetsfogarna såg faktiskt förjäkliga ut, ungefär som det inte varit varmt nog, knöliga, höga och som nämnts inte någon som helst inträngning i plåtarna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#150 » 18:44:10, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som zink, dock är det betydlig viktskillnad mot aluminium, och aningen gråare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se