Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Trådmatning funkar ej bra,el fel, deca mic svets

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 19:27:15, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en gammal deca mig svets av en gubbe, han sa att det va något fel med trådmatningen som tydligen var vanligt, jag fick även men några motstånd ?m.m. När man vrider på potensiometern så är det bara dom två sista milimetrarna som funkar på den och då snurrar trådmatningen igång, fram tills dess står den still. Så det går inte att få någon presision på matningen. Någon har ju grejat med det som ni ser på bilderna. Har ni några tips vad det kan vara? Vad ska jag börja att mäta/kolla
Bild
Bild
Bild
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



Rockstone (trådstartaren)

#2 » 19:28:59, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

Sparkz

#3 » 01:32:10, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan denne någon ha bytt potentiometern och satt dit en med för högt motstånd? 220 K känns lite högt... Om det är originalet som är medskickat, går det att se värdet på den?
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rockstone (trådstartaren)

#4 » 18:20:30, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Den som är medskickad är likadan men det kan inte va orginalet, pinnen är för lång om man säger så. Jag kan ju köpa en ny potensiometer och testa, Men Vad ska jag köpa för nån, Hur många ohm? Jag har ingen koll på detta
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

steffeb

#5 » 18:29:07, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske transistorn eller vad det heter, den där svarta med tre ben, inte för att jag vet något om elektronik men har bytt 2ggr på farsans svets. Där var dock matningen på max hela tiden.

En kompis lagade svetsen för 10 är sen, samma grej gick sönder igen för bara nån månad sen igen så då visste vi ju vad det var.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#6 » 20:54:20, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser nästan ut som om den tidigare potten varit monterad direkt på kretskortet,dom där grova bruna sladdstumparna har nått "Proffs" plockat dit då nya potaxeln var för kort.
Kolla att matarmotorn inte går tungt pga rost i lagren,den maskinen har stått fuktigt.....går motorn tungt mekaniskt är det nog sista millimetrarna på poten som behövs för att få igång den.Lika med rullen som pressar tråden ned i spåret i drivrullen,den ska gå lätt den med.
Har en Migatronic i en helt annan prisklass än den där maskinen som jag har bränt kretskortet på av nämnda anledning och en för skitig trådledare.
Stått inomhus i ett kallgarage i femton år,men kondensfukten slog ut kortet tillslut.

Mvh/Dexx :mrgreen:
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se