Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

storlek på pinnen

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera svetsning här

Eucharn

#46 » 17:05:19, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick som 'praktikant' i två år till en äldre herre när jag började jobba. Han började med att titta lite fördömande på mig och frågade -"Har du skyddsglasögon, pojk?". När jag svarade att jag hade det så sade han bara -"Bra, då kan du knacka slagg!". Det var ungefär vad jag gjorde i ett par månader innan han ens lät mig punkta fast plåtar. Trodde man var kung på att svetsa efter treårig verkstadslinje, men han tryckte ner en i skoskaften direkt :grin: Å andra sidan så lärde han mig otroligt mycket, i princip allt jag kan idag. I början tyckte man att han var en grinig gubbjävel, men ju mera tid som gick desto mer började man uppskatta hans erfarenhet. Hand hade börjat som svetsare vid 14 års ålder och var fyllda 60 när jag lärde känna honom. Egentligen skulle du skaffa dig en grinig gubbjävel som kan hjälpa dig :grin:

Återigen - öva, öva och öva. Du har ju redan visat att du tar det på allvar (väldigt seriöst med provbitar och studie av inträngning). Sedan vet jag inte om Filarc27 är världens mest lättsvetsade elektrod heller, även omden är hästlängder bättre än OK48.00 som faktsikt, trots att alla vet vad det är, är ganska jävlig att svetsa och få snyggt resultat. Prova få tag i Castolin 6600, till och med min fru kan svetsa snygga rotsträngar med den, känns nästan som att spritsa grädde i fogarna. Enormt lättsvetsad, och tydligen speciellt framtagen för maskinkonstruktioner, borde passa perfekt till dina boggielådor!
Redan som barn var jag en liten gosse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



JengaPRO (trådstartaren)

#47 » 18:46:21, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faktum är att jag har en granne som är gammal svetsare men han är jättetrevlig. Har funderat på att bjuda med honom ut till verkstaden. Jag är mån om att det blir bra prylarna inte ramlar isär. Läste i Karlebo handbok. Den rekommenderade 6mm pinnar till kärlfog i 8mm plåt så ni förstår om det finns lite funderingar.
Jag tror dom grövsta pinnarna jag har är 5mm och dom har jag aldrig använt. Kommer nog aldrig göra det heller då min master 2200 nog inte vill veta av pinnar större än 4mm. Det stod visserligen i Karlebo att rekommendationen var baserad på ekonomi. Ska nog prova på någon bit med en fet elektrod också för att se hur det blir. :)
Castolin 6600 har jag aldrig hört talas om. Den ska jag kolla upp. Finns en firma här i stan som nog har det mesta.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se