Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Jordning vid svetsning

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

MaChrill

#16 » 23:22:42, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:kan inte göra det, är en helt annan elektrisk krets.....

Två kretsar röd och svart, med var sitt batteri och glödlampa, slarvigt ritat. Strömmen flyter i varje krets efter som de är slutna, och lampan i varje krets lyser.
Bild

om jag kopplar samman kretsarna med en blå tråden, påverkar inget....
Bild
....inte om jag gör så här heller....
Bild
....efter som det inte är en sluten krets som går genom den blå tråden.

Ett feteproblem med din skiss är att det inte finns skyddsjord, då faller hela bygget...... Du har ritat två tvåledarsystem, det är tvåledare i sekundärlindningen i en svets. I primärlindningen är det treledarsystem (fas nollledare jord), därav finns möjlighet till fel..
Om man internt i svetsen jordar sekundärlindning till skyddsjord finns en stor potential, varför man nu skulle få för sig att göra nått så dumt ???
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag



Rubert

#17 » 23:33:13, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt inlägg 10 finns ett utdrag ur EN60974_1 som visar att utgående svetsledare inte får vara anslutna till skyddsjord.
De senare inläggen handlar om vad som skulle kunna hända om någon svetsledare vore ansluten till skyddsjord.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

danne mähl

#18 » 00:28:11, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering.
Jorden i huset är ju "jordad" i marken i princip
om de ligger en plåt på backen och det är blött så händer det inget när du svetsar. Det har ju många gjort. skopor plåtar maskindelar maskiner av olika slag. Så långt alt rätt

När jag svetsade på svetsbordet och jordningen Återledaren var dålig fastsatt så brann skyddsjorden upp till utsugsfläkten som är jordad
den hade kontakt via vent röret till svetsbordet
Det borde ju inte hända eller?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Rubert

#19 » 04:47:26, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara ett solexempel på det fall som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Om du inte har några skumma "egna" jordningar av svetsledarna så är svetsen felaktig (eller felkonstruerad). Ohmmät mellan svetsuttagen och chassi/skyddsjord på spänningslös svets i första hand.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

jörgen.ottosson

#20 » 06:45:39, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:.....
Ett feteproblem med din skiss är att det inte finns skyddsjord, då faller hela bygget...... Du har ritat två tvåledarsystem, det är tvåledare i sekundärlindningen i en svets. I primärlindningen är det treledarsystem (fas nollledare jord), därav finns möjlighet till fel..
Om man internt i svetsen jordar sekundärlindning till skyddsjord finns en stor potential, varför man nu skulle få för sig att göra nått så dumt ???



Det håller jag inte med om, jag kan rita med skyddsjord, tre faser och nolla, med det ändrar inget....eftersom kretsen för svetsströmmen inte är (eller får vara sammanbunden/ansluten) till skyddsjord (eller någon av faserna / nollan på premiärsidan.....)

efter som ingen anslutning finns när du börjar, så ändrar en anslutning inget.....

Finns en anslutning redan (någon som kopplat fel, en trasig komponent mm) då kan en krets bildas, och då kan man få den typen av fel som beskrivs....när man kopplar en till anslutning. ( tex mellan skyddsjord och återledare) För med två ledare kan du bilda en krets.

danne mähl skrev:....
När jag svetsade på svetsbordet och jordningen Återledaren var dålig fastsatt så brann skyddsjorden upp till utsugsfläkten som är jordad
den hade kontakt via vent röret till svetsbordet
Det borde ju inte hända eller?


Är återledarens anslutning dålig, så kan svetsströmmen leta sig andra vägar.....men att den tog vägen genom "skyddsjorden" har nog mera men en slump att göra än att det är en annan "jord" .......svetsströmmen kunde lika gärna ta vägen genom en fasledare, en stålskala, en hammare.....eller något annat som ger lägre resistans på vägen tillbaka till sekundärkretsen i svetsen.

( och du skulle fått samma resultat även om du hade "polvänt" och svetsat med "minus" och "jordat" med plus..... )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Palle500

#21 » 09:11:50, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:När jag svetsade på svetsbordet och jordningen Återledaren var dålig fastsatt så brann skyddsjorden upp till utsugsfläkten som är jordad
den hade kontakt via vent röret till svetsbordet
Det borde ju inte hända eller?

Som andra säger så letar sig svetsströmmen "tillbaka" till svetsen via de lättaste vägen/vägarna, och i ditt fall så verkar det varit via utsuget och dess skyddsledare.
Det som är konstigt är att varför brann inte skyddsledaren i svetsens kabel? Nu har du ju inte sagt vilken svets du använde, men det låter som en mindre modell som du lätt ställer upp på svetsbordet. Och sannolikt rör det sig om 1,5 mm kabel (max 10 Amp) och även skyddsjorden i den fasta installationen borde ha påverkats om inte både fläkten och svetsen satt i samma eluttag? Sen finns det ju olika nivåer på "brann skyddsjorden upp".
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

DennisCA (trådstartaren)

#22 » 09:24:54, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en billig försäkring att ha en plywoodskiva mellan svetsen och bordet alltså.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#23 » 09:39:51, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt hypotetiskt exempel.....på varför en skyddsjord "brinner upp" när man svetsar, utan att det har något samband med att det är en "jord"

Bild

Återledaren ("jordklämman") på svetsen har dålig kontakt med arbetsstycket (av någon anledning...)

svetströmmen letar sig då tillbaka en annan väg ( streckat grönt).....genom utsuget....till fasta elinstalationen (röt) ....till pelarslipen och genom skyddsjorden i slipen ut i stativet, som är i kontakt med en skada på återledarkabeln.....och sedan tillbaka till "minus" på svetsen.

OBS jordströmmen kommer inte att gå genom den fasta installationen (tre-fas ,400v med skyddsjord, RÖD) direkt till svetsen, efter som den inte är i kontakt med ("kopplad till") återledaren.
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Palle500

#24 » 09:44:11, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Det låter som en billig försäkring att ha en plywoodskiva mellan svetsen och bordet alltså.

Köp en ny svets allt annat är farligt med den trasiga svetsen du verkar använda.
Edit
Ursäkta mig DennisCA, jag misstog mig att det var du som hade bränt skyddsjorden. Förstår att du blir förbannad. Lovar att läsa bättre i fortsättningen.
Senast redigerad av Palle500 11:24:19, 03-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

DennisCA (trådstartaren)

#25 » 10:48:26, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta mig då det kommer en massa svar som verkar säga emot varandra. j*vla attityd.

För övrigt en hypotetisk fråga då jag inte har en svets som kan läggas på ett bord, eller ens ett svetsbord.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Palle500

#26 » 11:24:01, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta mig DennisCA, jag misstog mig att det var du som hade bränt skyddsjorden. Förstår att du blir förbannad. Lovar att läsa bättre i fortsättningen.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Skru'are

#27 » 12:37:17, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är EN nöt.
ETT nöt ser ut så här:
Bild
Ta :bira: och var sams.

6 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Palle500

#28 » 13:01:03, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Skru'are, men jag är inte tjurskallig, bara ibland
I detta fall hade jag järnsläpp och blandade ihop namnen. Var nog vagabonderande strömmar i hjärnans synapser.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

ghaven

#29 » 14:59:13, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har ikke noe særlig å tilføre ,men en gang i tiden mener jeg å ha hørt noe om indusert spenning og elektronikk om en ruller opp 50 m med kabel rundt apparatet uten å tenke seg om. Og hva som i verste fall kan skje om en har uflaks. Men mener å huske at så mange feil og tilfeldighete skulle oppstå samtidig at det ble regnet som usansynlig, men mulig å ødelegge et apparat på det viset. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Michael Meier

#30 » 15:32:53, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev: .... det kommer en massa svar som verkar säga emot varandra ....


Nå, vi befinner oss i ett diskussionsforum, vi vägrar att mumla för oss själva och alla svar leder fram till en eller flera svar på din fråga, det beror till och med på vilken svetsapparat du ämnar använda, i vilket fall, något isolerande, typ gummitassar, en träskiva leder skapligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se