Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Jordning vid svetsning

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 12:21:56, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tråd är utdelad från Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot.
/Holger



Om man ska använda ett svetsbord och vill ha jordkabeln kopplad till själva bordet... Är det farligt för svetsen om den är i kontakt med bordet, typ om den står på samma bord? Jag har googlat men det verkar inte vara en fråga som kommit upp. Ryggmärgskänslan säger det borde vara säkrare att ha svetsens chassi/fötter elektriskt isolerad från bordet men vad vet jag. Tänker bara kanske det kan komma ström eller något genom svetsen som sabbar elektroniken.


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Grisen

#2 » 12:55:01, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dig skeppsvarv där svetsen står inne i det fartyg som det svetsas på... Svar nej


Detta inlägg har valts som lösning

större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

danne mähl

#3 » 19:26:36, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följd fråga
Är jorden i eluttaget sammankopplat till jord på svetsen
Det kan den väll inte vara eftersom man byter polaritet beroende på pinne
Denna fråga borde vara självklar men vart lite osäker just nu
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

bonnen513

#4 » 19:37:31, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej precis som du säger så är det inte samma. det är nog fel term att kalla det jord det finns nog ett bättre ord. återledare kanske

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jörgen.ottosson

#5 » 20:00:22, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt, de är inte sammankopplade......men även om de skulle vara det, så påverkar det ingenting, eftersom en ledare inte kan bilda en sluten krets, så kan ingen ström flyta, även om potentialen är olika.

( du kan ju jämföra med att sätta plus sidan på ett "ficklampsbatteri" (1,5V) mot minus polen på ett bilbatteri (12V) ......inget händer, du kan även prova att vända på ficklampsbatteriet..... så länge du inte kopplar in en kabel till och sluter kretsen.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnen513

#6 » 20:19:09, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Denna tråd är utdelad från Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot.
/Holger



Om man ska använda ett svetsbord och vill ha jordkabeln kopplad till själva bordet... Är det farligt för svetsen om den är i kontakt med bordet, typ om den står på samma bord? Jag har googlat men det verkar inte vara en fråga som kommit upp. Ryggmärgskänslan säger det borde vara säkrare att ha svetsens chassi/fötter elektriskt isolerad från bordet men vad vet jag. Tänker bara kanske det kan komma ström eller något genom svetsen som sabbar elektroniken.

frågan är om det går ström genom jorden om tex återledarkabeln är dåligt ansluten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jörgen.ottosson

#7 » 20:29:38, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan inte göra det, är en helt annan elektrisk krets.....

Två kretsar röd och svart, med var sitt batteri och glödlampa, slarvigt ritat. Strömmen flyter i varje krets efter som de är slutna, och lampan i varje krets lyser.
Bild

om jag kopplar samman kretsarna med en blå tråden, påverkar inget....
Bild
....inte om jag gör så här heller....
Bild
....efter som det inte är en sluten krets som går genom den blå tråden.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1

#8 » 20:50:57, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA: jag förstår dig, jag har tänkt likadant men kommit fram till om så vore fallet så hade det varit katastrof lite här och var, och framförallt så hade vi hört detta genom TV, tidningar och annan media.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 21:29:13, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att v eta, då tror jag jag ska bygga ett svetsbord med svetsen integrerad innuti det. Behöver spara utrymme i min lila verkstad så.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Rubert

#10 » 22:02:32, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite text från europanorm EN60974-1, Arc welding equipment

" The welding circuit shall not be connected interna
lly to the connecting means for the external
protective conductor, the enclosure, frame or co
re of the welding power source, except, if
necessary, by an interference suppression network
or protection capacitor. The leakage
current between the welding outlets and the prot
ective conductor terminal shall not exceed
10 mA a.c. r.m.s. "

Texten säger att utgående svetsanslutningar inte får vara direkt anslutna till svetsens chassi/skyddsjord.
Filterkretsar får dock finnas mellan utgående anslutningar och chassi/skyddsjord under förutsättningen att strömmen mellan utgående anslutningar och chassi inte överskrider 10mArms.

En liten kommentar till Jörgens utredning om vad som händer OM både en av svetsens utledare och arbetsstycket skulle vara anslutna till skyddsjord.
Svetsströmmen kommer att generera ett spänningsfall i ledarna mellan svets och arbetsstycke. Man kan betrakta ledaren som ett batteri. Detta spänningsfall kommer att orsaka en ström (vagabonderande ström) i den krets som bildas av andra skyddsjordsledare till svets och arbetsstycket.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Janson1

#11 » 22:06:16, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall hända då?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#12 » 22:09:58, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visualiserar lite till.. frågan är både lätt och komplex (innefattar lite om och därför)
Höljet på svetsen = svetsen är ansluten till ren skyddsjord idag, det innebär att fram till nollskenan (i undercentralen eller huvudcentralen) skit samma ..säkringsskåpet! är dedikerad för felströmmar, person/brandskydd.

Obelastat = maximal kapacitet kvar.

I den bästa av världar, den teoretiska, är höljet på svetsen, bordet, golvet, allt du tar på, i samma enhet, hopbunden av kontakten med varandra, svetshöljet står på bordet som står på betonggolvet, där armeringen är hopbunden med skyddsjorden.

Allt ska vara i samma jord.

Vi skapar potentialskillnader genom gummisula, gummitassar på svetshöljet, bruten skyddsjord! och så vidare, vi ser inte felen, ibland är vi vilse, om du är perfekt och aldrig gör misstag, då går det fint med återledare i bordet, problemet uppkommer när du får sämre kontakt mellan bord och svetsämnet, vilken väg tar svetsströmmen då.

Att "alltid" flytta återledaren till svetsstället skyddar dei från misstag.

Som komplement till Jörgens skisser, en strömkrets utgår från "strömpumpen" = strömkällan, vad det nu är, accumulator, generator, transformator, solcell.

Det vill mena, den ena kretsen slutar där nästa "pump" tar vid, ta en av generationerna på Heleneholm som steg ett, kretsen som den genererar når enbart till primärsidan på första transformatorn, i sekundärsidan på denna transformator tar krets nummer två vid, och så vidare.

Själva svetsaggregatet du ställer på bordet skapar en egen krets, precis som alla tidigare "pumpar"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Rubert

#13 » 22:19:52, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om resistansen i svetsledaren inklusive kontaktdon är hög finns risk att de yttre skyddsledarna överbelastas och brinner av. Ett specialfall är om den svetsledare förbinder svetsens skyddsjord med arbetsstycket bryts under svetsning (typ jordklämman hoppar av) då kommer hela svetströmmen att gå i den yttre skyddsledarna som kanske bara har en area på 1,5mm2

Jag såg att Michael kom med ett inlägg som belyser samma sak men jag skickar mitt i alla fall.

Felstavning korrigerad
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Michael Meier

#14 » 22:32:40, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:....Texten säger att utgående svetsanslutningar inte får vara direkt anslutna till svetsens chassi/skyddsjord..


:shake_hands:

Huvuddelen av mänskligheten skulle nog ta den lätta vägen och säga att det inte är något problem , men marginalerna minskar betänkligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MaChrill

#15 » 23:06:13, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Om resistansen i svetsledaren inklusive kontaktdon är hög finns risk att de yttre skyddsledarna överbelastas och brinner av. Ett specialfall är om den svetsledare förbinder svetsens skyddsjord med arbetsstycket bryts under svetsning (typ jordklämman hoppar av) då kommer hela svetströmmen att gå i den yttre skyddsledarna som kanske bara har en area på 1,5mm2

Jag såg att Michael kom med ett inlägg som belyser samma sak men jag skickar mitt i alla fall.

Felstavning korrigerad

Har jag aldrig varit med om eller hört talas om detta fenomen.
Skyddsjord och svetsjord är ju inte sammankopplade i svetsen.
Får inte vara heller. Svetsbord ska vara skyddsjordat, svetsen ska vara skyddsjordad, det är högspänningssidan.
Lågspänningssidan påverkas inte av detta, det vore mindre bra.. Transformatorns två lindningar är mekaniskt skilda.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se