Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi Kempact RA 323R/A

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Droopfy (trådstartaren)

#1 » 12:16:08, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i tankar om att köpa mig en migsvets då det saknas i verkstaden jag håller på att bygga.
Snubblade över Kemppi Kempact RA 323R / 323A men hittar inte så mycket information / recensioner om dem.

Någon här som har erfarenhet av RA Serien?

Jag skulle nog vilja ha den stora just för möjligheten att kunna svetsa lite grövre dimensioner med rörtråd ibland.

Sedan är frågan om det bara är dumsnålt att köra R modellen?
R modellen är manuell och A modellen ställer in sig själv, men hur användbar är funktionen?

323 R går att få för 14000:- +moms nu
323 A landar på 17500:- +moms
Båda med 5 meter slangpaket och matarhjul.

Maskinen har också något som kallas HotSpot. Jag fick förklarat för mig att det är som en liten Induktionsvärmare. Frågan är hur kapabel den är? Det vore ju toppen om man kunde värma loss bultar etc där det är känsligt att komma åt med gassvetsen.

Någon här som har erfarenhet av denna svets? eller av de mindre modellerna.

//Simon
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600



Khan

#2 » 21:05:17, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har en kempact 253, måste vara R modellen eftersom jag får ratta in matning och ström för hand. Tycker svetsen funkar alldeles utmärkt, med min inte allt för stora erfarenhet av svetsning. Om jag köpt en ny idag skulle jag valt den automatiska, det blir en hel del provsträngar även fast man skrivit upp inställningarna sen tidigare.
Den där Hot Spot funktionen har bara testats nån gång, visst blir det varmt men inte så att bulten eller liknande blir röd. Dock blir själva värmestaven ordentligt röd, o rejält varm. Jag skulle kanske värmt längre men just det försöket gjorde ingen skillnad på det som skulle lossas, typ M20 mutter...
Men för övrigt en mycket bra svets!

// Henrik
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Droopfy (trådstartaren)

#3 » 00:33:35, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt inlägg Henrik!
Det blev en Kempact 323A tillslut. Kommer initialt kära 1.2mm rörtråd samt har matarhjul för 0.8 tråd.
Stod i butiken och velade en del mellan R och A modellen inget heöt lätt val. Det skiljer ju trots allt 3000 mellan dem.
Jag tyckte nog att det var lite svårt att få grepp på inställningarna då man bara är van vid en skala på 1-8 eller två rattar med 4 täta och 4 glesa steg samt analog ratt för trådmatningen.
Med modern display har man så mycket siffror och decimaler att hålla reda på. Givetvis lär man väl vänja sog vid det och få grepp på volt och m/min tillslut. Men fler knappar på en display är ju alltid lite roligare. :)
Den snälla säljaren såg väl hur jag våndades och antingen var det för att klockan var nära slutedags på en fredag eller så var han bara bussig mot mig och gjorde ett ännu lite bättre pris på A modellen.

Jag har beställt prylar till Hotspot funktionen så den ska testas och utvärderas.
Får återkomma när jag svetsat lite med den.

Formatet är iaf helt underbart. Vikten är i mitt tycke låg och om man har behov av att dra med sig svetsen över ojämn yta, typ icke färdigställd grusparkering (0.-90 grus) och in i ladan över en två decimeter tröskel så är den underbar med sina stora hjul. Som en säckkärra ungefär. Med firmans gamla kemppi som jag lånade hem höll jag på att slita mig fördärvad när den skulle lastas/lossas på släpkärran.

//Droopfy
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se