Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Söker bruksanvisn reserdvdelar till Nova Svets

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Per Einar (trådstartaren)

#1 » 14:07:06, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en äldre grå Nova Svets och idag lade den av efter att den hjälpt mig i flera år. Men...hittar den inte på nätet. Googlat men inte hittat ett endaste spår. Är den väldigt gammal så att det inte går att få tag på delar? Nova Svets 905 211 Norrländska Verktygsfabriken, står det på en plåt. Även kallad Hammerdaling!
Senast redigerad av Per Einar 14:19:56, 21-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0



Per Einar (trådstartaren)

#2 » 20:11:21, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag hittat felet, Nån som vet vad för lösning man ska använda för att rengöra metallen koppar som ärgat? Elsvetsen slutade fungera och sen nyfikenheten tog över för att se hur Hammerdalingen är konstruerad så tror jag jag hittat felet då kontaktytorna är helt gröna av ärg. Finns det nån vätskelösning att lägga kopparkontaktplåten i? för att få kontaktytorna helt rena.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0

torbjorn_forsman

#3 » 22:55:02, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för kontaktytor? Kan du ordna några bilder? Och vad är det för typ av svets? Svetstransformator, svetslikriktare, MIG, roterande omformare etc ?

Oftast är det inte så lyckat med betning eller kemiska metoder för att få bort oxid och ärg i elektriska sammanhang, det är lätt gjort att det blir någon annan beläggning istället, som kanske ställer till lika mycket elektriska problem som ärgen även om den inte syns.

Ska man ändå ta bort ärgen kemiskt så kan man prova med någon svag syra - ättiksyra, citronsyra, fosforsyra etc , lagom utspädd med vatten. Avkalkningsmedel, diskmaskinsrengöring, toarengöring, kylarrens är exempel på "färdiga" produkter som kan tänkas innehålla ungefär rätt saker (men läs det finstilta först och kolla att det verkligen är ett surt medel). Men skölj noga efteråt så det inte blir några syraspår kvar, och se noga till att syran inte får chans att krypa in t ex i mångtrådiga kablar eller transformatorlindningar där den kan förstöra isolering eller är svår att skölja bort.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HenrikGbg

#4 » 23:25:13, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd sen VASELIN som oxidskydd, helt outstanding, stelnar ej, härsknar ej men skyddar perfekt.

1 person gillar det här inlägget.
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

Per Einar (trådstartaren)

#5 » 18:55:46, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerade att rengöra kontaktplattan med en blandning av en matsked citronsyrapulver, en matsked Ajax skurpulver som jag hittade i städskrubben. Vet inte när det blev köpt men säkert 30 år sen. och en liter vatten. Kontaktplattan fick av min begränsade tidskäl idag ligga ett dygn i vätskan. Sen är frågan vad jag ska rengöra kontaktytan i strömbrytaren med, som inte går att ta lös utan omfattande demontering.

Bild
Bild
Bild
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0

torbjorn_forsman

#6 » 21:34:32, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för material/ytbehandling i kontaktfjädrarna? Om de är försilvrade så spelar det ingen roll att de är svarta och fula, silveroxiderna leder ström lika bra som metalliskt silver. I så fall räcker det med rengöring - t ex lacknafta eller bensin och tandborste, blås torrt med tryckluft efteråt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Per Einar (trådstartaren)

#7 » 23:58:57, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tack för rådet. Det blir en fin blåsig dag att vara inne och göra det i morgon. Halv storm i byarna redan nu.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knopen och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se