Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hur lagar man en mig svets?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

mak1 (trådstartaren)

#1 » 20:53:41, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har även skapat denna tråden på elektronikforumet.com.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=56017


Bild

Bild

Bild

Min migsvets har lagt av och jag har googlat lite på nätet för att försöka bli klokare... Svetsen är en gammal "Kemppi Migomat 160", eftersom den är så gammal så verkar det inte finnas några scheman mm. på nätet. Eftersom jag är novis på elektronik så tänkte jag se om någon vänlig själ kan ge mig lite vägledning.
Som jag förstått det när jag tittar i svetsen så är det inte någon rymdteknologi vi pratar om (tror jag;-)).

Alla funktioner verkar ok (kontaktorn drar som den ska, motorn för trådmatning går att reglera mm.) MEN där finns ingen "ork" i den... Har svetsat med den tidigare och den har varit helt fantastisk, vill därför ge det en chans att laga den.

Har provat lite enkel felsökning (kollat att jag jordat ordentligt, att faserna kommer in osv). Antar att något i elektroniken alt. tyristorer eller liknande lagt av och därför har den tappat orken.
Som jag nämnde tidigare så "fattar jag nada" och hade varit tacksam om någon klok kan säg var/hur jag bör börja felsöka.
Bifogar lite bilder:

Tacksam för alla svar!
mak1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:42, 29-12-2011
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 21:22:58, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt att du har alla faser även under "belastning"och ända fram till transformatorerna....så du inte lider av glappkontakt.

Annars ( om allt i övrigt är bra) så tycker jag det låter som du har listat ut själv vad som är fel, tyristorer som gett upp. Det ser ut på bilden som du hittar dem längst ned bland kylplåtarna.....men det finns inget enkelt (och säkert ) sätt att mäta upp vilken/vilka som är trasiga, som jag känner till.....så det kan jag inte tipsa om. Det jag ser som alternativ är demontera likriktar bryggan ( med tyristorerna, märk alla anslutningar noga....fota gärna ) och se om du kan se någon beteckning på tyristorerna, de kanske kan köpas på elfa (ed) och sedan byt allihop. Eller ta med hela bryggan (eller hela svetsen) till någon "el-firma" som kan felsöka (och byta dem åt dig.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mak1 (trådstartaren)

#3 » 21:29:32, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för ditt kloka svar! Har inte mätt under belastning. Ska kolla lite närmre på detta imorrn.
mak1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:42, 29-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#4 » 21:43:31, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till Maskinisten!

Kemppi och ESAB är företag som mycket gärna hjälper till med manualer och annat om man mailar och frågar.

Glöm inte att rapportera om du hittar lösningen! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

mak1 (trådstartaren)

#5 » 22:12:05, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för ditt tips.
Ska kolla med Kemppi. Självklart återkommer jag med en ev. lösning och på så vis kan hjälpa andra :thummar:
mak1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:42, 29-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#6 » 23:18:21, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät spänningarna till matarmotor utan och med belastning !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

mak1 (trådstartaren)

#7 » 09:40:57, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mätt spänningen i matarmotorn. Den ger 1.5V, 3V, 5V, 7V och 9,5V beroende på vilket trådmatarläge jag väljer.
mak1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:42, 29-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

mak1 (trådstartaren)

#8 » 17:31:13, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJ det var ganska enkelt att lösa problemet!!!
Bytte ut matarkabeln och den kabeln som går från matarkabeln fram till kontaktorn innan trafosarna, den senare var synligt skadad/helt av på en fas. Nu går svetsen som en klocka igen! Tack alla för hjälo o inputs :thummar:
mak1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:42, 29-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#9 » 18:09:36, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det gick att lösa. :thummar:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Holger

#10 » 00:19:52, 31-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Patrik Carlsson

#11 » 15:26:31, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har du någon bild på hur kablarna till matningsomkopplaren är kopplade?

Mekar med en likadan nu, som inte vill köra trådmatningsmotorn på högsta fart.
Mäter jag på omkopplaren så får jag kontakt mellan ingång och ut till varje plint på respektive läge.

Men som sagt så är högsta död ändå.
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

torbjorn_forsman

#12 » 16:02:41, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett enklare elschema (förbindningsschema) brukar finnas uppklistrat på någon av täckplåtarna på Kemppi. Där borde det synas hur trådmatningsomkopplaren ska vara ansluten.
Jag kan annars tänka mig att det finns ett relä någonstans, som ska koppla förbi reglerkretsen då man vill köra högsta fart på trådmatningen. I så fall är det inte omöjligt att det är det relät som krånglar. Lyssna efter om det klickar i något relä då du växlar mellan högsta och näst högsta fart, och titta i så fall närmare på det.

Ett tips beträffande styrkortet: Det ser ut att vara byggt till största delen med motstånd och kondensatorer från Philips. De är i stort sett av utmärkt kvalitet, men se upp med de två stora blå elektrolytkondensatorerna. Sådana kondensatorer med ljusgrått/beige gummi vid pluspolen brukar torka ut med tiden, de som har svart gummi där håller bättre.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Patrik Carlsson

#13 » 02:14:42, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då får jag kika på det i morrn :-)

Tackar!

Edit:
Fast jag begriper inte varför den ska gå via relä och huvudbrytaren och hej och hå istället för direkt till trafon som alla andra...
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Patrik Carlsson

#14 » 13:23:12, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade två likadana relän, bytte plats på dem, ingen skillnad.

Inget schema på svetsen.

Men jag fick schema och manual från Kemppi, lägger med dem här så kan någon lägga upp dem i downloads :-)


Laddade upp filerna hit:
Kemppi Migomat-160 manual
Kemppi Migomat-160 elschema
/Holger
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Patrik Carlsson

#15 » 13:34:49, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på att det är på/av vredet som dummar sig.
När jag har det på "punktsvetsläge-en-punkt" så snurrar trådmatningsmotorn :-)
Men inte på normala svetsläget och flerpunktsläget.

Nu ska den få sig en duvning med oxidrengöring och skydd :-)
/ Patrik

1 person gillar det här inlägget.
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se