Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny svets Migatronic Flex 3000

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

dejvi (trådstartaren)

#1 » 21:21:36, 30-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick för mig att byta svets efter att ha svetsat grävmaskinsskopor av och an under hela sommaren. Har varit väldigt nöjd med den gamla Migatronicen (automig 273), men intermittensen var inte riktigt tillräcklig den senaste tiden då godstjocklekarna bara blivit grövre och grövre.

Nämnde i problemen åt en kamrat som genast blev intresserad av automigen, så då va det bara att börja leta efter något nytt!

Hade tänkt mig något enkelt men större, typ 300A med bättre intermittens. Den gamla hade "bara" 35% på 200A (max 250A) Så bättre än så skulle det vara...
Ska funka bra till både tunnplåt och grövre. Billigt är ju alltid ett krav... :grin:

Hittade en begagnad Migatronic Flex 3000, större och bättre intermittens 60% vid 250A. Men allt annat än enkel... Finns egentligen allt för mycket funktioner för mig. Synergi, puls, quattropuls, miglödning och allt vad det heter... :???: Massor med svetsprogram att välja bland och inställningsmöjligheter hur mycket som helst. Får väl lov att låta allt ta lite tid, men kan någon svara när man ska använda puls-funktionerna? Vad jag har läst så ska det bli mindre "loppor" och mindre värmespridning. Stämmer det? Tycker inte jag märker så stor skillnad... :vissla:

Vad innebär spänningstrim? Kan justera spänningen både plus och minus. (-10 till +10V)
Har mest bara kört på Ampereinställningen, men vill ju lära mig att finjustera också :grin:
Bild
Så ser den ut. Lite S45-grindar i förgrunden. Blir säkert bra övningsobjekt :grin:

Tyvärr har jag 3 söndriga knappar på svetsen också...men säljaren lovade stå för kostnaderna att fixa knapparna så vi ska hoppas att det löser sig enkelt. Migatronicservicen menade att det var själva bottnen som skulle bytas, 208€ för ny tryckplatta (samtliga knappar). Någon som har tips på duktig montör i Vasa med omnejd?

Kan inte annat än skryta på Finlands Migatronic kontor! Svarade på lördagförmiddag, påväg till simhallen med familjen. Lovade återkomma i ärendet. Ringde 3 timmar senare, pratade tålmodigt i 35 minuter och skickade sedan kostnadsfritt ett uppdateringskort till maskinen! Otroligt! :hurra:



Laddade upp filerna hit:
Migatronic Flex 3000 Compact bruksanvisning
Migatronic Flex 3000 Compact reservdelskatalog
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



85magnus

#2 » 16:51:44, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du nöjd med sveten..
Ligger en flex duo 3000 på auktion när mig nu som jag funderar på att buda på??
85magnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:37, 10-04-2016
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405, Grålle, Huddig 960

DennisCA

#3 » 15:03:20, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miglödning låter trevligt om man svetsar mycket bilplåt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dejvi (trådstartaren)

#4 » 23:08:20, 12-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, har fungerat felfritt efter byte av knappbotten. Uppdateringen av programvara var också enkelt, bara lägga in ett kort i en kortläsare i svetsen så skötte sig resten själv.

Borde sätta mig in i alla finesser, men blir mest bara reparationssvetsning hela tiden. Har blivit ganska många grävmaskinsskopor så tycker jag har svetsat tillräckligt för att kunna säga att svetsen har varit riktigt bra!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

jaked

#5 » 20:20:44, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Flex 3000 och den är underbar och otroligt lätt att ställa in. Dessutom är migatronic lätta att prata med och hjälpsamma. Min använder jag till att svetsa en båt med. Kör 1.2 mm tråd med 3m luftkylt slangpaket vilket fungerar bra.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se