En bekant köpte en TIG svets av firman för ett par år sedan. Den har inte använts mycket och det är först nu han skulle använda den med fotpedal som har saknats tidigare. Fotpedalfunktionen fungerar inte, svetsen ger full effekt så fort den aktiveras. Detta påtalades för http://www.stahlwerk.se som efter mycket om och men svarade på email till slut. Det går inte att få kontakt med dem via telefon. De trodde att det var fel på fotpedalen och skickade en ny. Samtidigt öppnade de en ärendelogg på hemsidan där man kan följa ärendet.
Felsymptomen är likadana även med den nya fotpedalen som de skickade. Därefter har vi påtala via email och i ärendeloggen att felet kvarstår och ber om hjälp med att få en reparationsinstans anvisad. Stahlwerk har nu svarat i loggen att ärendet är avslutat och felet åtgärdat Det går inte att få kontakt med dem.
Till saken hör också att när svetsen köptes så fungerade den inte alls. Den returnerades och bekantingen fick en ny. Men den nya var av en enklare typ och då fick han en annan svets som fungerade men luktade bränt. Det skulle enligt Stahlverk vara en svets som var reparerad efter kondensatorbrand.
Ärendet kommer att anmälas till ARN men detta skrivs så att andra blir vakna för att testa alla funktioner på en svets de köper ganska omgående. Det är svårare att komma till rätta med fel längre fram och med firmor som Svenska Stahlwerk verkar det mer eller mindre kört genom att de inte ens kan eller vill anvisa en supportplats.