Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Dåliga erfarenheter av Stahlwerk i Sverige - TIG svets

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera svetsning här

Micke S1 (trådstartaren)

#1 » 18:44:10, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant köpte en TIG svets av firman för ett par år sedan. Den har inte använts mycket och det är först nu han skulle använda den med fotpedal som har saknats tidigare. Fotpedalfunktionen fungerar inte, svetsen ger full effekt så fort den aktiveras. Detta påtalades för http://www.stahlwerk.se som efter mycket om och men svarade på email till slut. Det går inte att få kontakt med dem via telefon. De trodde att det var fel på fotpedalen och skickade en ny. Samtidigt öppnade de en ärendelogg på hemsidan där man kan följa ärendet.

Felsymptomen är likadana även med den nya fotpedalen som de skickade. Därefter har vi påtala via email och i ärendeloggen att felet kvarstår och ber om hjälp med att få en reparationsinstans anvisad. Stahlwerk har nu svarat i loggen att ärendet är avslutat och felet åtgärdat :uupps: Det går inte att få kontakt med dem.

Till saken hör också att när svetsen köptes så fungerade den inte alls. Den returnerades och bekantingen fick en ny. Men den nya var av en enklare typ och då fick han en annan svets som fungerade men luktade bränt. Det skulle enligt Stahlverk vara en svets som var reparerad efter kondensatorbrand.

Ärendet kommer att anmälas till ARN men detta skrivs så att andra blir vakna för att testa alla funktioner på en svets de köper ganska omgående. Det är svårare att komma till rätta med fel längre fram och med firmor som Svenska Stahlwerk verkar det mer eller mindre kört genom att de inte ens kan eller vill anvisa en supportplats.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige



Janson1

#2 » 06:38:59, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på deras hemsida så skriver dom att dom haft problem med obesvarade supportfrågor, detta skrevs den 22 augusti.
Är det fortfarande problem med supporten eller vill dom inte bara mer?
Jag har hört att det varit mycket problem med just TIG svetsar från Stahlwerk men jag funderar på om det är just på M som jag läst det... Jag har i alla inga källor till mitt påstående.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Micke S1 (trådstartaren)

#3 » 09:21:06, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har varit tröga i kommunikationen hela tiden och nu tolkar jag det som att de inte vill ha besvär med detta ärende genom att de skriver att problemet är löst.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#4 » 09:47:02, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar TIG med handtagsknappen?

Låter inte så kul detta då jag köpt ennkombi av dem. Hittills inget som strulat mer än att kontakten till något av slangpaketen var fel ihopsatt med gängan åt fel håll. Fixade detta själv utan kontakt med kundtjänst.
Köpte plasma slitdelar via aliexpress istället också. Blev lite billigare så. Har dock inte testat dem än.. Det var lite skillnad i utförande . Hoppas det inte blir strul pga det..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Micke S1 (trådstartaren)

#5 » 10:52:33, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja TIGen fungerar som den ska med handtagsknappen och går bra. Men det är lättare att svetsa med pedal så det är trist att det inte fungerar. Pedalen till de här är dock otroligt klumpig, hög och av låg kvalite. Så även om det hade fungerat hade pedalen bytts ut men nu är det ingen idé.

Jag mätte pedalen som köptes som tillbehör. Den är rätt kopplad så jag hade inte räknat med att den som skickades sedan skulle göra något underverk. Har inte tillgång till svetsen här annars hade jag kunnat felsöka lite djupare om det t.ex. är något fel eller felkoppling i kablaget mellan chassidonet och kretskortet.

Jag hade själv snarlik TIG som jag köpte via ebay UK. Den kom inte till användning förrän efter ett drygt år så garantin hade gått ut. När jag påtalade det för säljaren fick jag tillbaka hela beloppet 5500 kr och fick behålla svetsen som jag sålde för ett par tusen med alla tillbehör inkl. fotpedal som reservdelsobjekt. Sedan köpte jag en ny LCD Vision TIG från Tyskland. Den är förstås också tillverkad i Kina men under kvalitetskontroll av den Tyska importören påstås det. Den håller en helt annan klass i uppbyggnad än Kina-TIGarna som ser ut som en liten flyttkartong med rattar på.

Jag har även en 3-fas Plasma CUT60 som jag köpte direkt från Kina. Den fungerar jättebra. Jag öppnade den på en gång och kollade att saker som t.ex. effekthalvledare var ordentligt fastskruvade så att värmen avleds ordentligt. Allt så bra ut utom att det inte fanns någon skyddsjord i sladden. :uupps: Så den bytte jag förstås ut. Jag köpte även en mängd slitdelar till munstycket till den men det gjorde jag från LCD-firman i Tyskland genom att de hade skapat ett förtroende.

1 person gillar det här inlägget.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Stridis2

#6 » 14:28:02, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delvis kan jag hålla med om dålig kundsupport från företaget. Jag har en CUT120 plasmaskärare därifrån. I början fungerade den utmärkt och förbrukade inga dysor alls. Men efter ett tag skulle jag skära ganska mycket och tjockt. Då slocknade lågan lite då och då, och dysorna gick åt som smör i solen.
Jag fick inga mailsvar och var gång jag ringde så hamnade jag i telefonkö med plats nummer ett, men jag kom aldrig fram. Till sist var jag så frustrerad att jag hade lastat maskinen i bilen och skulle köra ut till Vinslöv där företage har lager på vinst och förlust. Samma morgon gick samtalet igenom så vi bokade en tid.
Jag måste säga att ägaren känns, i mina ögon, som ärlig, men han hinner absolut inte med. Detta är givetvis ett stort problem för vilket företag som, kundsupport är jätteviktigt! När det gällde min plasma så sa han att de hade nästan aldrig några fel på själva maskinen. Det var nästan alltid relaterat till slangpaketet (någon keramisk isolering som gick itu om man tappade handtaget i golvet) eller luften. Han tipsade mig om att sänka trycket lite, men för säkerhets skull så fick jag med mig ett nytt slangpaket också.
Efter detta har jag inte haft några fler problem, men jag har inte använt maskinen speciellt mycket heller.
Att jag inte kom fram på telefon sa han berodde på att de hade telefonväxel hos Tre. De hade jättemycket problem med den leverantören. Jag hade ringt när han hade varit på kontoret men inte fått något samtal. Han sa att det hade varit ovanligt lite samtal efter att de bytt till Tre, men det kanske har sin naturliga förklaring om samtalen inte kommer fram... :vissla: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Micke S1 (trådstartaren)

#7 » 15:53:55, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket möjligt att killen är ärlig men när man avslutar ett supportärende som "löst" trots att felet kvarstår är det något som knasar. Vi har gett upp nu och lämnat över ärendet till Stahlwerk i Tyskland så får vi se om de kan hjälpa till i.s.f. den svenska återförsäljaren.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Micke S1 (trådstartaren)

#8 » 19:07:00, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det hända saker. Stahlwerk i Tyskland svarade ganska omgående och beklagar djupt det dåliga tillmötesgåendet av deras Affiliate i Sverige. De har nu bett att få en bild på svetsen och en detaljerad felbeskrivning som jag har mailat dem.

2 personer gillar det här inlägget.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Mattias Petterson

#9 » 20:07:38, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att alla plasma är känsliga för fukt i luften så montera en riktig vattenavskiljare så går de bättre.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Micke S1 (trådstartaren)

#10 » 20:40:37, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kompressorluft med mycket vatten i skadar även tryckluftsmaskiner så att de rostar och kärvar. Ett sätt att hålla tryckluften torr är att ha torrt och varmt i garaget och en vattenavskiljare på kompressorn.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Mattias Petterson

#11 » 22:46:37, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att de äter dysor om luften är fuktig.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

qqq

#12 » 23:18:42, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Delvis kan jag hålla med om dålig kundsupport från företaget. Jag har en CUT120 plasmaskärare därifrån. I början fungerade den utmärkt och förbrukade inga dysor alls. Men efter ett tag skulle jag skära ganska mycket och tjockt. Då slocknade lågan lite då och då, och dysorna gick åt som smör i solen.
Jag fick inga mailsvar och var gång jag ringde så hamnade jag i telefonkö med plats nummer ett, men jag kom aldrig fram. Till sist var jag så frustrerad att jag hade lastat maskinen i bilen och skulle köra ut till Vinslöv där företage har lager på vinst och förlust. Samma morgon gick samtalet igenom så vi bokade en tid.
Jag måste säga att ägaren känns, i mina ögon, som ärlig, men han hinner absolut inte med. Detta är givetvis ett stort problem för vilket företag som, kundsupport är jätteviktigt! När det gällde min plasma så sa han att de hade nästan aldrig några fel på själva maskinen. Det var nästan alltid relaterat till slangpaketet (någon keramisk isolering som gick itu om man tappade handtaget i golvet) eller luften. Han tipsade mig om att sänka trycket lite, men för säkerhets skull så fick jag med mig ett nytt slangpaket också.
Efter detta har jag inte haft några fler problem, men jag har inte använt maskinen speciellt mycket heller.
Att jag inte kom fram på telefon sa han berodde på att de hade telefonväxel hos Tre. De hade jättemycket problem med den leverantören. Jag hade ringt när han hade varit på kontoret men inte fått något samtal. Han sa att det hade varit ovanligt lite samtal efter att de bytt till Tre, men det kanske har sin naturliga förklaring om samtalen inte kommer fram... :vissla: :mrgreen:

Vad hade han/de för bortförklaring till att han/de inte svarade på mejlen ?

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Micke S1 (trådstartaren)

#13 » 17:52:35, 13-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick bra kontakt med Stahlwerk i Tysland som ställer upp på ett helt annat sätt än den Svenska återförsäljaren. Så nu håller jag på att isolera felet, om det ligger i fel eller felkoppling i fotpedalen eller i svetsen. Det är inte min egen svets utan en bekant som jag hjälper. Han har stångat sin panna blodig med den Svenska återförsäljaren men fått så trög och dålig respons att han var tvungen att ge upp.

Tyskarna har även erbjudit att laga svetsen för en mycket skälig summa om det visar sig vara fel i den och inte bara i fotpedalen. Tyvärr är det dock mycket dyrt att skicka en sådan här klump från Sverige till Tyskland så det är illa att inte den Svenska ÅF tillhandahåller lika bra service. Det gör att jag själv aldrig skulle köpa något därifrån.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Micke S1 (trådstartaren)

#14 » 13:58:37, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Update: Ärenet har kraschat. Stahlwalker i Tyskland ställde upp jättebra så felet har kunnat isoleras till TIG-svetsen. Men genom att den Svenska ÅF inte säller upp och har förklarat ärendet som avslutat står kompisen med en defekt AC/DC 200 som han har betalat fullpris för.
Micke S1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:29, 27-01-2013
Ort: Västmanland
Sverige

Tjocksmocksjocke

#15 » 14:35:44, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skriv till Tyskarna och förklara att detta diskuteras flitigt på svenska forum och att många nu deklarerat att de aldrig kommer köpa någon av deras produkter. Fråga efter också vad som krävs för att få ta över agenturen, rätt skött kanske detta kan bli en god affär. Jag tror ju inte prylarna i sig är dåliga, men när allt runtomkring dem inte fungerar blir de helt plötsligt det sämsta man kan köpa...
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se