Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Koppla in skyddsgas till MIG/MAG svets

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

kamrerlarsson (trådstartaren)

#1 » 13:12:17, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla!

Har skaffat mig en begagnad 1-fas svets. Problemet är att slangen för skyddsgasen bara är en 50 cm lång liten fjuttig 2 mm plastslang. Hade tänkt skaffa denna reduceringsventil: http://www.clasohlson.com/se/Reduceringsventil/40-8248 men frågan är hur man kopplar ihop det hela. Behöver förlänga slangen och ha nån övergång av nåt slag gissar jag. Var kan jag få tag på sånt? Classe och jula verkar inte ha det i sitt sortiment.

Tack på förhand!
Johan

Bild


Gå till lösningen
kamrerlarsson
 



Stridis2

#2 » 14:35:14, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara tryckluftsslang avsedd för speciella koppel. Borde inte sitta en sådan slang på den svetsen. Kolla längre in i svetsen om du kan byta slang där.

Du bör kunna skaffa bättre reduceringsventil till lägre pris om du beställer från t.ex. Tyskland. Men då måste du antingen be leverantören bygga ihop en som passar dig eller beställa med rätt anslutning. Vi använder inte samma gänga i Tyskland och Sverige till blandgastuber. Jag har för mig att tyskarnas nitrogene-ventiler passar svenska blandgasflaskor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ianews

#3 » 15:15:31, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa en snabbkoppling från aggregatet fastskruvat i plåten bak.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

kamrerlarsson (trådstartaren)

#4 » 18:31:17, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Jag öppnade svetsen och slangen går hela vägen till munstycket där den sitter fast med en 6 mm gängad nippel. Det verkar som om den suttit där från första början. Har försökt hitta en nippel med samma gänga men för en större diameter på slangen helt utan resultat. Har även försökt hitta en adapter att sätta på min tunna slang så man kan koppla den till en tjockare men inte lyckats med det heller. Någon som vet var kan man hitta en lämplig nippel eller adapter eller kommer på någon annan kreativ lösning :) ?

Hur är det förresten, är det vanligtvis ytter- eller innermått man brukar ange på slangen? Den jag har är 4 mm utvändigt och 2 mm invändigt.


Bild
kamrerlarsson
 

Michael Meier

#5 » 19:27:36, 23-10-2016
  • Ta bort lösnings-märkning Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan förstå och se på dina bilder.. du får bekräfta, - så är det en hård plastslang, viker du den är det ett permanent veck kvar ?

serien kommer från både lastvagn och tryckluft, ofta då automation,

Det beror lite på vart du ska vända dei för att få en övergång, stanna till någonstans på momentum, slangpress eller Swedol och fråga så får du leta dei fram lokalt.

OM det är en hård slang så gäller det utvändiga måttet, när det gäller "vanliga" armerade gummislangar gäller innermått (när du ska fortsätta till tryckreduceringsventilen) slangkopplingen du får har du en utvändig gänga på som du kan gänga på en stor 8mm slangkoppling på (eoler vad du nu har för slangdiameter på den reduceringsventilen som du har spanat in..


Detta inlägg har valts som lösning

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 19:44:32, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst är skarvar olämpliga, du får välja helt själv om du vill byt ut hela PU slangen till en längre, den kostar i stort sett ingenting per meter, förutsätter att adapter kostar betydligt mer, fast du behöver ändå gå upp till en större gänga, förutsatt att den klockan som du har på gastuben går att få fram en gänga på.. annars skruvar du ihop slangpaket och svets igen och skarvar på en kort bit istället.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kamrerlarsson (trådstartaren)

#7 » 22:25:30, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är en hård slang som det blir veck på. Det står tom PU på den såg jag nu :). Får väl ta mig till någon butik och fråga helt enkelt.

Den där slanginfästningen som nippeln på bild 2 har, vad heter en sådan? Det är en sån med en ring runt kanten som man trycker uppåt, mot nippeln för att kunna dra ut slangen.

1 person gillar det här inlägget.
kamrerlarsson
 

Michael Meier

#8 » 22:37:18, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instickskoppling till PU-slang
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kamrerlarsson (trådstartaren)

#9 » 22:56:06, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Schysst! Då vet jag vad jag skall fråga efter. :)
kamrerlarsson
 


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se