Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi Minarc 150 Classic för TIG-svetsning?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

ChrilleO (trådstartaren)

#1 » 15:15:32, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag undrar om det är någon här på forumet som har koll på hur en Kemppi Minarc 150 Classic funkar som TIG-svets? Jag har nämligen ett relativt litet garage och skulle vilja köpa en bra men kompakt svets för att kunna använda till lite allt möjligt, främst tunnplåtssvetsning, och därför är det en TIG-svets jag är ute efter. Jag kommer säkert att köra pinne ibland också men det mesta jag kommer att svetsa är tunna material, typ bilplåt och eventuellt något tjockare (0.7 - 3mm).

Det jag läst mig till om just Minarcen är att den har skrapstart och jag förstår principen hur det fungerar, men hur svårt är det att få den att starta bågen?

Ni som har erfarenhet av att TIG:a med just den här svetsen får väldigt gärna berätta om hur den är att svetsa med.

Mvh
ChrilleO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:42, 13-10-2016
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 23:02:02, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du i princip bara svetsa TIG så köp inte en pinsvets med skrap-TIG. ( även om Kemppis Minarc är ett bra val för svetsning)

Jag har en liknande Minarc evo 150 och jag har svetsat med TIG-tilsats med den, det går alldeles utmärkt, bara man kommer i håg att öppna kranen till gasen, och inte missar när man ska tända bågen..... Men skulle jag svetsa mycket TIG skulle jag köpa en TIG svets.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jonas Ryrfeldt

#3 » 00:17:33, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående talare, till 100% :thummar:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Göran Ekman

#4 » 07:37:53, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ESAB har en modell som heter Rebel där används uttrycket liftTIG . Är det bara en försköning av skrap tändning eller är det något annat .
Vilka renodlade små TIG svetsar finns det?
Av någon anledning som jag inte riktigt fattar blir det som så att i den rep.verkstaden som finns på våran bondgård är det väldigt ofta att det TiG svetsas. Blir väldigt vackra svetsar ( det är inte jag som svetsar)
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jörgen.ottosson

#5 » 09:45:15, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lift TIG, Lift Arc mm är alla omskrivningar av skrap-TIG (de saknar funktionen som "automagiskt" tänder ljusågen när du trycker på en knapp...)

En TIG svets som jag inte provat själv, men som en bekant till mig rekommenderat, för att den svetsar bra ( och det är en bekant som är mycket petig när det gäller svetsning.... därför tror jag på det.) Då får du en TIG-svets för ca samma pengar (som kan svetsa pinne :grin: om du vill ) Tyvärr kan jag inte uttala mig om hållbarheten mm (efter som jag inte vet)

http://www.everlastgenerators.com/produ ... rtig-200dx

finns att köpa i Sverige också....
http://jeppesnet.mamutweb.com/Shop/List ... lding/57/1
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ChrilleO (trådstartaren)

#6 » 20:28:39, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Lift TIG, Lift Arc mm är alla omskrivningar av skrap-TIG (de saknar funktionen som "automagiskt" tänder ljusågen när du trycker på en knapp...)

En TIG svets som jag inte provat själv, men som en bekant till mig rekommenderat, för att den svetsar bra ( och det är en bekant som är mycket petig när det gäller svetsning.... därför tror jag på det.) Då får du en TIG-svets för ca samma pengar (som kan svetsa pinne :grin: om du vill ) Tyvärr kan jag inte uttala mig om hållbarheten mm (efter som jag inte vet)

http://www.everlastgenerators.com/produ ... rtig-200dx

finns att köpa i Sverige också....
http://jeppesnet.mamutweb.com/Shop/List ... lding/57/1


Att Lift TIG är samma som skraptändning stämmer inte riktigt. Som jag förstår det finns det 3 sätt att tända en ljusbåge på varav skrapstart innebär precis som namnet antyder att man skrapar Volfram-spetsen mot det man vill svetsa så tänds ljusbågen. Lift TIG innebär att man först sätter Volfram-spetsen mot det man vill svetsa och sedan lyfter upp spetsen från underlaget så tänds bågen när den elektriska kretsen bryts. Det sista är HF-tändning där man kan tända ljusbågen utan att Volfram-spetsen behöver vidröra underlaget.

1 person gillar det här inlägget.
ChrilleO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:42, 13-10-2016
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ChrilleO (trådstartaren)

#7 » 20:39:22, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Ska du i princip bara svetsa TIG så köp inte en pinsvets med skrap-TIG. ( även om Kemppis Minarc är ett bra val för svetsning)

Jag har en liknande Minarc evo 150 och jag har svetsat med TIG-tilsats med den, det går alldeles utmärkt, bara man kommer i håg att öppna kranen till gasen, och inte missar när man ska tända bågen..... Men skulle jag svetsa mycket TIG skulle jag köpa en TIG svets.


Anledningen att jag var lite intresserad av Kemppin var att jag läst mycket gott om den men jag misstänkte att den kanske skulle kunna vara lite jobbig att använda till bilrelaterad svetsning. En svets med HF-tändning är nog mer anpassad för den typen av jobb, där man både kan punktsvetsa fast exempelvis karosseriplåt men också kunna dra längre strängar vid behov.

ESAB har en smidig och inte allt för dyr modell som heter Buddy TIG 160 som har det mesta man behöver som amatör-svetsare. Någon som provat den eller hört något om den? Kan den vara ett bra alternativ tro?
ChrilleO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:42, 13-10-2016
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#8 » 22:38:00, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har någon tittat lite på ESAB Buddy ESAB Buddy Tig 160, liten "recension" och några bilder
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Loke

#9 » 13:23:11, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allvarligt talat, ska du "svetsa rost" dvs laga upp gammbilar tycker jag inte en tigsvets är förstavalet, där är en mig/magsvets mer funktionell. Det är inte som det man ser på TV i hotrodbyggarprogrammen att det är absolut ny plåt som är perfekt bockad så dom passar ihop man bygger av.
Har hört av många, mest ungdomar som inte har erfarenhet av rostlaggning pratar om tigsvets just för att dom brukar kolla på dessa program, vet till och med en par stycken som envisades med att dra på sig tigsvets för att laga upp rost på bilar och det slutade med att grejerna fick stå i ett hörn och skämmas.

För det första så utvecklar en tig väldigt mycket mer värme än en migsvets så är man i närheten av brandbenäget material så är det större möjlighet att det blir brasa, och för det andra så är det många gånger man får trycka in plåtarna mot varandra och nästa ihop mot gammal plåt och där är miggen överlägsen. Ofta får man bygga med svetsen för att överbrygga rosthål, eller helt enkelt bygga ny metall med själva svetsen, onödigt bökigt med en tigsvets. Okej om man ska helrenovera och byta ut precis allt, då kanske det funkar med en tig men inte som jag nämnt om det är frågan om att lappa ihop bilarna så dom ska ta sig genom besiktningen.

Jag lappar och lagar rosthögar ganska ofta och jag skulle aldrig ens komma på tanken att köra med min tigsvets på dessa reparationer, ingen seriös rostlagarmekaniker jag vet gör det heller.

Så ett råd är att tänk igenom vad det är du ska göra med svetsen, ska du bara svetsa fina konstruktioner i tunnplåt eller i övrigt "ren plåt" så funkar tig okej. Men är det rostlagning på bilar så tycker jag att tiggen är fel verktyg.

Detta vet du säkert om men jag nämner detta ändå då många har missat detta då dom funderar på tigsvets, det går inte att svetsa aluminium med en "vanlig" DC tigsvets, du måste ha en AC svets för detta och då drar prislappen iväg betydligt.

Om du redan är en driven gammbilsrostsvetsare och vill testa något nytt så kan du bortse från detta inlägg, men är du helt novis i rostsvetsarbranchen så kanske du ska ta dig en funderare.

Lite tänkvärt..


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

spaks

#10 » 14:14:32, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Redan kommit fler som nämnt vad jag nu också tänker nämna, men är ju bra med repetition så lär vi oss :mrgreen:

Jag har exakt den Kemppin och kan räkna upp följande, så är det upp till var och en att avgöra bra eller dåligt:
-Svetsar utmärkt (elektroder) med ganska lång skarvledning, alltså inte så känslig för spänningsfall.
-Orkar inte så länge med 3,2mm elektroder, blir mycket pausande, och genombränningen blir lite "sådär", om det blir lite tjockt material. 2,5mm elektroder tycker jag istället är optimalt, plus att du kan svetsa oavbrutet.
-Kemppi är bra, så är det! Och Minarc'en är liten och smidig.
-Vill du svetsa "ute i fältet" är den liten och praktisk, och bra, men som stationär TIG finns det nog bättre lösningar.
-TIG funktionen är helt ok när man lärt sig skraptekniken, men den tekniken sliter också ganska mycket på spetsen, som gärna skall vara spetsig (enligt en viss modell), i alla fall när man är ovan.
-Ganska "knöligt" att hålla på och öppna och stänga gasventilen hela tiden, speciellt om man som jag vill att flaskan räcker länge, och inte vill släppa ut i onödan. DETTA medför ett annat problem, man glömmer lätt öppna gasflaskan efter en paus, och så förstör man den nyvässta och fina elektroden momentant!!
-När man lärt sig tekniken får man riktigt fint resultat, tänker nu på TIG och rostfritt/syrafast.
-Svetsar man mycket pinne, och ibland vill TIG'a lite rostfritt är den dock ett utmärkt val.
-Jag skulle nog absolut inte komma på att ta fram den för att reparera på en (rostig?) bil, där skall det vara MIG (obs; mina erfarenheter, och min åsikt). Har en några (flere..?) år gammal "Kemppi Migger" till det, 230V en-fas maskin som skall ge ca 150A vill jag komma ihåg. Den svetsar från ca 0,5mm plåt upp till 3-4mm, men efter det blir den för klen. Jag har kallat min den optimala svetsen för att lappa gamla rostiga bilar med obefintlig plåt. Första strömläget och liten trådmatning så svetsar den väldigt, väldigt tunn plåt, ganska så kontrollerat. Den kör jag med rörtråd för att kunna svetsa ute fast det blåser, blir inte lika fint då det blir slagg som skall putsas bort, men duger bra under en gammal bil.

Och som vi lärde oss från Pelles tråd: "så tycker jag" :buga:

EDIT: lite överdrivet språkbruk :mrgreen:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

jörgen.ottosson

#11 » 19:13:00, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChrilleO skrev:
jörgen.ottosson skrev:Lift TIG, Lift Arc mm är alla omskrivningar av skrap-TIG (de saknar funktionen som "automagiskt" tänder ljusågen när du trycker på en knapp...)
....


Att Lift TIG är samma som skraptändning stämmer inte riktigt. Som jag förstår det finns det 3 sätt att tända en ljusbåge på varav skrapstart innebär precis som namnet antyder att man skrapar Volfram-spetsen mot det man vill svetsa så tänds ljusbågen. Lift TIG innebär att man först sätter Volfram-spetsen mot det man vill svetsa och sedan lyfter upp spetsen från underlaget så tänds bågen när den elektriska kretsen bryts. Det sista är HF-tändning där man kan tända ljusbågen utan att Volfram-spetsen behöver vidröra underlaget.


Nej det stämmer inte riktigt med liftarc har du lite mer inbyggd "automatik" som hjälper tändningen, men du ska likväl ned med elektroden mot matrialet när du ska tända (och i bland doppar man den i "smältan" där man nyss svetsade, när man klantade sig och ska tända om....)

Har du HF så behöver du aldrig "doppa" elektroden....Jag har svetat för lite TIG- för att ha någon stor erfarenhet, men har trots det slipat mycket eletrodspettsar p.g.a. skrap/liftrc tändning i kombination med ovana.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ChrilleO (trådstartaren)

#12 » 23:42:53, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Allvarligt talat, ska du "svetsa rost" dvs laga upp gammbilar tycker jag inte en tigsvets är förstavalet, där är en mig/magsvets mer funktionell. Det är inte som det man ser på TV i hotrodbyggarprogrammen att det är absolut ny plåt som är perfekt bockad så dom passar ihop man bygger av.
Har hört av många, mest ungdomar som inte har erfarenhet av rostlaggning pratar om tigsvets just för att dom brukar kolla på dessa program, vet till och med en par stycken som envisades med att dra på sig tigsvets för att laga upp rost på bilar och det slutade med att grejerna fick stå i ett hörn och skämmas.

För det första så utvecklar en tig väldigt mycket mer värme än en migsvets så är man i närheten av brandbenäget material så är det större möjlighet att det blir brasa, och för det andra så är det många gånger man får trycka in plåtarna mot varandra och nästa ihop mot gammal plåt och där är miggen överlägsen. Ofta får man bygga med svetsen för att överbrygga rosthål, eller helt enkelt bygga ny metall med själva svetsen, onödigt bökigt med en tigsvets. Okej om man ska helrenovera och byta ut precis allt, då kanske det funkar med en tig men inte som jag nämnt om det är frågan om att lappa ihop bilarna så dom ska ta sig genom besiktningen.

Jag lappar och lagar rosthögar ganska ofta och jag skulle aldrig ens komma på tanken att köra med min tigsvets på dessa reparationer, ingen seriös rostlagarmekaniker jag vet gör det heller.

Så ett råd är att tänk igenom vad det är du ska göra med svetsen, ska du bara svetsa fina konstruktioner i tunnplåt eller i övrigt "ren plåt" så funkar tig okej. Men är det rostlagning på bilar så tycker jag att tiggen är fel verktyg.

Detta vet du säkert om men jag nämner detta ändå då många har missat detta då dom funderar på tigsvets, det går inte att svetsa aluminium med en "vanlig" DC tigsvets, du måste ha en AC svets för detta och då drar prislappen iväg betydligt.

Om du redan är en driven gammbilsrostsvetsare och vill testa något nytt så kan du bortse från detta inlägg, men är du helt novis i rostsvetsarbranchen så kanske du ska ta dig en funderare.

Lite tänkvärt..


Loke


Tack för dina åsikter Loke!

Dock har jag inte för avsikt att lappa ihop flertalet gamla rosthögar. Min tanke är att jag inom en snar framtid ska skaffa mig en entusiastbil och eftersom jag har en förkärlek för gamla 60-70 tals jänkare så kommer säkerligen en och annan plåtbit behöva bytas ut om man vill få den i perfekt skick.

Jag är medveten om att det tar längre tid att jobba med TIG jämfört med MIG men resultatet blir ofta bättre har jag fått för mig. Sen är det ju ingen nackdel att TIG-svetsar är mycket allsidiga då man både kan svetsa extremt tunna material (TIG) och väldigt tjocka material (pinne) då det i mitt fall förmodligen är den enda svetsen jag kommer att tillgång till i mitt garage.

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte TIG-svetsning betydligt säkrare än MIG/MAG ur ett brandskyddsperspektiv också då det är en mycket renare svetsprocess utan att man riskerar att en massa svetsloppor flyger runt i garaget när man svetsar?
ChrilleO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:42, 13-10-2016
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#13 » 08:40:42, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tigen är liksom en mer harmonisk svets metod den lever inte om på samma sätt som Mig/Mag . Håller man på med klena grejor som är anpassade till varandra blir det väldigt snyggt. Men den kräver mera fogberedening än Mig/Mag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Detroit

#14 » 19:04:06, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag tycker som många här dvs att du ska handla en mig/mag svets. I min mening så ska du kika efter en begangnad Kemppi kempomat 150. Det är en mycket bra svets som har funnits i många år & är outslitliga, de brukar dyka upp på blocket ganska ofta. Brukar kosta mellan 2-3 tusen. Tigsvets är ju väldigt roligt att mickla med så köp en sådan med. Jag svetsar ganska mycket tig på jobbet då endast rostfritt syrafast & vi har Lincolnsvetsar de fungerar riktigt fint. För ca ett halvår sedan så köpte vi en Esab buddy 160 tig just för att den var så liten & smidig & framförallt lätt. Jag hade kanske inte så höga förhoppningar på den men har blivit riktigt imponerad. Den har just det viktigaste som är bra, alltså Hf tändning & möjlighet att köra fyrtakt, slope down med. Tyvärr så har tighandtaget stora linde & inte lilla linde som skulle passa bättre till en liten svets som denna. Men på det stora hela så tycker jag den är riktigt bra. Följer ju med några väldigt epa-betonade kablar till mma svetsning men det går ju att fixa ett par bättre. Hoppas det blir bra/
Mvh Christian :thumme:
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

JengaPRO

#15 » 08:32:32, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Kemppi Ekatig HF du kan få köpa. Inte så liten dock.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se