Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Råd om gammal gassvets

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera svetsning här

Outbacker73 (trådstartaren)

#46 » 21:38:05, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon Bodins!
Senast redigerad av Outbacker73 10:52:23, 31-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Outbacker73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:05, 13-11-2016
Sverige



Inge79

#47 » 04:07:13, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Jag inbillar mig att detta är en "borttynande kunskap" eftersom regelverk gör det svårt att ha stora tuber, gaspriser, risker med gasen osv. Där man förut använde gassvetsning kan man TIG:a idag.

At gassveising er mindre utbredt i dag har nok lite med lover og regler å gjøre. Du kan sveise lenge med 10-liters-flasker (som du kan eie uten problemer); det er mer problematisk å skjære eller varme/bøye tykt gods, med tanke på gassforbruket. Årsaken til at gassveis brukes lite i dag er at elektriske sveiseapparater (MIG og TIG) er billigere og mer utbredt, og gir minst like bra resultat. Gassforbruket (og prisen på gassen) virker kanskje inn, men man bruker jo fortsatt gass til både MIG og TIG også. Kanskje ikke like mye, men... (det har jeg aldri vurdert å regne på...)

1 person gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se