Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tig svets för under 10 000

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

ebb0tk (trådstartaren)

#1 » 10:46:15, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hört både positivt och negativt om Stahlwerk tiggar, var lite inne på nån därifrån.

http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -puls.html

http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -puls.html

Annars lutar de åt en migatronic focus tig 160: https://www.blocket.se/goteborg/Migatro ... m?ca=9&w=3

EWM Picotig 200 Puls: http://butik.svetsmaskinservice.se/product/picotig-200

Jag har tänkt satsa på bara dc. Vad tycker ni?! Andra alternativ? Esab buddy? dock utan puls.

Tobbe
ebb0tk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:04, 30-07-2016
Suomi Finland (svenska)



ner

#2 » 17:33:56, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är ju beroende på användning, hobby eller yrkesmässigt. Jag är hobbyist när det kommer till TIG.

AC/DC under 5000kr(!) är väl vad det är. Har ingen erfarenhet av dessa själv.
http://anabint.com/Produkter_verkstad_Svetsar_TIG.html


Everlast finns också.
200A DC under 6000
200A AC/DC för 10900
http://jeppesnet.mamutweb.com/Shop/List ... lding/57/1


Har själv en Everlast 255ext AC/DC. Har ingen erfarenhet från TIG svetsning tidigare så jag kan inte jämföra den med något. Specifikationerna är väldigt bra till priset. Everlast är utvecklad i USA och tillverkad i Kina.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Hansborg

#3 » 17:47:53, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du kollat den här? tänkte köpa ac/dc modellen... men men det blev en stamos några år senare.. :razz:

http://www.pirkkahitsi.fi/kauppa/tig-hi ... 180-pulse/
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ebb0tk (trådstartaren)

#4 » 13:03:27, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja användandet kommer vara hobby. Har tittat på Everlast också, från just jeppesnet. Men hur är de med garantiärenden, support, delar etc, måste de skeppas till/från USA?!
Stahlwerk finns ju iaf i Sverige

Någon som har erfarenhet av de nya VD maskinerna där? Jag funderar på att slå till på den äldre S varianten med puls då de nya VD verkar krångligare o ställa in. Men kanske bara att lära sig? =)
ebb0tk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:04, 30-07-2016
Suomi Finland (svenska)

Bodins

#5 » 15:32:38, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja har anabs ac dc tig på verkstan och den duger gott åt det lilla vi tigar, dock inga slopar på den men det löser sig ju med pedalen :) otroligt prisvärd iaf!
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

ner

#6 » 18:45:12, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra av nån som använder ANAB svetsen!

Angående kinasvetsar så är jag lite skeptiskt till svetsar som finns i samma skepnad i 10-talet olika varumärken. Är det samma eller ser det bara likadana ut?

Everlast har en finsk generalagent för Europamarknaden och Jeppes från sina svetsar därifrån. Det som avgjorde för mig är att Everlast utvecklar och säljer sin egen produkt. Det borgar för viss omsorg om sina kunder vad gäller tillgång på reservdelar och support. Hur sen det faktiskt konkret fungerar i Europa vet jag inte. Det finns ett amerikanskt forum och Everlast verkar ha varit lyhörda på förslag och förbättringar från användarna när de utvecklat nya modeller.

För mig känns det bättre än en rebrandad svets på t ex Verktygsboden eller liknande företag.

På minussidan är att svetsen är såvitt jag kan se inte CE-märkt.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

osla

#7 » 21:43:19, 15-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lånar tråden lite, är det någon som testat parwelds ac/dc tig, 200a. funderar på en sån, våran lokala svetsbutik säljer dom, samt även esab och fronius men det är ju helt andra priser på dom. får parwelden för 13 tusen nånting utan moms. är tänkt att ha som hobby svets, kunna svetsa i skotrar, bilar mm, alltså inge grövre saker och hade varit jävligt kul att kunna svetsa alu hemma
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Mattias Petterson

#8 » 22:17:43, 15-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:lånar tråden lite, är det någon som testat parwelds ac/dc tig, 200a. funderar på en sån, våran lokala svetsbutik säljer dom, samt även esab och fronius men det är ju helt andra priser på dom. får parwelden för 13 tusen nånting utan moms. är tänkt att ha som hobby svets, kunna svetsa i skotrar, bilar mm, alltså inge grövre saker och hade varit jävligt kul att kunna svetsa alu hemma

Har en sån på jobbet, kanonbra!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb

#9 » 09:39:41, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Jasic 200A AC/DC TIG. Tycker den funkar riktigt bra. En sån köper du på ebay för ~6-7000kr med frakt. Jasic verkar rätt stort, finns reservdelar att tillgå om det behövs.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#10 » 16:25:41, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beggad 300A kemppi DC tig fick jag för 5000:-, jävligt skön svets, en robust inverter. Jag använder inte kapaciteten men jag älskar att kunna svetsa utan att tänka på saker som intermittens, det är för vanliga dödliga.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Svejsan

#11 » 22:54:14, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan berätta kort om svetsen jag köpte. En Ac/dc tig för 8000:- från expondo.de. 36 kg så ingen lättviktare. Enfas, 200 A. Ville inte vara låst till 3-fas-uttaget.
DC har jag tiggat i 200A nån minut och det funkar bra på 16A säkring men allt vad brännare, arbetsstycke och händer blir snabbt varma så detta kan man inte göra någon längre stund. WP-26 brännare följde med. AC har jag testat på 1-3 mm aluminium och fungerar bra, nästan enklare än med svartplåt för det är enklare att se smältan. AC frekvens, balans och "cleaning scope" som de flesta moderna ac-maskiner har nu för tiden. Den har också det vanliga med pre och post ström och flöde och för pulser är det frekvens och ström och duty (balans). Det är väl det den här typen av svets har verkar det som. Den funkar bra så här långt, har nästan svetsat upp en tub med gas så här långt.

Som svets funkar den bra. Det är ett stort märke i tyskland, polen verkar det som men de verkar mest kränga maskiner. Ställde en fråga om en inställning på svetsen. En och en halv vecka senare har jag ännu inte fått ett vettigt svar. De finns där i andra ändan och svarar och så, men de kan ju inget, Så länge allt funkar med svetsen är det väl bra och man kan vara glad åt det relativt låga priset. Börjar den krångla är det väl att skicka iväg den till tyskland. Inte så skoj. Men det är en avvägning och ja det har jag valt att göra.

Fortfarande jättenöjd med svetsen men är det något jag vill ändra på så är det vikten. Skulle vilja kunna flytta på den enkelt, det går inte nu. Vad det gäller svetsningen ser jag ingen anledning att ändra något.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

osla

#12 » 11:25:22, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag köpte den där parweld jag tidigare frågade om, den med mer funktioner, den kanske hette xti 202? Är iaf jättenöjd med den,nu är jag nybörjare på tig men farsan är licenssvetsare men han tycker den går riktigt sött, fast han annars kör fronius på jobbet. Har nästan svetsat upp 2 tuber, mest i ALU och det börjar gå bra nu, tycker också det är lättare att svetsa i ALU, dock ska det vara nån mm tjock
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se