jörgen.ottosson skrev:Som jag försöket beskriva ovan, så är troligen "känslan av att spara" större än den reella besparingen.
vi talar ju om en "tryckstöt" .....om den varar 1/2 sekund (för diskussionens skull) och du under den 1/2 sekunden "förbrukar" 5ggr så mycket gas
.... så har du förbrukat gas för 3sekunders svetsning under första sekunden. ( tryckstöten 0,5 x 5 + svetning 0,5 = 2,5 + 0,5 = 3sekunder)
.... så har du förbrukat gas för 4sekunders svetsning under de två första sekunderna.
.....så har du förbrukat gas för 5sekunders svetsning under de tre första sekunderna.
....
.....
..........så har du förbrukat gas för 62 sekunders svetsning under den första minuten.
.....och om du svetsar samman hängande 1 minut så har du då sparat 2sekunders gas under 60sekunder = ca 3% Det är bara om du svetsar många korta stunder som besparingen är någorlunda stor. (i mitt påhittade exempel)
Instämmer helt i ditt resonemang. Men med den uppsättning slangar vi hade både längre och grövre än gemene man så blev besparingen iaf märkbar med samma flöde mätt vid gaskåpa. Jag uppskattar att det tog minst två sekunder för flödet att komma ner till det inställda framme vid gaskåpan med en vanlig regulator. Detta var också relativt korta fogar med avslut i änden på plåten så en hel del duttande på avtryckaren förekom vid start/stop.
Jag kan tänka mig att det är en god investering på tid för den som håller på med bilplåt och punktar sig fram för jämnan? Åtminstone om man ändå behöver köpa en regulator.
Mvh. Joel