Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Spara 50% av gasen

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

joelericsson

#16 » 00:04:53, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Som jag försöket beskriva ovan, så är troligen "känslan av att spara" större än den reella besparingen.

vi talar ju om en "tryckstöt" .....om den varar 1/2 sekund (för diskussionens skull) och du under den 1/2 sekunden "förbrukar" 5ggr så mycket gas
.... så har du förbrukat gas för 3sekunders svetsning under första sekunden. ( tryckstöten 0,5 x 5 + svetning 0,5 = 2,5 + 0,5 = 3sekunder)
.... så har du förbrukat gas för 4sekunders svetsning under de två första sekunderna.
.....så har du förbrukat gas för 5sekunders svetsning under de tre första sekunderna.
....
.....
..........så har du förbrukat gas för 62 sekunders svetsning under den första minuten.

.....och om du svetsar samman hängande 1 minut så har du då sparat 2sekunders gas under 60sekunder = ca 3% Det är bara om du svetsar många korta stunder som besparingen är någorlunda stor. (i mitt påhittade exempel)


Instämmer helt i ditt resonemang. Men med den uppsättning slangar vi hade både längre och grövre än gemene man så blev besparingen iaf märkbar med samma flöde mätt vid gaskåpa. Jag uppskattar att det tog minst två sekunder för flödet att komma ner till det inställda framme vid gaskåpan med en vanlig regulator. Detta var också relativt korta fogar med avslut i änden på plåten så en hel del duttande på avtryckaren förekom vid start/stop.

Jag kan tänka mig att det är en god investering på tid för den som håller på med bilplåt och punktar sig fram för jämnan? Åtminstone om man ändå behöver köpa en regulator.

Mvh. Joel
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#17 » 00:06:52, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elga har en sån med dubbla utgångar på, skulle vilja haft en sån men de är nog DYRA :S
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimbus (trådstartaren)

#18 » 00:37:37, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Elga har en sån med dubbla utgångar på, skulle vilja haft en sån men de är nog DYRA :S


Den med 2 utgångar är inte så dyr

http://butik.svetsmaskinservice.se/category/regulatorer
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

magloman

#19 » 00:44:16, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha , 2390:-

Överkomligt men har man en fungerande så känns det lite hårt. Får hoppas min pajar snart :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ehnebom

#20 » 00:56:56, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att smältan/svetsen mår bra av den extra knuffen som gasen gör i början. Alltså den poffar bort den luft som finns runt svetsstället, när det sedan fortsätter att flöda gas så krävs inte lika stort flöde som när man tänder bågen

2 personer gillar det här inlägget.
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ehnebom

#21 » 00:34:25, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har ngon synpunkt på mitt påstående?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#22 » 00:42:58, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man tigar så har man ju preflow på gasen som löser det du säger. På mag är det ju inte så viktigt där reagerar ju smältan med luften.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ehnebom

#23 » 01:08:32, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blir ju inte snygga svetsar om man kör utan gas, så nån nytta gör nog både den inaktiva och aktiva gasen
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#24 » 01:26:20, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: .... På mag är det ju inte så viktigt där reagerar ju smältan med luften.



Förklara :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#25 » 01:39:23, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tig får ju inge luft komma i närheten, blir helpaj har man ju sett.

På mag reagerar ju smältan med koldioxid o syre från gastuben. Är ju luft i tuben sas. Men kör man utan gas blir det ju inte så bra; så det var nog inte så bra o skriva som jag gjorde... har nödsvetsat nån tunnplåt nångång utan atal och det höll. Ingen större belastning dock.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Grisen

#26 » 01:41:05, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:När man tigar så har man ju preflow på gasen som löser det du säger.

Finns ju nog preflow/postflow på MIG/MAG också
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

ja-bond77

#27 » 08:06:18, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget syre i mig/mag gas för vanlig svetsning, skulle aldrig funka. Det är väl isf specialblandningar då till typ alu och rostfritt eller nåt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#28 » 08:27:48, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av egen erfarenhet så sparar man helt klart mest gas på att allt är riktigt tätt och att man stänger av huvudkranen efter svetsningen (vid dagens slut) en glömd kran ett par dagar kan förbruka många % av gasinnehållet till nollnytta.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Skånepågen

#29 » 18:41:08, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skånepågen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:24, 29-01-2013
Ort: Hanaskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gufra

#30 » 07:10:34, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Ehnebom om att lite extra gas vid uppstart säkert är bra, å andra sidan blir det ju lite pre-flow egtersom man inte håller tråden mot godset när man startar utan det hinner komma lite gas innan det tänder.

Förslaget med tunnare slang mellan regulator och svets minskar helt klart puffen, men det kräver nya nipplar och ny slang. Enklare är att se till att slangen inte är längre än den behöver vara. Står flaskan på svetsen kan slangen vara jättekort ch då blir det mycket mindre puff eftersom puffen är proportionell mot den i slangen inselutna volymen. Hälften så lång slang, hälften så stor puff.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se