Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Behöver ha råd inför köp av pulsad migsvets!

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

harley03 (trådstartaren)

#1 » 20:16:40, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att köpa mig en Pulsad mig svets för svetsning i alu och rostfritt!

Är det någon som har erfarenhet av dessa dubbelpuls mig/mag svetsar och kan vara behjälplig om vilken av dessa 2st som är att föredra så vore jag mycket tacksam?

DP231C Parweld

http://www.sodermalmsmaskin.se/product/ ... dubbelpuls

Kempact pulse 3000

http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... pulse-3000

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....



joelericsson

#2 » 20:36:56, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kempacten har jag svetsat en del med och tycker det är en trevlig maskin som inte skapade några problem under åren jag såg till den. Däremot är jag för dåligt insatt i hur det ska gå till vid pulsning av alu för att säga om den är bra eller utmärkt. Den fungerade för mig som inte visste bättre iaf. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#3 » 22:53:47, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittat på migartonic? Har en på jobbet, kanonbra!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dejvi

#4 » 23:20:32, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en migatronic. Modellen heter flex 3000!
Funkar bra, har dock inte svetsa ngt alu med den ännu...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

silverryggen

#5 » 23:41:52, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Harley 03

Av dom två alternativen du tagit upp hade jag tveklöst valt Kemppi maskinen framför allt därför att det är en trefas maskin, titta på skillnaden i effekt mellan maskinerna.

Jag anser att trefas alltid är att föredra jämfört med en enfasmaskin som bara skall användas i nödfall . För min egen del så har jag en
480 amperes synergimaskin av märket Oerlikon som var aluminiummaskinernas Rolls när den var ny för 15år sedan.
Detta är en helt underbar maskin både i prestanda och stabilitet.

Jag har även mycket goda erfarenheter av Migatronic och täta kontakter med deras representant för södra Sverige och jag köpte en
300 amperes Mma maskin (pinnsvets) för lite drygt ett år sedan.En av fördelarna med denna maskin är att både Arcforcen och Hotstarten
går att ställa i 100 steg för att passa både olika pinnar och svetsare optimalt.
Migatronic ligger i framkant vad gäller styra och övervaka svetsprocessen.

M v h Silverryggen

1 person gillar det här inlägget.
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

harley03 (trådstartaren)

#6 » 18:23:02, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverryggen skrev:Hej Harley 03

Av dom två alternativen du tagit upp hade jag tveklöst valt Kemppi maskinen framför allt därför att det är en trefas maskin, titta på skillnaden i effekt mellan maskinerna.

Jag anser att trefas alltid är att föredra jämfört med en enfasmaskin som bara skall användas i nödfall . För min egen del så har jag en
480 amperes synergimaskin av märket Oerlikon som var aluminiummaskinernas Rolls när den var ny för 15år sedan.
Detta är en helt underbar maskin både i prestanda och stabilitet.

Jag har även mycket goda erfarenheter av Migatronic och täta kontakter med deras representant för södra Sverige och jag köpte en
300 amperes Mma maskin (pinnsvets) för lite drygt ett år sedan.En av fördelarna med denna maskin är att både Arcforcen och Hotstarten
går att ställa i 100 steg för att passa både olika pinnar och svetsare optimalt.
Migatronic ligger i framkant vad gäller styra och övervaka svetsprocessen.

M v h Silverryggen



Jag håller med dig om att 3 fas maskiner är att föredra iomed att dom är stabilare vid högre effekt utag och över längre tid.

Var lite fel av mig att jämföra Kemppi 3 fas puls maskin med en parweld 1 fas puls maskin!

http://www.sodermalmsmaskin.se/product/ ... -parweld-2


Vad säger ni om denna parweld mot kemppin för den är mer likvärdig och båda är 3 fas maskiner i ungefär samma prisläge... ca 30,000kr + moms...

Är det någon här som har erfarenheter av parwelds maskiner ?

Kemppi vet jag är bra.


Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Mattias Petterson

#7 » 18:43:19, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parwelds är helt ok, men det är ju inte ingen kemppi.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

harley03 (trådstartaren)

#8 » 19:11:50, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Parwelds är helt ok, men det är ju inte ingen kemppi.


Har du provsvetsat med någon Parweld med puls och dubbelpuls, själv så har jag aldrig hållit i en pareweld svets och det vore intressant att få höra hur dom fungerar och om dom är gämförbara med Kemppi som egentligen är mitt första val av någon som har erfarenhet från dessa pareweld svetsar!


Vilket land är dom tillverkade i tro, själv så har jag blivit Allergisk mot allt Kina tillverkat och vill undvika produkter därifrån...



Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Mattias Petterson

#9 » 19:34:40, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört både parwelds ac/dc tig samt mma, både enfas och trefas. Funkar bra men känns lite budget men svetsar bra.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

harley03 (trådstartaren)

#10 » 19:44:18, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet någon i vilket land dessa Parweld svetsar tillverkas?

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

joelericsson

#11 » 22:51:28, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda erfarenheten jag har av parweld är någon mindre dc-tig som fungerade bra det lilla jag använde den men det skrek Kina om hela maskinen oavsett tillverkningsland.

1 person gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

harley03 (trådstartaren)

#12 » 22:21:09, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en Kemppi Kempact 3000 puls maskin lätt begagnad från Danmark till ett överkomligt pris...

Skall bli intressant att prova den i både alu, rostfritt som koppar... där jag idag Tigsvetsar allt...

Cheers från Fkp

2 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Northern Sweden welding

#13 » 08:22:40, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra val. Du blir säkert nöjd.

1 person gillar det här inlägget.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

harley03 (trådstartaren)

#14 » 22:20:24, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas det, annars finns alltid mina gamla miller goldstar tigsvetsar kvar och dom står alltid redo, en 330 och en 550 amp med ac o dc och dom är båda vattenkylda...

Har faktiskt fått mycket bra pris på ny Migatronic 273 i puls migsvets men jag är en som gillar kemppi så då fick det bli begagnad kemppi kempact 3000 pulse... utan att jag har provsvetsat den så detta är en chansning som jag hoppas går hem, men kempacten har varit inne på en kemppi verkstad i Danmark för total genomgång och kontroll så det känns okey, än så länge........

Har för avsikt att använda den till både rostfritt, alu, och koppar.

Till vanlig svartplåt så har jag redan en Finne, en ny Wallius 240 3 fasare som fungerar som den ska....

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se