Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hur hade ni gjort? Pinjong 646, svetsa kugg?

51 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

slurb_85 (trådstartaren)

#31 » 01:43:05, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan liten fråga. Vad är det här på dieselpumpen? Nåt för höjning av bränsle vid laddtryck?
Har inte sett det på nån annan td motor.
Bild
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646



Turbodiesel

#32 » 02:16:56, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, det stämmer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

slurb_85 (trådstartaren)

#33 » 15:24:31, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jupp, det stämmer.


Det var just att jag inte sett det på nån annan td42. Kanske bara inte tänkt på det. Finns inte ens med i sprängskissen.
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

slurb_85 (trådstartaren)

#34 » 16:03:39, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en fråga när man ändå är i farten. Är det verkligen nödvändigt att borra våta cylinderfoder vid byte? Gäller väl mest byte av torra foder som borrning rekomenderas. Mvh Micke
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

LeifAndersson

#35 » 16:37:01, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våta foder borras aldrig. De är färdigbearbetade från tillverkaren. Våta foder ligger i princip lösa i kläm mellan foderläget och topplocket. Torra foder pressas på plats och deformeras då mer eller mindre, därför ska de slutbearbetas på plats.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

slurb_85 (trådstartaren)

#36 » 16:42:59, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Våta foder borras aldrig. De är färdigbearbetade från tillverkaren. Våta foder ligger i princip lösa i kläm mellan foderläget och topplocket. Torra foder pressas på plats och deformeras då mer eller mindre, därför ska de slutbearbetas på plats.


Precis som jag misstänkte då :hurra: såg du att jag pmat dej?
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

LeifAndersson

#37 » 17:21:37, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag missat, ska ta tag i lite PM i kväll!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#38 » 12:08:14, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

min erfarenhet av svetsade kuggtänder på dylika ställen är att hela tanden förr eller senare går av och ställer till med mer oreda. Isåfall är det bättre att slipa ren skadan och grada av kanter så att inga fler bitar bryts loss. Då kan det gå lika länge igen. Det har med all sannolikhet kommit nåt i kläm där och orsakat det där.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

slurb_85 (trådstartaren)

#39 » 22:18:35, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:min erfarenhet av svetsade kuggtänder på dylika ställen är att hela tanden förr eller senare går av och ställer till med mer oreda. Isåfall är det bättre att slipa ren skadan och grada av kanter så att inga fler bitar bryts loss. Då kan det gå lika länge igen. Det har med all sannolikhet kommit nåt i kläm där och orsakat det där.

Ja, måste varit ett gammalt ras så har dom bara bytt kronhjulet, ser som nytt ut jämfört med pinjongen. Så troligen har det varit avbrutna tänder även på kronhjulet.
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

slurb_85 (trådstartaren)

#40 » 12:57:44, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vändes kronhjulet mitt i produktionen av 616-646? Alltså från höger om pinjongen till vänstersidan om pinjongen.
Var det nåt som blev bättre av att lådan snurrar åt andra hållet?
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

LeifAndersson

#41 » 13:50:58, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

616 till n:r 6127 och 646 till n:r 4993 gick helt enkelt på backväxel framåt med de olägenheter det kunde medföra. Även äldre maskiner byggdes om när de öppnades i transmissionen. Enklast ser man vilket utförande man har på att manöverarmen på växelväljaren är vänd nedåt på modifierade maskiner. Så man behöver inte öppna transmissionen för att se på vilken sida kronhjulet sitter om man absolut vill veta! :grin:

Tillägg: Och du behöver inte bry dig om vilket utförande begagnade delar suttit monterade. Man vände diffar som gått 15-20000h utan att byta ut något i växeln. Det "bara" justerades in och ett växelstag och manöverarm byttes ut/byggdes om!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

slurb_85 (trådstartaren)

#42 » 14:37:50, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:616 till n:r 6127 och 646 till n:r 4993 gick helt enkelt på backväxel framåt med de olägenheter det kunde medföra. Även äldre maskiner byggdes om när de öppnades i transmissionen. Enklast ser man vilket utförande man har på att manöverarmen på växelväljaren är vänd nedåt på modifierade maskiner. Så man behöver inte öppna transmissionen för att se på vilken sida kronhjulet sitter om man absolut vill veta! :grin:

Tillägg: Och du behöver inte bry dig om vilket utförande begagnade delar suttit monterade. Man vände diffar som gått 15-20000h utan att byta ut något i växeln. Det "bara" justerades in och ett växelstag och manöverarm byttes ut/byggdes om!


Okej, ville bara veta om det var nån större fördel att vända på det. Har ju även framaxeln lös i garaget så det är ju enkelt gjort.

Såg du mitt pm förut? Jag är intresserad av drivaxlarna! Åtminstone den vänstra/långa
slurb_85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:34, 16-04-2014
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646

LeifAndersson

#43 » 14:42:51, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bry dig inte om det när det är en 646. Inget rasar ju och du märker ingen skillnad mer än att manöverarmen pekar uppåt! :thumme:
Shimsa två axlar helt från början är inget man gör om man inte måste! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kjell f

#44 » 19:23:37, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej! Vilken är fördelen med att vända pinjongen?
kjell f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:12, 11-12-2007

LeifAndersson

#45 » 19:46:05, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinjongen kan du inte vända, men kronhjulet kan du flytta till andra sidan pinjongen. Då vänder fordonet så backväxel blir"framväxel".
Det gjorde man inte på de första traktorgrävarna byggda på baklastarechassin, så de kördes på backväxel framåt vilket inte var så lyckat när transmissionen till backpaketet i hydra-shiften då belastades helt i onödan och medförde lite extra ljud vid transportkörning på landsväg.
Någon tänkte helt enkelt inte till riktigt när chassit användes för andra uppgifter.
På LM 218 vänder man kronhjulet när back & framlådan börjar sprätta ur på framläge och man inte hittar reservdelar, det är betydligt lindrigare med en backväxel som vill sprätta ur om man inte har stadigt tag i spaken! Och så är det så jäkla kul när någon ska flytta maskinen och spaklägena är omkastade!:grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se